• 1
  • 2
2022-02-23, 16:47
Har en säck grillkol hemma
Det är inte briketter jag använder utan vanlig grillkol.
Krossar det i en mortel (tar på mig ett andningsskydd) och krossar detta sedan i en (kaffebönskross) en sånn där mixerliknande liten apparat med lock , lite åt gången och häller över detta pulver som blir i en typ glasslåda i plast.
fyller i varmt vatten , och klämmer ner saften av 2 citroner .. och rör om allt.

Nu får denna "glasslåda" stå med locket på i ett dygn.

Bräknad mängd är 600 g aktivt kol som slut produkt.

(Imorgon ska detta som är i glassburken nu sköljas och läggas på ren ugnsplåt och vara i ugnsvärme 150 grader tills det blir helt torrt)

Därefter börjar byggandet av vattenreningsfiltret med aktivt kol för att kunna filtrera smutsvatten , eller sjövatten till rent dricksvatten.

Kan juh behövas nu inför framtiden som kan komma att bli mer problematisk.
Citera
2022-02-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Har en säck grillkol hemma
Det är inte briketter jag använder utan vanlig grillkol.
Krossar det i en mortel (tar på mig ett andningsskydd) och krossar detta sedan i en (kaffebönskross) en sånn där mixerliknande liten apparat med lock , lite åt gången och häller över detta pulver som blir i en typ glasslåda i plast.
fyller i varmt vatten , och klämmer ner saften av 2 citroner .. och rör om allt.

Nu får denna "glasslåda" stå med locket på i ett dygn.

Bräknad mängd är 600 g aktivt kol som slut produkt.

(Imorgon ska detta som är i glassburken nu sköljas och läggas på ren ugnsplåt och vara i ugnsvärme 150 grader tills det blir helt torrt)

Därefter börjar byggandet av vattenreningsfiltret med aktivt kol för att kunna filtrera smutsvatten , eller sjövatten till rent dricksvatten.

Kan juh behövas nu inför framtiden som kan komma att bli mer problematisk.
Tror inte din metod kommer att fungera.

Du kan läsa följande korta beskrivning hur det tillverkas och jämföra:

” Som kolkälla i produktion av aktivt kol kan en rad olika produkter användas som brunkol, träkol, restprodukter från petroleumproduktion, kokosnötsskal och torv. I det första steget genomgår kolkällan en kontrollerad förkolning (pyrolys) där kolkällan upphettas utan närvaro av syre. Kolet genomgår sedan ett andra steg, aktivering.[5] Aktiveringen är nödvändig för att öka porositeten ytterligare och förbättra de kemiska egenskaperna hos produkten för att maximera adsorptionen.

Aktiveringen kan ske både termiskt och kemiskt:

Termisk aktivering: Ytterligare upphettning av materialet till cirka 800–1 000 °C tillsammans med koldioxid och vattenånga var för sig eller tillsammans. Denna process ökar porositeten i materialet genom att förbränna oönskade föreningar samtidigt som den ökar mängden kol-syre och kol-väte komplex på det aktiva kolets yta.[7]
Kemisk aktivering: Innan förkolningen är fullkomlig genom termisk behandling så tillsätts kemikalier (ca 450-600 °C). Kemikalier som vanligen används är zinkklorid, fosforsyra, kaliumhydroxid och kaliumkarbonat. Kemisk aktivering kan ses som en kombination av termisk och kemisk aktivering.[7]”
Citera
2022-02-23, 17:16
Medlem
GanjaFarfars avatar
Du gör det onödigt krångligt, fjutta på en brasa, vänta tills den brunnit ut, sen fyller du en flaska med mossa-grus-kol-mossa (några lager om du är övernojig) och voila! Du kan dricka bäckavatten utan bekymmer.
Dethär lärde man sig ju förfan i lågstadiet.
Citera
2022-02-23, 17:37
Javisst fungerar det , absolut. Jag förstår hur man gör.
Fast använda redan färdigt kol underlättar en hel del om man som jag vill börja göra aktivt kol redan idag.

