Citat:
För 10 år sen höll jag på massa med program som skulle ”städa” datorn, antimalware, antivirus , använde andra brandväggsprogram än Windows
Sen dess har min datoranvändning förändrats , jag laddat inte ner piratkopierade program numers . Jag använder mest min senaste dator att surfa lite och ordbehandla med
Förr sa folk att man i princip fick trojaner bara man var uppkopplade mot internet om man bara hade Windows brandvägg
Är det så idag?
Jag har ju router med brandvägg och Windows brandvägg, och jag har Windows inbyggda funktioner mot skadlig programvara och uppdaterar program och OS då det finns uppdateringar.
Räcker det? Eller måste man ändå ha brandvägg och antivirus utöver Windows inbyggda?
Sen dess har min datoranvändning förändrats , jag laddat inte ner piratkopierade program numers . Jag använder mest min senaste dator att surfa lite och ordbehandla med
Förr sa folk att man i princip fick trojaner bara man var uppkopplade mot internet om man bara hade Windows brandvägg
Är det så idag?
Jag har ju router med brandvägg och Windows brandvägg, och jag har Windows inbyggda funktioner mot skadlig programvara och uppdaterar program och OS då det finns uppdateringar.
Räcker det? Eller måste man ändå ha brandvägg och antivirus utöver Windows inbyggda?
Allt detta beror så klart på om du "kör Windows standard installation" = använder datorn på ett oskyddat sätt (alla virus, trojaner, hackerangrepp etc. tar då rygg på dina Administratörsrättigheter och exekverar all skadlig kod med just DINA administratörsrättigheter.. Vilket inte är bra)
(precis som A. User 1:A svar i denna fråga berättar https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/should-i-use-microsoft-account-as-an-administrator/3a4d7ac1-6aec-4412-b84a-c8394c9a3610 )
Väljer du att använda din dator på rätt sätt så att du har separerat dina administratörsrättigheter till ett egen admin-konto (t.ex. PCadmin) och till vardags använder ett vanligt användarkonto, DÅ kanske Windows säkerhet (=Defender) kan fungera någelunda!
Windows brandvägg är sedan XP SP2 mycket bättre än de tidigare versionerna som endast kontrollerade inkommande trafik, i dag så granskar de även utgående trafik vilket kan hindra en (sedan långt tidigare) känd trojan från att "ropa hem" för att ladda ned fler delkomponenter...
För att klargöra "Windows säkerhet" är ett samlingsnamn på flera olika säkerhetsfunktioner vara Windows antivirus Defender endast utgör en enda lite del!
Installerar du vilket 3:e parts antivirus som helst så inaktiveras defender automatiskt.. Med de övriga delarna i "Windows säkerhet" finns fortfarande kvar och är aktiva...
Tyvärr så är Defender endast bra på att hitta smittade filer på hårddisken.. (Vilket praktiskt taget alla andra virusskydd också gör tack vare "online uppslagning" av smittoFILER..
Det defender lider starkt utav är just förmågan att STOPPA SMITTOR FRÅN ATT KOMMA IN I DATORN..
Läser du på olika datorforum på internet så ser du en stakr trend där just användare av den "betrodda" Defender visar att deras dator har 1: smittor som defender har svårt att göra sig av med (de återkommer ganska snarrt efter en rensning) och 2: De enda smittor som defender hittar är virus, trojaner osv. som redan har infekterat datorn (Jag trodde i min enfald att det var just DETTA som ett antivirus skulle HINDRA)
Defender hittar därmed alltid smittorna EFTER att de har lyckats nästla sig in i din dator... Och använder du då hela tiden datorn med dess Administratörs-konto så får dessa smittor göra precis vad dom vill ända tills Defender bemödar sig till att hitta de filer som smittan kopierat till hårddisken..
Kontrollera själv på olika internet forum om vad de som söker hjälp och använder defender har för problem... Avgör sedan själv om defender (en liten del av "Windows säkerhet") är något att förlita sig på..
Och vill du läsa mer om frågan: Admin eller inte admin så läser du detta: https://winguider.se/admin-eller-inte-admin.html
Se samma länk som ovan här A. User 1:a svar: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/should-i-use-microsoft-account-as-an-administrator/3a4d7ac1-6aec-4412-b84a-c8394c9a3610
Och JA! Så länge du känner till PCadmin-kontorts lösenord så ÄR DU ADMIN på din egen dator, utan att för den skull behöva logga in med ett adminkonto.. När väl adminbehörigheter väl behövs (t.ex. efter att du klickat på en setup-file till ett nytt program) då poppar UAC automatiskt upp och FRÅGAR dig om det är OK att köra den filen/installationen med administratörskontots behörigheter..
Vill du det, då godkänner du UAC-frågan genom att ange Administratörskontots lösenord, varvid programmet installeras likadant som om du varit inloggad med administratörskontot..
Det finns alltså ingen nackdel att, som vanlig användare, installera program etc. via UAC--
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-02-23 kl. 11:13.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-02-23 kl. 11:13.