2023-03-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Medium har funnits i alla tider och skulle de varit falska skulle de också försvunnit tidigt.

Medium kan hjälpa till vid brott. Att ni inte vill är ett brott i sig. Att vilja ta till alla medel för att lösa dem vore ju bra.

Jag ser ett mönster här, och det är inga intelligenta figurer det handlar om som inte har viljan att tänka framåt.
Då är det ju ännu mer märkligt att om medium funnits i alla tider ( och enligt dig, och andra extremt naiva och okunniga, skulle vara äkta…) att inte en enda av alla dessa medium någonsin kunnat påvisa en enda liten paranormal förmåga. Man kanji då tycka att någon av dem borde ha klarat att göra ”rent bord” i kontrollerade vetenskapliga tester, och alltså slutgiltigt påvisa existens av något som helst paranormalt. Men det har alltså aldrig skett…. Trots belöningar på mångmiljonbelopp plus ära och berömmelse….
Och det är ju extremt talande för att de helt enkelt är bara bluff, som bara synnerligen lättlurade tror på….

Medium har aldrig bidragit med något väsentligt i en enda brottsundersökning som bara kan ha kommit av paranormala förmågor. De ljuger ofta om att de hjälpt till, gör efterkonstruktioner. Och dessutom kan de vara en direkt fara för utredningarna då de kan göra att det slösas tid på sådant trams istället för normalt polisiärt undersökningsarbete, forensiskt etc etc.

Någon av er naiva flummare lade in länkar till brott som påstods ha lösts av medium, men det fanns inget annat i de länkarna än de gamla vanliga anekdoterna, inga som helst seriösa bevis för dessa påståenden.
Däremot så kunde jag lätt hitta exempel på att man helt enkelt ljuger om att medium skulle löst brotten. För jag fann en artikel om ett av brotten, men det står inte ett enda ord där om att nåt medium skulle hjälpt till….
Kolla fall nr 3 i första länken

https://www.bustle.com/articles/1960...you-a-believer

Jämför sen vad som står om samma fall i denna länk
https://forensiccrow.wordpress.com/2...-edward-grant/

Det är så det brukar gå till. Nån tar ett fall och hittar på att medium har hjälpt till att lösa det, och ingen av er som vill tro på sådan skit bryr er ens att kolla upp en så enkel sak utan ni sväljer och sprider vidare…
Citera
2023-03-04, 20:45
Avstängd
TwoThousands avatar
Efterfrågar dokumentärer om medium som löser brott..
Verklighets baserade serier som ghost whisperer i åtanke är också intressant!

Låter sanningen tala för sig själv.
Citera
2023-03-04, 22:20
Medlem
CompressorVanes avatar
Det finns massor att läsa och studera i det här!
Börja med att följa med ett medium och ta in vad de säger!? Kanske ni också kan lära er nåt nytt? Har ni prövat det?
Jag menar istället för att framstå som ett asshole här!?

Jag skiter fullständigt i vad ni tvivlare säger och läser inte vad ni skriver, inte ett dugg.

Men fortsätt! Jag fortsätter skriva om mediumens stora förträfflighet över ER!

Låt höra!
Citera
2023-03-04, 22:55
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Börja med att följa med ett medium och ta in vad de säger!? Kanske ni också kan lära er nåt nytt? Har ni prövat det?

Jag skiter fullständigt i vad ni tvivlare säger och läser inte vad ni skriver, inte ett dugg.

Låt höra!

Den döde instämmer med en positiv stämma nog allt.

Kan nog säga att tvivlare borde tillrättavisas för den felaktiga världsbilden besitter i denna tid av vänd från verkligheten rådande världs ideologi.
Dessa nutidens sektmedlemmar alltså..
Citera
2023-03-05, 02:08
Medlem
Citat:

Låt höra!

Så du sväljer helt okritiskt all vad som påstås av eller om medium….?
Eller hur gör du för att kontrollera att det som medium påstår, eller vad som påstås av medium, är äkta och kan verifieras att det stämmer…?

Intressant att du erkänner att du skiter i alla fakta mot medium och allt paranormalt som presenteras för dig, att du bara ignorerar det. För du vilja din blinda fanatiska tro oavsett hur mycket dina påståenden motbevisas.

Och sen påstår du att man skulle vara ett ”asshole” för att man inte tror på dina påhittade historier…… Stor humor….
Citera
2023-03-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Efterfrågar dokumentärer om medium som löser brott..
Verklighets baserade serier som ghost whisperer i åtanke är också intressant!

Låter sanningen tala för sig själv.

Det finns inga dokumentärer om medium som läser brott….
Det närmaste är väl underhållningsprogram där folk som påstår att de är medium (eller har andra påstådda paranormala förmågor) och försöker lösa brott, vilket deras påstådda paranormala förmågor såklart aldrig lyckats bidragit med nåt väsentligt i något enda fall någonsin. Det är underhållningsprogram…..

