2022-02-22, 09:46
Medlem
st33rs avatar
För 10 år sen höll jag på massa med program som skulle ”städa” datorn, antimalware, antivirus , använde andra brandväggsprogram än Windows

Sen dess har min datoranvändning förändrats , jag laddat inte ner piratkopierade program numers . Jag använder mest min senaste dator att surfa lite och ordbehandla med

Förr sa folk att man i princip fick trojaner bara man var uppkopplade mot internet om man bara hade Windows brandvägg

Är det så idag?

Jag har ju router med brandvägg och Windows brandvägg, och jag har Windows inbyggda funktioner mot skadlig programvara och uppdaterar program och OS då det finns uppdateringar.

Räcker det? Eller måste man ändå ha brandvägg och antivirus utöver Windows inbyggda?
Citera
2022-02-22, 09:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
För 10 år sen höll jag på massa med program som skulle ”städa” datorn, antimalware, antivirus , använde andra brandväggsprogram än Windows

Sen dess har min datoranvändning förändrats , jag laddat inte ner piratkopierade program numers . Jag använder mest min senaste dator att surfa lite och ordbehandla med

Förr sa folk att man i princip fick trojaner bara man var uppkopplade mot internet om man bara hade Windows brandvägg

Är det så idag?

Jag har ju router med brandvägg och Windows brandvägg, och jag har Windows inbyggda funktioner mot skadlig programvara och uppdaterar program och OS då det finns uppdateringar.

Räcker det? Eller måste man ändå ha brandvägg och antivirus utöver Windows inbyggda?

Det räcker att du kör med Windows-säkerhet vid normal användning.
Citera
2022-02-22, 09:51
Medlem
Melange5738s avatar
Beror lite på sammanhanget. Personligen rekommenderar jag en extra brandvägg även om du inte behöver ha bägge på blockering men som du så du ser lite mer information om vad som försiggår. Ex. Glasswire är en bra gratis brandvägg som ger mer utförlig information än Windows inbyggda.

När det gäller antivirus så rekommenderar jag att du inte använder något öht bortsett från det inbyggda samt att du lär dig kontrollera själv allt som körs genom att gå igenom processserna. Antivirusprogram idag är mer en säkerhetsrisk än ett skydd eftersom det är en av de primära vektorerna en hacker använder för att penetrera systemet.
Citera
2022-02-22, 09:56
Medlem
I princip räcker det med windows skyddet beroende på vad du pysslar med på datorn. Standard användning med sunt säkerhetstänk så räcker windows egna skydd gott och väl
Citera
2022-02-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
I princip räcker det med windows skyddet beroende på vad du pysslar med på datorn. Standard användning med sunt säkerhetstänk så räcker windows egna skydd gott och väl

Har inte kört med nåt extra på 10 år. Å andra sidan är jag vaksam, porrsurfar bara på kända siter.
Citera
2022-02-22, 10:15
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Som andra nämnt, det räcker om man inte klickar på allting, numera har folk lärt sig det bättre än tidigare. Idag tror jag inte Kournikova-viruset hade gjort samma skada som det gjorde då folk klicka på allting. Att inte vara på massa porrsidor eller ladda hem program på oseriösa sidor minskar ju avsevärt risken att få virus. Tror att windowsskydd väldigt mycket starkare än det var tidigare ibörjan av 2000-talet.
Citera
2022-02-22, 13:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Ja, "folk" har aldrig vetat vad de pratar om.

De fick virus/trojaner eftersom de laddade hem skit de inte begrep sig på från fildelningsnätverk och installerade falska "codecs" för att se på "film" som inte var film och eftersom de surfade suspekt porr som de hittade genom att AltaVistasöka på "porr". Och eftersom de villigt laddade ner och installerade malware som utgav sig för att vara fildelningsprogram. Och eftersom de klickade "Kör" på varenda popup i Internet Explorer. Allt sånt har försvunnit nu eftersom idioterna som höll på så nu betalar för sitt Netflix och sitt Spotify som lydiga små idioter i stället, och eftersom webbläsarna blockerar mycket skit.

Citat:

Räcker det?

Det räcker.
Senast redigerad av bergsturk 2022-02-22 kl. 13:02.
Citera
2022-02-22, 13:14
Medlem
smurf.kontos avatar
Idag måste man i praktiken installera "virusen" själv. Så ja, det räcker gott och väl om du besitter sunt förnuft.

Det viktigaste är att köra med en säker webbläsare, förslagsvis Edge eller Firefox, och sedan hålla OS och webbläsare uppdaterade.
Senast redigerad av smurf.konto 2022-02-22 kl. 13:17.
Citera
2022-02-22, 22:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Är det så idag?

Ta en titt i den här tråden - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod

Börja längst bak och läs dig bakåt några sidor så får all info du behöver.
Citera
2022-02-23, 03:41
Medlem
Ferhs avatar
Nått mer skydd än windows egna skydd lär inte behövas nuförtiden.

Det enda problemet med windows egna skydd är att det ibland kan få för sej att hävda att saker är virus trots att de inte alls är det, typ piratkopierade spel, så det är inte helt pålitligt på det sättet. Efter det raderade Utorrent för mej och kallade det ett virus så stängde jag däremot av ett par funktioner i skyddet, och det har inte hittat på något mer dumt sen dess.
Citera
2022-02-23, 06:49
Medlem
dentages avatar
Är det antivirusföretagen själva som sprider ut att man måste ha deras antivirus för att slippa virus?
Citera
2022-02-23, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Är det antivirusföretagen själva som sprider ut att man måste ha deras antivirus för att slippa virus?

Mjo, men finns väl knappt några rena antivirusprogram längre, de flesta (de största iaf) har en massa extra features utöver detta som på något sätt ska underlätta för kanske främst nybörjaren att hålla datorn säker osv, även om det i 99% av fallen är overkillfeatures
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in