• 1
  • 2
2022-02-23, 23:19
Medlem
Behövs en förening för etniska svenskar? Etniska svenskar är ju verkligen en elefanten i rummet med råge. När någon (även invandrare) säger "svenskar" så syftar de oftast på just etniska svenskar. Det är ju inte heller konstigt att det finns en sådan grupp, en folkgrupp, en etniskt svensk folkgrupp.

Ändå väcker detta begrepp förargelse i vissa kretsar. För många år sen använde en f.d. statsminister begreppet och det blev en väldigt negativ reaktion, främst i politiskt korrekta kretsar. Detta är ju såklart för att det leder till frågor som "vad är skillnaden på svensken Sune och svensken Abdul?". Men ska vi pga sådana hänsyn förneka att etniska svenskar finns som en specifik folkgrupp?

Utöver detta något riksdagen antingen bestämde eller uttalade sig om för länge sen, att svenskar inte finns. Åtminstone inte som folkgrupp... Detta låter ju helt sjukt, men deras argument var att "svenskar" redan då var så blandade att de inte kunde anses utgöra en speciell folkgrupp. Detta är ju inte bra alls då det väl egentligen krävs att någon ingår i en folkgrupp för att kunna anses ha utsatts för hets mot folkgrupp eller liknande? Minns också att jag läste att polisen har svårt att hantera anmälningar om rasism mot svenskar...

I Sverige finns ju grupper som anses vara svenska men samtidigt etniska eller religiösa minoriteter. Detta gäller bl.a. samer och judar. Få skulle hävda att samer inte är svenskar men de har ändå en något annan etnicitet och även eget språk. Judar födda i Sverige ses också som svenskar men likväl samtidigt en folkgrupp. Därför borde det väl inte utgöra något problem egentligen att benämna etniska svenskar som folkgrupp?

Få driver ju denna fråga idag... SD kör med sin "öppen svenskhet" och längre högre ut finns väl partier som bara erkänner etniska svenskar som svenskar... De förstnämnda skulle knappast våga prata om "etniska svenskar" då det skulle riskera hämma dem inför valet. De sistnämnda lyssnar inte många på och dessutom har det inget direkt med högerextremism att göra att anse etniska svenskar är en folkgrupp.

Så behövs en förening för etniska svenskar? En förening som alla kan gå med i men där det är ett krav att man erkänner etniska svenskar som folkgrupp. En förening som informerar om etniska svenskar, gruppens rättigheter som folkgrupp, driver frågor som rasism mot etniska svenskar, skyddar deras rättigheter m.m.

Vad anser ni om det? Behövs en sådan förening? Vad anser ni om frågeställningen i allmänhet och frågor i anslutning till den?

Senast redigerad av Snobird 2022-02-23 kl. 23:23.
Citera
2022-02-23, 23:26
Medlem
Drama-Llamas avatar
Absolut. Ni kan börja med att ta fram en definition för svenskhet så att SD äntligen får ett användbart svar på frågan vad i helvete de menar med "svensk identitet" i sitt partiprogram.
Citera
2022-02-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Absolut. Ni kan börja med att ta fram en definition för svenskhet så att SD äntligen får ett användbart svar på frågan vad i helvete de menar med "svensk identitet" i sitt partiprogram.

De har uppgivit något i stil med "den är svensk som ses som svensk av sig själv och andra".

Fast du kan väl knappast förneka att det finns en etniskt svensk folkgrupp?
Citera
2022-02-23, 23:33
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
De har uppgivit något i stil med "den är svensk som ses som svensk av sig själv och andra".

Fast du kan väl knappast förneka att det finns en etniskt svensk folkgrupp?
Om din fråga gäller huruvida jag känner något behov av att "förneka" den omständigheten är svaret nej. Givetvis är det fysiskt möjligt för mig att förneka den om jag skulle vilja det.

Men det glädjer mig att SD tydligen har släppt essentialismen på det här området. Nu väntar jag spänt på att de ska upptäcka att samma förhållande gäller alla andra identiteter också, och inte bara nationalistiska identiteter.

