2022-02-24, 05:19
Medlem
DamnDiddies avatar
Är det bara jag som inbillar mig..?

Jag är extremt känslig mot kaffe - jag får typ psykiska problem, m.m m.m... MEN jag har ändå lyckats utveckla ett beroende av kaffe, som är i stil med heroin-beroende, tamifasen, för jag får grymt mycket värre symptom då jag är utan än lite huvudvärk..

MEN, hursomhelst, så drack jag igår lite kaffe som morsan hade gjort hemma i perkulatorn - och det slog på liksom så där rätt, på nått sätt - kan det vara för att det var gjort i perkulator??

Jag tycker mig ha hört nån säga nån gång, att "perkulator-kaffe är bästa kaffet.."

Nån som rent av vet av sig att dom mår mycket bättre på perkulator-bryggt kaffe??
Citera
2022-02-24, 06:26
Medlem
ps870s avatar
Jag dricker mycket kaffe, brygg, kapsel, press och från Espressomaskiner. Jag är rätt noga med att det ska vara bra maskiner och kaffe.
Perkulator gör fruktansvärt dåligt kaffe. Oavsett bra kaffesorter och flera tester med olika mängd kaffe smakar det som uselt, billigt, automatkaffe och ger mig ett lätt illamående.
Så nej. Perkulator ger det sämsta kaffet.
Citera
2022-02-24, 06:48
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag dricker mycket kaffe, brygg, kapsel, press och från Espressomaskiner. Jag är rätt noga med att det ska vara bra maskiner och kaffe.
Perkulator gör fruktansvärt dåligt kaffe. Oavsett bra kaffesorter och flera tester med olika mängd kaffe smakar det som uselt, billigt, automatkaffe och ger mig ett lätt illamående.
Så nej. Perkulator ger det sämsta kaffet.

JAHA. det var ett oväntat svar...jag tycker mig ha hört nån säga just att perkulator är bäst...
Citera
2022-02-24, 06:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Är det bara jag som inbillar mig..?

Jag är extremt känslig mot kaffe - jag får typ psykiska problem, m.m m.m... MEN jag har ändå lyckats utveckla ett beroende av kaffe, som är i stil med heroin-beroende, tamifasen, för jag får grymt mycket värre symptom då jag är utan än lite huvudvärk..

MEN, hursomhelst, så drack jag igår lite kaffe som morsan hade gjort hemma i perkulatorn - och det slog på liksom så där rätt, på nått sätt - kan det vara för att det var gjort i perkulator??

Jag tycker mig ha hört nån säga nån gång, att "perkulator-kaffe är bästa kaffet.."

Nån som rent av vet av sig att dom mår mycket bättre på perkulator-bryggt kaffe??
märkligt om du nu är känslig mot koffein att du då mår bättre av perkulator. Det är den metod som slungar runt kaffet allra längst, och därmed vrider ur varenda slaggprodukt, som koffein och garvsyra, ett extra varv ner i koppen. Du borde alltså teoretiskt må sämre av perkulator.
Citera
2022-02-24, 07:05
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
märkligt om du nu är känslig mot koffein att du då mår bättre av perkulator. Det är den metod som slungar runt kaffet allra längst, och därmed vrider ur varenda slaggprodukt, som koffein och garvsyra, ett extra varv ner i koppen. Du borde alltså teoretiskt må sämre av perkulator.

Hmmm, JA, det verkar ju mycket märkligt isf....

Skumt... Kan det vara kaffe sorten morsan använder... Men det vore ju OXÅ SKUMT, det måste vara nått med brygg-metoden, alltså perkulatorn, eller så inbillar jag mig att jag mår bättre av hennes kaffe..

Men det är mucho mysko...
Citera
2022-02-24, 07:22
Medlem
sommarlovs avatar
Här är en detaljerad beskrivning på den typen av bryggare:
https://youtu.be/E9avjD9ugXc
Citera
2022-02-24, 07:38
Medlem
Jag mår dåligt av svagt kaffe. Dom gånger jag druckit perkulatorkaffe så har det då inte varit svagt i alla fall.
Citera
2022-02-24, 09:34
Medlem
Se till att du bara dricker ekologiskt.
Jag fixar bara kaffe som är kokt på plattan och att vi mal våra egna bönor.
Bästa är att sluta helt.
Citera
2022-02-24, 09:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag jobbade en gång på ett ställe som hade en stor perkulatorbryggare. Typ 10 liter. Man öppnade locket hällde i kaffet i en löstagbar burk med hål. Kaffet tog man via en kran i botten. De var jävligt gott kaffe. Men det var bra omsättning på kaffet så det stod inte & blev beskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in