2022-02-24, 01:25
Medlem
layvares avatar
Jag har börjat träna hemma. Så jävla bra träning!
Jag har ett naturligt steg i min lägenhet som är ca 30cm. Jag går där steg upp /steg ner under mellan 20-30min och tiden går extremt snabbt då jag enkelt kan ha mobilen i handen för att lyssna/kolla på podcasts eller läsa något osv.

Någon annan som testat denna träning?

Hur kommer min kropp utvecklas om jag fortsätter att köra på så här 2-5 ggr i veckan 20-40min?

För / nackdelar?
Hur kommer den här träningen funka jämfört med vanlig löpträning utomhus?

(Jag har löparskor på mig och underkläder, inget annan, skulle iofs kunna vara naken ist förutom skorna eftersom ingen ser mig och man slipper tvätta träningskläder) 🙂
Citera
2022-02-24, 01:47
Medlem
Milton.Millss avatar
Bättre än att sitta still, men skulle ändå rekommendera att du hittar några trappor utomhus att köra loss på. Kanske halt nu i och för sig men när det blir vår.
Citera
2022-02-24, 01:50
Medlem
DrOutlaws avatar
Det är faktiskt mycket bättre än vad man kan tro. Sök på "harvard steptest".
Citera
2022-02-24, 03:01
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Ja jag blev förvånad över hur bra det kändes.

Alltså det kändes väldigt skonsamt för kroppen samtidigt som det fick mig att svettas ganska mycket och tiden flög iväg. Så nån form av konditionsträning var det ju. Och vill man ha extra motstånd så kan man ju bara höja steget.

Eftersom man stegar både uppåt och neråt så tror jag det tar bra på många olika muskler på benen/underkroppen. Kan starkt rekommendera denna träningen!
Citera
2022-02-24, 03:04
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Läste om det nu på wiki.

Har du provat?
Citera
2022-02-24, 03:05
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Bättre än att sitta still, men skulle ändå rekommendera att du hittar några trappor utomhus att köra loss på. Kanske halt nu i och för sig men när det blir vår.

Varför skulle trappor utomhus vara bättre?
Citera
2022-02-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av layvare

Alltså det kändes väldigt skonsamt för kroppen samtidigt som det fick mig att svettas ganska mycket och tiden flög iväg. Så nån form av konditionsträning var det ju. Och vill man ha extra motstånd så kan man ju bara höja steget.

Eftersom man stegar både uppåt och neråt så tror jag det tar bra på många olika muskler på benen/underkroppen. Kan starkt rekommendera denna träningen!

Du rekomenderar något du har dålig koll på? Du är i mina ögon influencer material!
Nä, men kör på om du tycker det är kul och kroppen inte säger ifrån.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-02-24 kl. 08:58.
Citera
2022-03-04, 03:15
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Citat:
Läste om det nu på wiki.

Har du provat?

Jag har gjort det många gånger ja. Det är bra träning och ett bra sätt att mäta en persons kondition på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in