Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-24, 17:28
  #13
Medlem
immenhusens avatar
Tumregeln är väl att det nästan är för sent när det har gått så långt att man kan se att kamremmen behöver bytas? Med det sagt; byt omgående om den har torrsprickor!

/AI
Citera
2022-02-24, 20:31
  #14
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag har en begagnad bil från en bilfirma, och det börjar bli dags att lämna in den på service då den passerat 10000 mil. Jag ringde då en bilservicefirma och bland annat frågade ifall de även kan kolla om kamremmen behöver bytas. Men de hävdade att man inte kan se det på kamremmen, så det är bäst att byta den för säkerhets skull. Kan detta stämma?
Om man tar loss remmen och vränger det ut och in varpå man böjer den. Då kan man se sprickor och defekter. Men när den ändå är av kan man ju byta. Å spännrulle å vattenpump. Be dem byta bara. Eller byt själv. Ett rätt trevligt pyssel!
Citera
2022-02-25, 05:12
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
På märkesverkstan finns alla åtgärder de gjort registrerade. Möjligtvis i ett centralt dataregister för märket.

Fick vara lite listig så jag låtsades vilja göra ett inbyte.
För att värdera min bil kollade han historien och jag fick reda på att
de hade planat topplocket vid 8000 mil. Antog att remmen byttes då.

Går säkert att få reda på utan list.
Citera
2022-02-25, 09:01
  #16
Medlem
TeEsErs avatar
Om man har en bil som precis passerat 10.000 mil men inte har någon servicebok som visar vad som är gjort så är inte kamremmen det märkligaste.

Kolla vad det är för bytesintervall på den aktuella motortypen, det är inte säkert att remmen ska ha bytts vid 10.000 mil. Kolla även årsintervallet för byten, det är antal mil eller antal år och det som kommer först som gäller.
Citera
2022-02-26, 01:53
  #17
Medlem
killawifes avatar
Om man tittar på en kamrem när den sitter på plats och den inte har några uppenbara skador så stämmer det att man inte kan se om den är sliten eller när den är bytt senast. Om man plockar av remmen, som man gör vid ett byte, är det dock ganska enkelt att se slitaget på en rem.

Men byt den. Jag har själv gjort det flera gånger i förebyggande syfte när information om byte inte existerat.
Citera
2022-02-26, 01:57
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Man kan se i viss mån men inte fastställa med sådan säkerhet att de tänker gå i god för det. De gör rätt.

Kan finnas tillverkningsdatum "stämplat" på kamremmen.
Exempelvis 0719. Innebär vecka 7, 2019. På så sätt kan man indirekt se när kamremmen är "bytt", eller i alla fall hur gammal remmen är. Hur många mil den gått vet man inte.

Bara ett tips i all välmening!
Citera
2022-02-26, 21:15
  #19
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan finnas tillverkningsdatum "stämplat" på kamremmen.
Exempelvis 0719. Innebär vecka 7, 2019. På så sätt kan man indirekt se när kamremmen är "bytt", eller i alla fall hur gammal remmen är. Hur många mil den gått vet man inte.

Bara ett tips i all välmening!
Inte säkert då en kamrem kan ha ett bäst före datum (som den inte får säljas efter) på 5 år.
Citera
2022-02-28, 19:23
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Inte säkert då en kamrem kan ha ett bäst före datum (som den inte får säljas efter) på 5 år.

Visst, men det påstod jag inte heller.
Citera
2022-03-01, 23:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har hört att det finns biltillverkare som har skippat fasta milintervall utan den ska "inspekteras" och finns det tendens till slitage/skador så ska den bytas.
Klisterlappar och serviceböcker går det att fuska med men det är mer troligt att det är gjort om det är en auktoriserad firma eller om kvitto finns.
Ett känt MENA-fenomen är att köpa en kamremsats på Mekonomen och sedan lämna tillbaka satsen - så när som på klisterlappen med uppgift om datum och mätarställning för kamremsbytet.
Citera
2022-03-02, 00:03
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag har en begagnad bil från en bilfirma, och det börjar bli dags att lämna in den på service då den passerat 10000 mil. Jag ringde då en bilservicefirma och bland annat frågade ifall de även kan kolla om kamremmen behöver bytas. Men de hävdade att man inte kan se det på kamremmen, så det är bäst att byta den för säkerhets skull. Kan detta stämma?
Håller med bilverkstaden.

Men - upp till 10.000 mil och 10 år kan man chansa, eftersom bilen då, om du har helförsäkring, även har maskinskadeförsäkring med 2.000:- i självrisk.

Sedan är det inte så svårt att på de flesta bilar byta kamrem själv.
På ex en Suzuki, utan tvärställd motor, klarar man det gott och väl på under en timma med vanliga handverktyg - så när som på hylsan för vevaxelmuttern - om den behöver lossas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback