Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Hur ska du få loss/sätta på däck på fälgen? Fast du menade kanske byta hjul på bilen? Originaldomkraft är alltid bra och även bra att motionera lite så att den fungerar och man är van vid den då man plötsligt behöver byta hjul vid vägkanten.
I princip har du rätt.
Jag har slutat påpeka/anmärka på folk som skriver att dom byter däck, när dom menar hjul.
Även slutat kommentera dom som skriver "hjulbultar", när det borde stå muttrar eller skruvar.
Bultar har ju, som bekant, ingen gänga, och går följdaktligen inte att skruva på och av!
Beträffande domkraft så är det ytterst få bilar som är utrustade med reservhjul, inte ens nödreserv, i dag och därför inte har hjulbytesutrustning.
Förr i tiden, på den tiden jag ägde VW typ 1, fick man vid besiktning en "tvåa" om man inte hade reservhjul eller hjulbytesutrustning samt fungerande = ej rostiga - domkraftfästen.
DÅ ansågs det farligt att bli ståendes utefter vägkanten med obrukbar bil p g a punktering.
Det är det tydligen inte längre.
Eftersom mobiltelefon och bärgare, efter lång väntan, är allmänt accepterat av trafikmyndigheter.
Att "punkasprej" inte fungerar, trots skada i slitbanan, har jag varit med om i 3 fall.*)
Däckskada i sidan är ju bara att glömma att försöka med "punkasprej".
Med punkasprej menar jag 12 volt kompressor med spruta som sprutar in den med medföljande ½-litern vit klibbig vätska.
*)4 fall inkl MC-däck - där punkasprej med drivgas gällde.