Ghost Whisperer är inte verklighetsbaserat, det är bara bluff och påhitt, det enda verkliga är att det är ett underhållningsprogram…
Citera
2023-03-05, 11:43
Medlem
Om vi då ska försöka diskutera trådens ämne lite mer seriöst än vissa i tråden uppvisat i sina inlägg där de tror att sagor och fiction räcka som bevis för nåt paranormalt eller trådens topic…

Jag har tidigt i tråden postat en länk där det finns lite intressant info om hur det står till med påståenden om att medium skulle lösa mord. Jag ger några citat.

Citat:
The Australian Institute of Criminology, Australia's official crime research agency, advises parents of missing children not to resort to using psychics who approach them.[57] Former FBI analyst and profiler Clint Van Zandt has criticized the use of psychic detectives and has stated that "What happens many times is that professed psychics allow themselves the benefit of 20/20 hindsight. After the case is solved, they make their previously vague predictions somehow fit the crime and the criminal."[58] A detailed 2010 study of Sylvia Browne predictions about 115 missing persons and murder cases has found that despite her repeated claims to be more than 85% correct, "Browne has not even been mostly correct in a single case.

Citat:
Many prominent police cases, often involving missing persons, have received the attention of alleged psychics. In November 2004, purported psychic Sylvia Browne told the mother of kidnapping victim Amanda Berry, who had disappeared 19 months earlier: "She's not alive, honey." Browne also claimed to have had a vision of Berry's jacket in the garbage with "DNA on it". Berry's mother died two years later believing that her daughter had been killed; Berry was found alive in May 2013 having been a kidnapping victim of Ariel Castro along with Michelle Knight and Gina DeJesus. After Berry was found alive, Browne received criticism for the false declaration that Berry was dead. Browne also became involved in the case of Shawn Hornbeck, which received the attention of psychics after the eleven-year-old went missing on 6 October 2002. Browne appeared on The Montel Williams Show and provided the parents of Shawn Hornbeck a detailed description of the abductor and where Hornbeck could be found.[3] Browne responded "No" when asked if he was still alive. When Hornbeck was found alive more than four years later, few of the details given by Browne were correct. Shawn Hornbeck's father, Craig Akers, has stated that Browne's declaration was "one of the hardest things that we've ever had to hear", and that her misinformation diverted investigators wasting precious police time.[4][5]

When Washington, D.C. intern Chandra Levy went missing on 1 May 2001, psychics from around the world provided tips suggesting that her body would be found in places such as the basement of a Smithsonian storage building, in the Potomac River, and buried in the Nevada desert among many other possible locations.[6] Each tip led nowhere. A little more than a year after her disappearance, Levy's body was accidentally discovered by a man walking his dog in a remote section of Rock Creek Park.[7]

Following the disappearance of Elizabeth Smart on 5 June 2002, the police received as many as 9,000 tips from psychics (and others crediting visions and dreams as their source).[8] Responding to these tips took "many police hours", according to Salt Lake City Police Chief Lieutenant Chris Burbank. Yet, Elizabeth Smart's father, Ed Smart, concluded that: "the family didn't get any valuable information from psychics".[9] Smart was located by observant witnesses who recognized her abductor from a police photograph. No psychic was ever credited with finding Elizabeth Smart.

Citat:
A 1993 survey of police departments in the 50 largest cities in the United States revealed that a third of them had accepted predictions from psychic detectives in the past, although only seven departments treated such information any differently from information from an ordinary source. No police department reported any instances of a psychic investigator providing information that was more helpful than other information received during the course of a case, since any information has to be proved, only information matching other evidence could be used.[36][37] A follow-up study looking at small and medium-sized cities in the United States, found that psychics were called upon by the police departments of those cities even less frequently than large cities.[38] A former senior investigator for the FBI has stated that psychics may be used "as a last resort [and] as an investigative tool with caution"[39] for providing clues not directly admissible in the court of law such as a criminal's character, or the location of dead bodies.

Citat:
No psychic detective has ever been praised or given official recognition by the FBI or US national news for solving a crime, preventing a crime, or finding a kidnap victim or corpse.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Psychi...ive#References

Detta var bara ett litet urval från den källan, och det finns ytterligare källor, seriösa sådana. Och alla visar det jag hela tiden sagt, att det inte finns ett enda seriöst bekräftat fall i världen där ett medium (med sina påstådda paranormala förmågor) skulle ha bidragit med något avgörande till fallets lösning.

Så det hjälper inte hur mycket CompressorVane och TwoThousand protesterar och kastar fram drivor med anekdoter, så länge de inte kan uppvisa mer seriösa bevis än bara just fantasifulla anekdoter och hänvisningar till fiction TV-serier och underhållningsprogram…. Deras påståenden blir inte mera sanna för det…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-03-05 kl. 11:59.
Citera
2023-03-05, 14:08
Medlem
CompressorVanes avatar
Finns en jättebra serie ifrån USA där ett medium hjälper polisen.