Det blir bra det här , har faktiskt varit något lat och köpt dekorations sten i en blomsteraffär i 2 olika storlekar, minsta är 1.5 mm korn och sedan 5 mm grus storlek.

https://www.wextverk.se/products/dekorationssten-vit

I andra fall hämtar jag sand från någon strand i närheten och kokar detta i 20 minuter , och torkar det..
men idag är jag lat.
Senast redigerad av Massonite 2022-02-23 kl. 17:48.
Citera
2022-02-23, 18:01
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tror inte din metod kommer att fungera.

Du kan läsa följande korta beskrivning hur det tillverkas och jämföra:

” Som kolkälla i produktion av aktivt kol kan en rad olika produkter användas som brunkol, träkol, restprodukter från petroleumproduktion, kokosnötsskal och torv. I det första steget genomgår kolkällan en kontrollerad förkolning (pyrolys) där kolkällan upphettas utan närvaro av syre. Kolet genomgår sedan ett andra steg, aktivering.[5] Aktiveringen är nödvändig för att öka porositeten ytterligare och förbättra de kemiska egenskaperna hos produkten för att maximera adsorptionen.

Aktiveringen kan ske både termiskt och kemiskt:

Termisk aktivering: Ytterligare upphettning av materialet till cirka 800–1 000 °C tillsammans med koldioxid och vattenånga var för sig eller tillsammans. Denna process ökar porositeten i materialet genom att förbränna oönskade föreningar samtidigt som den ökar mängden kol-syre och kol-väte komplex på det aktiva kolets yta.[7]
Kemisk aktivering: Innan förkolningen är fullkomlig genom termisk behandling så tillsätts kemikalier (ca 450-600 °C). Kemikalier som vanligen används är zinkklorid, fosforsyra, kaliumhydroxid och kaliumkarbonat. Kemisk aktivering kan ses som en kombination av termisk och kemisk aktivering.[7]”

Om du tänker något , så är det precis så som du skrivit - som de gör för att framställa just grillkol 🙂
I vanligt grillkol finns det oftast kol från lövträd , vilket är alldeles utmärkt för framställning av aktivt kol.

Låt nu folk få lära sig göra aktivt kol istället för att köpa det till ockerpris 😁😁😁

Givetvis kan man sila detta mixade kol jag gjort till viss storlek, men till ett vattenreningsfilter funkar det alldeles brilliant.
Senast redigerad av Massonite 2022-02-23 kl. 18:10.
Citera
2022-02-23, 20:19
Medlem
sommarlovs avatar
Man kan rena vatten med vanligt grillkol som TS beskriver, men häller man citron på det så förstör man reningsförmågan!

Codys Lab visar hur man gör riktigt aktivt kol:
https://www.youtube.com/watch?v=GNKeps6pIao

Och här visar han hur svårt det är utan rätt utrustning:
https://www.youtube.com/watch?v=S5Ac8PIfBdY
Citera
2022-02-23, 20:30
Medlem
Rockmans avatar
Varför inte köpa ett vattenreningsfilter för några hundra kronor.
Citera
2022-02-23, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man kan rena vatten med vanligt grillkol som TS beskriver, men häller man citron på det så förstör man reningsförmågan!

Codys Lab visar hur man gör riktigt aktivt kol:
https://www.youtube.com/watch?v=GNKeps6pIao

Och här visar han hur svårt det är utan rätt utrustning:
https://www.youtube.com/watch?v=S5Ac8PIfBdY

I tillverkningen av det krossade kolet använder jag citronsaften , detta sköljs bort imorgon.
samt att jag torkar kolet i ugnen 150 grader .. 40 minuter ..

Det är inte alls svårt att göra aktivt kol med den metoden jag skrivit.
Just nu ligger kolpulvret i citron saft och vatten för att göra kolpulvret mer poröst.