Ett problem man behöver ta ställning till om man vill grunda en förening av det slag du beskriver är förstås vilka frågor man skulle driva. Frågan "etniska svenskar finns" tror jag inte känns särskilt engagerande för särskilt många.
Citera
2022-02-23, 23:36
Medlem
Citat:
Om din fråga gäller huruvida jag känner något behov av att "förneka" den omständigheten är svaret nej. Givetvis är det fysiskt möjligt för mig att förneka den om jag skulle vilja det.

Men det glädjer mig att SD tydligen har släppt essentialismen på det här området. Nu väntar jag spänt på att de ska upptäcka att samma förhållande gäller alla andra identiteter också, och inte bara den svenska.

Ett problem man behöver ta ställning till om man vill grunda en förening av det slag du beskriver är förstås vilka frågor man skulle driva. Frågan "etniska svenskar finns" tror jag inte känns särskilt engagerande för särskilt många.

Är det moraliskt OK för dig att förstöra vilket folk som helst i världen genom att förneka dess rötter och överösa det med en ny demografi samtidigt som propaganda om normaliteten i det hela pumpar på för fullt?
Citera
2022-02-23, 23:38
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.basiliscus
Är det moraliskt OK för dig att förstöra vilket folk som helst i världen genom att förneka dess rötter och överösa det med en ny demografi samtidigt som propaganda om normaliteten i det hela pumpar på för fullt?
Hurså?
Citera
2022-02-23, 23:39
Medlem
Citat:
Hurså?

Jag är intresserad av att lära mig mer om din världsbild och vilka politiska aktioner som ses som acceptabla inom dess ramar.
Citera
2022-02-23, 23:41
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.basiliscus
Jag är intresserad av att lära mig mer om din världsbild och vilka politiska aktioner som ses som acceptabla inom dess ramar.
Så smickrande. Nu befinner vi oss emellertid i en tråd med ett tydligt definierat diskussionsämne, och dina flirtförsök ligger tydligt utanför detta.
Citera
2022-02-23, 23:42
Medlem
Citat:
Så smickrande. Nu befinner vi oss emellertid i en tråd med ett tydligt definierat diskussionsämne, och dina flirtförsök ligger tydligt utanför detta.

Jaha. Den hänsynslösa byråkraten alltså.
Citera
2022-02-23, 23:49
Medlem
Citat:

Men det glädjer mig att SD tydligen har släppt essentialismen på det här området. Nu väntar jag spänt på att de ska upptäcka att samma förhållande gäller alla andra identiteter också, och inte bara nationalistiska identiteter.

SD:s definition är inte dålig då personen måste anse sig svensk vilket borde innebära denne helt eller delvis har anammat svenska värderingar och sympatiserar med landet. Utöver det att personen måste bete sig som en svensk för att ses som svensk av andra.

Sen det du frågar på slutet är inte helt korkat... Att det förnekas att etniska svenskar är en folkgrupp och att etniska svenskar samtidigt kan utsättas för rasism är dock problematiskt. Man kan ju tycka att urbefolkningen borde omfattas av samma rättigheter som folk som mer nyligen kommit hit...
Citera
2022-02-23, 23:53
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
SD:s definition är inte dålig då personen måste anse sig svensk vilket borde innebära denne helt eller delvis har anammat svenska värderingar och sympatiserar med landet. Utöver det att personen måste bete sig som en svensk för att ses som svensk av andra.
Som sagt, jag längtar till den dagen de och deras väljare fattar att det synsättet måste omfatta andra identiteter än nationalistiska identiteter.

Citat:
Sen det du frågar på slutet är inte helt korkat... Att det förnekas att etniska svenskar är en folkgrupp och att etniska svenskar samtidigt kan utsättas för rasism är dock problematiskt. Man kan ju tycka att urbefolkningen borde omfattas av samma rättigheter som folk som mer nyligen kommit hit...
Vem förnekar att etniska svenskar är en folkgrupp?
Citera
2022-02-23, 23:57
Medlem
Christopher.s avatar
Ja det behövs då svenskar är minoritet på många platser i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in