Citat:
Ursprungligen postat av
sillåpotatis
ok, förstår. Tror inte att deltagande i ex. Eurovision osv väger mycket i Rysslands ögon. I vart fall är det något naivt att tro, att det skulle få ryssar känna sig förnedrade i relation till det de tror de utkämpar detta krig för.
Handelshinder påverkar inte bara Ryssland ifs., ibland är konsekvenser större för oss än för dem. Men vi känner inte oss förnedrade, det är för att det vi tror vi gör har ett moraliskt värde. Lika så tror ryssar. Jag tror inte att ryssar känner sig förnedrade av det heller.
Den politiska skamhörnet, ja det trodde man att Putin skulle stå i men han har både varit på Alaska och möter de största världsledare. EU-politiker däremot är inte ens inbjudna till dessa möten. Lustigt va? Mycket oklart vems som förnedras här, tycker jag.
Vad en tjej säger, säger bara något om henne. Inte så mycket om ryssar som helhet.
Jag håller med i mycket av det du skriver. Jag tror snarare att det här är ett uppvaknande för Ryssland ..en process där man klipper banden på alla fronter, både symboliskt och praktiskt, handel.
Om man ser på utvecklingen de senaste åren verkar Ryssland inte längre vilja eller försöka återintegreras i väst utan i stället bygga upp egna strukturer: handel, teknik, kultur och diplomati med Asien, Afrika och Mellanöstern. Det som från början sågs som isolering har i praktiken blivit en självvald separation och mycket inhemsk uppbyggnad att producera eget, ersätta import, bygga nya fabriker, och återstarta tidigare nedlagd industri. Den trenden har förstärkts av sanktionerna, som paradoxalt nog tvingat fram innovation. Bara en sådan sak som betallösningar för turism har det löst genom att turister kan öppna bankkonto samma dag och få betalkort de kan använda. Förut var dom beroende av Swift - Visa, Mastercard. Sen istället för uber och likn har det yandex …bolaget har omstrukturerats och renodlats till en helt rysk teknologigrupp, frikopplad från väst.
Sanktioner och kulturella avståndstaganden har nog snarare stärkt den ryska känslan av självständighet än förnedrat den. Samtidigt har väst ,särskilt EU… fått ta den ekonomiska smällen i form av energikris och förlorad industribas.
Så i slutändan handlar det inte längre om vem som “förnedras”, utan om att världen håller på att delas upp i olika ekonomiska och kulturella block. Ryssland verkar ha accepterat det och går nu sin egen väg pga sanktioner.