Men som du skriver - slutprodukten - det torkade kolpulvret imorgon ... där ska man inte blanda med citronsaft.
Helt riktigt . .

Ja det är också riktigt - man kan använda jodlösning vid framställande av aktivt kol så som en av videolänkarna som finns i tråden beskriver .. men det är dyyyyrt .. precis som att köpa aktivt kol.

Saken är den att slut produkten jag visar , blir den samma.

Onödigt att köpa aktivt kol i affärer , när man kan göra aktivt kol väldigt enkelt hemma.
Naturligtvis finns det alltid några få i en tråd på flashback som inte förstår sig på kol och vad som händer med det i en basisk lösning - samt ursköljning av basiska lösningen och därefter torkning.

Fast jag lyssnar gärna på er , det är lixom det vi diskuterar.
Senast redigerad av Massonite 2022-02-23 kl. 21:12.
Citera
2022-02-23, 21:09
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Varför inte köpa ett vattenreningsfilter för några hundra kronor.
Visst kan man det - fast min mening är att lära människor i en utsatt situation , där möjligheterna till affärer är begränsad eller inte finns , samt att göra ett eget vattenreningsfilter kostar runt 25 kr .. lat är jag - och snål
Citera
2022-02-23, 21:24
Medlem
Citat:
I tillverkningen av det krossade kolet använder jag citronsaften , detta sköljs bort imorgon.
samt att jag torkar kolet i ugnen 150 grader .. 40 minuter ..

Det är inte alls svårt att göra aktivt kol med den metoden jag skrivit.
Just nu ligger kolpulvret i citron saft och vatten för att göra kolpulvret mer poröst.

Men som du skriver - slutprodukten - det torkade kolpulvret imorgon ... där ska man inte blanda med citronsaft.
Helt riktigt . .

Ja det är också riktigt - man kan använda jodlösning vid framställande av aktivt kol så som en av videolänkarna som finns i tråden beskriver .. men det är dyyyyrt .. precis som att köpa aktivt kol.

Saken är den att slut produkten jag visar , blir den samma.

Onödigt att köpa aktivt kol i affärer , när man kan göra aktivt kol väldigt enkelt hemma.
Naturligtvis finns det alltid några få i en tråd på flashback som inte förstår sig på kol och vad som händer med det i en basisk lösning - samt ursköljning av basiska lösningen och därefter torkning.

Fast jag lyssnar gärna på er , det är lixom det vi diskuterar.
Mycket pyssel. Hur mycket behöver du och vad räknar du med för kilopris?

Du kan köpa för ca 100 kr per kilo som jämförelse.
Citera
2022-02-23, 21:36
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Mycket pyssel. Hur mycket behöver du och vad räknar du med för kilopris?

Du kan köpa för ca 100 kr per kilo som jämförelse.

Kika på länken , det kostade mig idag 8 kr för 2 citroner (dyrt såklart) lite ström för mixern och lite ström för torkningen imorgon så runt säg 11 kr.
Hur mycket färdig produktvikt jag får fram imorgon - måste jag återkomma med.
Jag vägde upp 600 g kol idag som jag krossade (men det blir en liten del, för fint puder av det som givetvis sköljs bort under morgondagen.

Men låt mig återkomma med ett riktigt svar.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...9SjlD0hb3TaL_9
Citera
2022-02-23, 21:45
Medlem
Citat:
Kika på länken , det kostade mig idag 8 kr för 2 citroner (dyrt såklart) lite ström för mixern och lite ström för torkningen imorgon så runt säg 11 kr.
Hur mycket färdig produktvikt jag får fram imorgon - måste jag återkomma med.
Jag vägde upp 600 g kol idag som jag krossade (men det blir en liten del, för fint puder av det som givetvis sköljs bort under morgondagen.

Men låt mig återkomma med ett riktigt svar.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...9SjlD0hb3TaL_9
Vad kostar kolet, typ 15 kr per kilo eller nåt sånt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in