Ja det är dokumentär. Väldigt intressant och vad hon är rakt på!

Det är bara att hänga med! Jag tror en viss grad av förståelse måste nog till för människan om man skall kunna samverka och förstå hur detta hänger ihop.

Att komma med lögner om att inget fungerar alls fungerar inte här. Jag lyssnar inte, och bryr mig inte om.

Jag har träffat medium och de är helt galet rätt på. Nåt man inte kan säga om en vilsen figur här.
Citera
2023-03-05, 17:02
Medlem
Citat:
Finns en jättebra serie ifrån USA där ett medium hjälper polisen.

Det blir ju inte mycket till diskussion om du inte ger oss namnet på serien, kunde ju vara trevligt om du ger oss info om det du talar om så vi kan granska och diskutera runt det, och se om det du impas av verkligen är nåt att hänga i granen, eller om det är stageade, fejkade, underhållningsprogram du låter dig luras av…? Det är ju liksom ett diskussionsforum, men du verkar ju synnerligen ointresserad av att diskutera och tål inte att jag ser igenom dina påståenden och avslöjar dem som bluff…

Så kom igen nu, vad heter serien….?

Citat:
Ja det är dokumentär. Väldigt intressant och vad hon är rakt på!

Det är bara att hänga med! Jag tror en viss grad av förståelse måste nog till för människan om man skall kunna samverka och förstå hur detta hänger ihop.

Tycker du inte det är märkligt att detta då aldrig har uppmärksammats av etablerad vetenskap, att ett påstått medium ska ha verklig förmåga…? De borde ju vara en världsnyhet… Men nu är det alltså bara nåt som påstås utan egentliga bevis…?

Citat:
Jag har träffat medium och de är helt galet rätt på.

Varför har dessa då aldrig visat vetenskapen att det funkar….? Varför är de inte världsberömda….?

PS: klippte bort lite av ditt vanliga tramsande och offtopic igen…
Citera
2023-03-05, 18:40
Medlem
CompressorVanes avatar
Det verkar vara ett hett ämne detta, eller är det vissa figurer som blir het!?

Det verkar vara svårt att läsa vad jag skriver. Det finns böcker i ämnet att läsa, det finns människor att prata med, medium, det går att göra en recearch, hänga med, uppleva.

Vad har ett mediumatt säga om en mordplats?
Vad har dem att säga om offret och den/de som utförde brottet? Det kan vara en hel del det.

Jag har varit med och sett en del. Det är intressant!
De kommer ha en del att säga om en viss figur också. Där klämmer skon tror jag.
Citera
2023-03-05, 18:54
Medlem
Citat:
Det finns böcker i ämnet att läsa, det finns människor att prata med, medium, det går att göra en recearch, hänga med, uppleva.

Ska vi tolka ditt svar att du inte ens själv vet namnet på den TV-serie du skröt upp i ditt förra inlägg…?
Om du givit oss det så hade du ju i alla fall visat att du inte bara hittar på en massa trams…

Så, vilka böcker är det du skryter upp nu…? Kan du ge oss några titlar och författare, så vi kan granska det och se om det är nåt med vettig substans eller inte…

Citat:
Vad har ett medium att säga om en mordplats?
Vad har dem att säga om offret och den/de som utförde brottet? Det kan vara en hel del det.

Vad medium har att säga om mordplatser etc har jag redan givit exempel på, de kör med en massa vaga påståenden, cold reading och andra välkända tekniker för att bluffa.

Jag visade i ett inlägg nyligen fakta om att medium av polismyndigheter etc inte anses ha bidragit med något väsentligt till något fall någonsin. Vad är din kommentar till det? Kan du motbevisa det genom att visa oss bekräftade fakta på att nåt medium med sina påstådda förmågor verkligen bidragit med nåt väsentligt för fallets lösning…?

Du verkar inte våga diskutera detta med mig på ett seriöst sätt, inte våga bemöta min sakliga kritik på ett moget och seriöst sätt, t ex genom att styrka dina egna påståenden…

Jag styrker ju mina påståenden, vilket i o för sig inte är svårt när jag har hela det etablerade vetenskapen att luta mig mot. Vad har du presterat hittills…. Bara anekdoter….
Citera
2023-03-05, 19:10
Medlem
CompressorVanes avatar
Tusan vad det finns intressanta kanaler att gå igenom på tuben i detta ämne!

Folk får reda på det ena än det andra!

Detta var nåt som jag inte kunde begripa ifrån början, hur en person man aldrig träffat kunde veta så mycket.

Och de kan ju det. Jag är bra övertygad om detta även om vissa här aldrig åstadkommit nåt alls men tror sig veta ändå. Patetiskt!

Hur tänkte gärningspersonen?
Vad hade den för motiv?
Hur var klädseln?
Hur gick det hela till!

Ett medium kan ha svaret, även på de frågor du inte vågar ställa dig själv ens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in