Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Här kommer mina spekulationer.
Den bästa deal Ukraina kan åstadkomma i detta är förmodligen,
- Leasa Krim eller Sevastopol till Ryssland på 100år.
- Dela oljeintäkterna som det spekulerats om.
- Erkänna republikerna som autonoma inom Ukraina, demilitariserade.
Tillfogar Ukraina Ryssland tillräckliga förluster måste dom dra sig tillbaka innan det blir extremt pinsamt. Försöker Ukraina ta tillbaka Krim med våld blir det kärnvapen.
Ryssland har tyvärr för sin egen del visat att deras militärmakt inte är att ta på allvar. Utgör inget som helst hot mot tex Finland. Vore det inte för NATO medlemskapet och kärnvapen så skulle Turkiet med lätthet blanda sig i och knipa både Krim och Kaukasus när dom ser svagheten.
Den bästa deal Ryssland kan få är ett jättestort Tjetjenien med total ödeläggelse, uppror och gerillakrig i 20 år. Sanktioner kommer det vara kvar oavsett, och Ryssland kommer få leva med inhemsk 90-tals teknologi för både militär och civilt. Vissa saker kan dom få från Kina men för högteknologi kommer det vara exportsanktioner från Kina, annars är det stopp på teknikdelning från väst till Kina. Se Nordkorea, jättebra vän med Kina men fortfarande kvar på 50-talet.
Gas och olja kommer alltid ha en marknad, köper inte vi så köper någon annan. Låt dom sälja till Kina så köper vi det som Kina skulle köpt. Det är en världsmarknad trots allt.
Ryssland måste avmilitariseras, men det löser dom just nu själva genom att parkera materialet i Ukrainas träskmarker.
Vad har vi för inhemskt ryska regioner som kan göra uppror när det blir förjävligt? Kaukasus känns givet.
Yes, en sådan deal hade varit en rimlig utväg för alla parter. Att återgå till ungefär samma utgångsläge som gällde från 2014 men med en hårdbevakad vapenvila mellan utbrytarregionerna och Ukraina. Någon förhållandevis oberoende part, typ FN, kan sättas in som observatör för att säkerställa att separatister och Azov m.fl. inte ryker ihop med varandra. De andra alternativen är verkligen inte bra för någon egentligen.
Sen är det ju frågan vad som händer med Ryssland efter allt det här. Å ena sidan kan väl regioner som vill bryta sig ut se en chans nu, även om jag inte vet vilka det i så fall skulle röra sig om. Å andra sidan kan de också se på Ukraina som ett exempel på vad Kreml är kapabla till. Men tja, undrar vad som rent teoretiskt skulle ske om två eller flera utbrytarregioner började försöka slå sig fria från Kreml i det här läget. Realistiskt eller ej är det intressant att spekulera i.
En palatskupp i Kreml nu hade också kunnat få väldigt svårberäkneliga konsekvenser. Om militären försöker sig på att avsätta Putin så är det så gott som uppdukat för ett inbördeskrig enligt vissa bedömare jag lyssnat på. Undrar vilka falanger man hade fått se i ett sådant läge? Kanske en mix av olika geografiska regioner som hamnar i konflikt med varandra, och/eller att det sker en uppdelning mellan olika delar av armén och polisen där t.ex. OMON ställer sig på den putinistiska sidan?
Fortsättning följer oavsett vad man har för önskemål kring utgången. Dock, för två veckor sedan var jag väldigt orolig för Ukrainas och Europas framtid, men nu börjar jag ärligt talat bli mer fundersam kring den ryska federationens framtid.