Citat:
Ursprungligen postat av
Masssi99
Första stycket du skriver har jag tänkt på men hur skulle de ens gå till??
De e just det jag undrar.
Utfrån om man vill kolla närmre så ser man bara mobil-1 använda data som inte går att läsa av då all data kommer från mobil-2 som har vpn.
Annars så e det ju bara som alla hundratals användare som bor i mitt område.
Någon som använder mobilsurf det är inget misstänksamt alls.
Det enda som krävs är en sk. SDR, en dator och kunskapen om hur man knäcker krypteringen för GSM och LTE. Din telefon sänder ut olika markörer som gör att masterna kan hålla reda på din telefon. Dessa markörer sänds ut i klartext då masten måste ha till IMEI,IMSI, ICCID och lite andra uppgifter för att kunna dekryptera telefonsamtalet alt. SMSet du skickar eller tar emot. Allt detta kan en SDR ta emot, helt lagligt.
Det spelar ingen roll om data kommer från mobil2, då mobil 1 skickar data via GSM eller LTE. Sedan kan vem som helst även mottaga din trådlösa förbindelse mellan mobil1 och mobil2. En VPN är bara en krypterad tunnel med lika stark kryptering som LTE har.
Citat:
Att någon skulle sälja mig en manipulerat simkort låter som scifilm film, väldigt osannolikt att det skulle hända när man inte ens e misstänksam för nåt brott.
Nej då. Det är många som vill åt din mobiltrafik. Det finns redan folk som sätter upp egna master för att lura telefonerna att koppla sig till dessa master. Sedan kan man avlyssna telefonsamtal, SMS, datakommunikation och allt möjligt.
Defcon18 har en rätt lysande föreläsning om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=fQSu9cBaojc
Citat:
Det jag undrar o vill få bekräftat är om min aktivitet är nåt som sticker ut eller om man med vanliga metoder i sverige skulle kunna knyta mig till mobilerna och att jag använt dom.
Nej, din data sticker inte ut då den är krypterad. Det som kan sticka ut är datamängden om den är extrem. Däremot vill ju nyfikna alltid titta djupare på vad för IMSI som de har på sin mast. Ja, man kan knyta dig till mobilerna om man bara vill och vill gå så långt.
Citat:
Eller tekniska sett som många tar upp här i forumet men någon aldrig blivit fälld för i domstol här i Sverige.
Det är enligt LEK fullt lagligt att avlyssna all trådlös kommunikation i Sverige. Det du inte får göra är att knäcka kryptering då detta är dataintrång, du får heller inte störa, förstöra eller påverka trådlösa nätverk. Du får heller inte yppa till någon om vad du har hört (det råder absolut tystnadsplikt enligt LEK).