Citat:
Ursprungligen postat av
guldduscharn
Detta förbryllar mig, kan någon förklara för mig hur och varför Ryssland har såna problem med kommunikation? Visst för att de i början av invasionen åkte på stryk bl.a för att så många soldater var utrustade med icke-krypterade kinesiska baofeng-radior, men hur har de inte fixat detta? Varför blev de beroende av saker som Telegram (blev blockerat av ryska staten) och amerikanska Starlink för att kunna kommunicera säkert?
Är det verkligen så här svårt att framställa fungerande krypterad radio? Känns som att tekniken funnits länge, vad är det jag missar?
Det är svårt att tillverka själv, vi lever i en global värld där världen samarbetat med att ta fram produkter och moskvastaten är inte kända för att vara ett industriland. När sovjetunionen var framåt på det området så var det till stor del tack vare Ukraina.
Således det är också därför vi ser så stora mängder äldre utrustning hos moskoviterna som inte höll måttet i ett modernt krig. De flesta av de här stridsvagnarna och artilleripjäserna är ganska sårbara för en mängd olika vapen, inte bara drönarna.
Helt enkelt, problemet är att bygga en kommunikationsutrustning som fienden inte kan avlyssna eller störa ut. Här visade sig StarLink vara ett utmärkt verktyg som helt enkelt är bättre än de flesta andra kommunikationssystem.
Jag tror att det handlar om tillgången också. Att få fram tillräckligt många enheter och moskvastatens armé är inte till alla delar beväpnade med moderna skjutvapen etc. Man kan bli förvånad hur gamla bössor de har på vissa ställen.
Men mobiltelefoner finns det gott om och då var Telegram ett bra sätt att kommunicera. Vet inte varför moskvastaten i detta läge väljer att förbjuda Telegram, det har upprört många av de ryska soldaterna och även bloggarna som kommunicerar sinsemellan via Telegram.