• 1
  • 2
2006-06-19, 12:05
Medlem
cavalls avatar
vad anser ni?

Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska vara frivilligt.

I tex skolan ska religion endast förekomma i undervisning i religionskunskap, annars inte alls.

Och tänk på nu att hålla isär utövande av religion och min fråga.
Citera
2006-06-19, 12:11
Medlem
Capones avatar
Jag håller med dig.
Citera
2006-06-19, 12:22
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
...Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska hållas privat.
Förhoppningsvis innefattar du gemensamt utövande i slutna rum t.ex. i kyrkan!
Citat:
I tex skolan ska religion endast förekomma i undervisning i religionskunskap, annars inte alls...
I vår sekulariserade skola är det väl som du beskriver. I de fall föräldrar/barn önskar utnyttja skola med mer religiös inriktning bör väl det stå fritt, under förutsättning att lagstadgad undervisning bedrivs.
Citera
2006-06-19, 12:24
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
vad anser ni?

Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska hållas privat.

I tex skolan ska religion endast förekomma i undervisning i religionskunskap, annars inte alls.

Jepp, låter rimligt jag kan skriva under på det, men samtidigt är jag pragmatisk nog att inte tycka det spelar någon roll om ungarna sjunger "Blomstertid nu kommer" i kyrkan en gång om året ..

Religion får iaf inte under några omständigheter tillåtas ta större plats i skolan eller andra offentliga installationer än vad den gör idag.
Citera
2006-06-19, 12:28
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
I vår sekulariserade skola är det väl som du beskriver. I de fall föräldrar/barn önskar utnyttja skola med mer religiös inriktning bör väl det stå fritt, under förutsättning att lagstadgad undervisning bedrivs.
I USA finns det lagar som säger att skolan och kyrkan skall separeras, de har inte ens religionskunskap som grundämne (det finns "religious studies" som valbara kurser på många ställen). Om denna lag infördes i Sverige - att all form av religion skall hållas långt bort ifrån ordinare schema - tror jag att vi skulle få ett mycket instabilare samhälle, men däremot bör inte religionskunskap komma in i bilden förens personerna som läser ämnet är mogen nog att smälta det på rätt sätt.
Vi behöver fler ateister och det finns inget som leder dit fortare än att läsa biblen, cover-to-cover.
Citera
2006-06-19, 12:45
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Förhoppningsvis innefattar du gemensamt utövande i slutna rum t.ex. i kyrkan!I
självklart, jag menade frivilligt, jag skrev fel, ska rätta det.
Citera
2006-06-19, 12:47
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Jepp, låter rimligt jag kan skriva under på det, men samtidigt är jag pragmatisk nog att inte tycka det spelar någon roll om ungarna sjunger "Blomstertid nu kommer" i kyrkan en gång om året ..

Religion får iaf inte under några omständigheter tillåtas ta större plats i skolan eller andra offentliga installationer än vad den gör idag.
gvisst ska man sjunga blomster tid i kyrkan, men utanför ordinare skoltid, om det inte ingår i religionskunskapen.
Citera
2006-06-19, 13:01
Bannlyst
Citat:
vad anser ni?

Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska vara frivilligt.

Jag skulle vilja gå ett steg längre, religion och dylikt ska aktivt bekämpas med kunskapskampanjer.
Citera
2006-06-19, 13:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta är...

...en mycket svårare fråga än den inledningsvis kan verka. Den är också mycket typisk svensk.
Få svenskar torde förespråka någon form av teokratisk stat. Det har vi i verkligheten aldrig haft, utan en orsak till att Sverige som första land bröt med katolska kyrkan, hade en omfattande frikyrklig väckelse och snabbt och djupt blev sekulariserat, har nog sin grund i denna "fernissa" som religionen i regel har utgjort. Denna "fernissa" har dock varit ytterligt betydelsefull, och det är helt otänkbart att tänka sig ett svenskt kulturarv som inte är intimt förknippat med kyrkan. Det kan gälla seder, traditioner, värderingar och språk. För den som vill bevara det svenska kulturarvet, och finner detta omistligt, är således goda band mellan den profana världen och den sakrala av yttersta betydelse. Men, som god protestant måste man alltid hävda politikens primat framför religionens.
Slutsats: Det system som rådde i Sverige ungefär mellan 1527 och 1968, var mycket lyckat. Den kristna etiken har präglat samhället, och samhället har inkluderat den kyrkliga verksamheten. Detta har sedan 60-talet allt mer brutits sönder vilket är till förfång för båda parter. För mig är den norska skolmodellen en god lösning; normen är att skolbarnen har kristendomsundervisning, men de föräldrar som så önskar kan åt sina barn välja en profan religionsundervisning istället. På detta sätt präglar de kristna värderingarna, traditionerna och kulturarvet den undervisning som förmedlas. Något liknande borde råda i Sverige. Andra trossamfund än Svenska kyrkan skall självklart få finnas, men i ett samhälle måste något vara norm, och något undantag. Jag vill att Svenska kyrkan (med en mer traditionell hållning visserligen) skall utgöra denna norm.
Den "välfärdsateism" som brer ut sig i vårt samhälle, och i många andra i västvärlden, grundar sig rätt och slätt i att människor har det så bra att man tror att man inte bara är jämlik med andra människor och med Kungen, utan numera också med Gud. Det kan vara värt att påminna om det gamla amerikanska talesättet "there are no atheists in the foxhole". Eller på gammal svenska:

"Gud och soldater vörda vi
när i tider av fara de stå oss bi.
När faran är borta och fyllda är faten
då glömma vi Gud och förakta soldaten."
Citera
2006-06-19, 13:04
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef V Tobin
Jag skulle vilja gå ett steg längre, religion och dylikt ska aktivt bekämpas med kunskapskampanjer.
hur man än vrider och vänder på det så tror jag att religion behövs, och gör ett bra jobb, så länge det inte är fanatiska anhängare vi pratar om.
Citera
2006-06-19, 13:32
Bannlyst
Ingen alls, religion är bara primitiva kulturer.
Citera
2006-06-19, 13:51
Medlem
Butterss avatar
Hur stor som helst. Bara de ger fan i mig så får de ha lustiga hattar, konstigt skägg och fan och hans moster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in