Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jag tror absolut på att Ukraina får all form av hjälp som är möjlig, främst i form av deffensiva vapen men även då underrättelser. Offensiva vapen är man rädda för att det triggar för mycket..
Ryska förluster. Vet inte hur stora de är.., men är nog övertygad om att de betydligt högre än vad de väntade sig. Mängden förstörda tanks etc.., vittnar nog om det..
Lägg även på soppakrisen i de ryska förbanden.., man riskerar att bli "sitting ducks" då.., med ännu fler förluster.
Var även ju en artikel i CNN att den Ukrainska sidan "brände" mycket folk även, så givetvis.., detta vill man ju inte tala om. Dock är det ett pris man tillsvidare är villig att betala.
Även Finland tappade ju många män under vinterkriget, det kom inte gratis..
En sak jag inte tror på är soppakrisen.
Men ja, Ryssland har haft förluster- Frågan är om man kalkylerat med dem. Någon sa att Ryssland underskattat Ukrainas försvar. Märkligt resonemang då en av anledningarna till den hastiga operationen var att man ansåg att man började närma sig en kritisk massa med den militära mobiliseringen i Ukraina. De östra regioner stod inför ett akut hot sa man från ryskt håll.
Ett av de tydligaste tecknen på desinformation är just sådant vridande av fakta. Det förs i propagandasyfte också. Som idag med de mänskliga korridorerna som ledde till Ryssland och Vitryssland. Ganska naturligt att man tar den kortaste vägen och kanske till länder dit folk vill fly. Jag menar de med rysk ursprung och de rysktalande som ofta har anhöriga i båda länder. Två andra korridorer gick till bl.a. Polen.
Genom att tramsa om detta och förklara det hela absurt och sedan inte gå med på detta har Zelensky försatt hundratusentals civila i en jävla situation.
Medan västmedia vältrar sig i det "omoraliska" tilltaget från Ryssland sida.