2022-02-22, 15:02
Medlem
Tjenare, tänkte försöka byta däck själv istället för på däckverstan till våren, och kanske även försöka på mig ett oljebyte nästa år. Jag har bara den där lilla ostabila domkraften som ligger i bilen, har använt den en gång men de vill jag inte göra igen.

Tänkte köpa en bättre för typ 1000 kr. Men stora frågan är om någon här har samma bil? och kan vara snäll och skicka bilder på var man kan sätta domkraften, alltså lyftpunkten så man inte trycker sönder nåt. Ja har kollat i serviceboken på de lyftpunkterna som dom vill att man ska sätta originaldomkraften på men dom verkar inte funka på en vanlig platt domkraft.
Citera
2022-02-22, 15:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaa
Tjenare, tänkte försöka byta däck själv istället för på däckverstan till våren, och kanske även försöka på mig ett oljebyte nästa år. Jag har bara den där lilla ostabila domkraften som ligger i bilen, har använt den en gång men de vill jag inte göra igen.

Tänkte köpa en bättre för typ 1000 kr. Men stora frågan är om någon här har samma bil? och kan vara snäll och skicka bilder på var man kan sätta domkraften, alltså lyftpunkten så man inte trycker sönder nåt. Ja har kollat i serviceboken på de lyftpunkterna som dom vill att man ska sätta originaldomkraften på men dom verkar inte funka på en vanlig platt domkraft.

Lyft på dom punkterna du har i serviceboken, men med "puck" dvs gummitrissa mellan lyft och kaross.

A3 är så lätt så du kan köpa en billigare domkraft på biltema för 200 kr

Oljebyte gör du på OKQ8 GDS hall där du kan hissa upp bilen. Filterbyte och oljebyte gör du på
en kvart.
Citera
2022-02-22, 16:05
Medlem
Beträffande domkraften, så köp en stabil dito.
Din bil är inte så tung så det behöver inte var någon "stark".
Se till att det är "brett" mellan hjulen på garagedomkraften, så att den inte sidotippar.
För 200:- får du knappast en domkraft som jag skulle vilja ha.
Själv har jag Biltemas Racingdomkraft av aluminium.
Lätt att bära, men lite väl små hjul för grusunderlag.
Din bil, och de flesta andra nya bilar, är så låga att det ställer speciella krav på domkraften.
Mät först under din bil så att en tilltänkt domkraft verkligen går in under bilen - MED GUMMIUNDERLÄGG.
Biltemas Racing är både låg (8 cm) och höglyftande(relativt) - men kanske väl dyr?
Jag har både låga och höga bilar!
Passa på och köp även 4 pallbockar.
Om du har tillgång till el så överväg en nätdriven mutterdragare(av slående typ).
Skaffa kilar så att alltid kan "klossa" diagonalt motstående hjul, för säkerhets skull!

Angående oljebytet så kan du göra det bekvämt för dig men en elektrisk "oljebytare".
Jag har en gammal Biltemaoljebytare sedan bortåt 15 år tillbaka.
Personligen använder jag den inte för motoroljebyten, utan för automatoljebyten.
Och någon gång för transmissionsoljepåfyllning - men då får inte oljan vara för kall.
Biltemas oljebytare använder 12 volt = cigtänduttag (eller direkt på batteriet som ger bättre kontroll)

Nästa problem är oljefiltret.
Har bilen "spinn of/spinn on" är det inget vare sig komplicerat eller kladdigt arbete.
Men är det av typen "insatsfilter" blir det lite jobbigare.
Dels för att det är kladdigt, och dels för att det kan kräva ett speciellt verktyg.
"Spin of/spinn on"-filter klarar man ofta med en jättepolygrip.

Beträffande motorolja så vill jag rekommendera LIDL 5W40 Helsyntet.
Den uppfyller VAG:s stränga krav (VAG har marknadens känsligaste motorer).
Kolla i instruktionsboken efter oljespecifikationerna - INTE BARA viskositeten!
Citera
2022-02-22, 16:18
Medlem
Hur ska du få loss/sätta på däck på fälgen? Fast du menade kanske byta hjul på bilen? Originaldomkraft är alltid bra och även bra att motionera lite så att den fungerar och man är van vid den då man plötsligt behöver byta hjul vid vägkanten.

Att ligga under bilen och tappa olja är inte att rekommendera då det är väldigt bökigt och du kan få bilen över dig. Det händer olyckor någon gång om året där folk får sätta livet till. Hyr hellre en GDS-plats med lyft på OKQ8 eller liknande. Då står du även torrt och varmt. Du kan ju även passa på att spola bilen ordentligt undertill samtidigt och se så inget är skadat eller rostigt.
Citera
2022-02-23, 08:14
Medlem
killawifes avatar
Man behöver inte lyfta på lyftpunkterna. Dessa är ju gjorda för bilens egen domkraft och har man en garagedomkraft så kan man ibland trycka till lite saker med denna om man har otur. Jag brukar lyfta på fästet för fram eller bakvagn, det är mycket stabilare. Tyvärr har många moderna bilar en massa plast ivägen bara och då har man ofta inget val. Men bara man inte gör som jag gjorde en gång i min ungdom och sätter domkraften under bensintanken så brukar det gå att hitta nåt att lyfta på.
Citera
2022-02-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur ska du få loss/sätta på däck på fälgen? Fast du menade kanske byta hjul på bilen? Originaldomkraft är alltid bra och även bra att motionera lite så att den fungerar och man är van vid den då man plötsligt behöver byta hjul vid vägkanten.

I princip har du rätt.
Jag har slutat påpeka/anmärka på folk som skriver att dom byter däck, när dom menar hjul.
Även slutat kommentera dom som skriver "hjulbultar", när det borde stå muttrar eller skruvar.
Bultar har ju, som bekant, ingen gänga, och går följdaktligen inte att skruva på och av!

Beträffande domkraft så är det ytterst få bilar som är utrustade med reservhjul, inte ens nödreserv, i dag och därför inte har hjulbytesutrustning.

Förr i tiden, på den tiden jag ägde VW typ 1, fick man vid besiktning en "tvåa" om man inte hade reservhjul eller hjulbytesutrustning samt fungerande = ej rostiga - domkraftfästen.
DÅ ansågs det farligt att bli ståendes utefter vägkanten med obrukbar bil p g a punktering.
Det är det tydligen inte längre.
Eftersom mobiltelefon och bärgare, efter lång väntan, är allmänt accepterat av trafikmyndigheter.

Att "punkasprej" inte fungerar, trots skada i slitbanan, har jag varit med om i 3 fall.*)
Däckskada i sidan är ju bara att glömma att försöka med "punkasprej".
Med punkasprej menar jag 12 volt kompressor med spruta som sprutar in den med medföljande ½-litern vit klibbig vätska.

*)4 fall inkl MC-däck - där punkasprej med drivgas gällde.
Citera
2022-02-23, 20:48
Medlem
Har beställt en gummipuck med skåra som passar där man ska sätta orginaldomkraften för en vanlig garagedomkraft så det ska nog lösa sig hoppas jag. Blev sjukt sugen på en mutterdragare också, har kollat på ett ryobipaket som ska klara 400nm, med laddare och 2ah batteri o tre hylsor för 2000 kr, borde duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in