Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-08, 15:52
Medlem
Kungenshoras avatar
the loss of Pokrovsk would be very damaging for Ukraine, said Peter Dickinson, Ukraine editor at the Atlantic Council think tank in the U.S.

“Trump does not like losers … he likes to be with the winners ... This will be portrayed by the Russians as a major victory,” he said.
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/pokrovsk-battle-fallen-putin-latest-b2861006.html

Slaget om Pokrovsk, slaget om vem som ska få Trumps gunst.

Detta krig blir bara fånigare och fånigare.

"Trump does not like loosers..."

Blir väl inga Tomahawks om inte Zelen Tsu gör något dramatiskt snart?
Duger det att spränga raffinaderier för att imponera på Donald "Vad händer om man dricker blekmedel?" Trump?
Citera
2025-11-08, 15:54
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
ok, förstår. Tror inte att deltagande i ex. Eurovision osv väger mycket i Rysslands ögon. I vart fall är det något naivt att tro, att det skulle få ryssar känna sig förnedrade i relation till det de tror de utkämpar detta krig för.

Handelshinder påverkar inte bara Ryssland ifs., ibland är konsekvenser större för oss än för dem. Men vi känner inte oss förnedrade, det är för att det vi tror vi gör har ett moraliskt värde. Lika så tror ryssar. Jag tror inte att ryssar känner sig förnedrade av det heller.

Den politiska skamhörnet, ja det trodde man att Putin skulle stå i men han har både varit på Alaska och möter de största världsledare. EU-politiker däremot är inte ens inbjudna till dessa möten. Lustigt va? Mycket oklart vems som förnedras här, tycker jag. Vad en tjej säger, säger bara något om henne. Inte så mycket om ryssar som helhet.
Och ej att förglömma- delar av den ryska maktapparaten efterlysta av den internationella domstolen. Rysslands elit- makthavarna, har all anledning att skämmas- och faktiskt, jag tror de också gör det och för att stå ut med sin vanärande skam går de till angrepp mot andra med hot och fabricerade lögner.

Eu-politiker har svängdörrar till den amerikanska ledningen, de kan åka över för ett samtala över ett glas vin när som helst och gör ingen stor affär över det.
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-11-08 kl. 15:58.
Citera
2025-11-08, 16:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Och ej att förglömma- delar av den ryska maktapparaten efterlysta av den internationella domstolen. Rysslands elit- makthavarna, har all anledning att skämmas- och faktiskt, jag tror de också gör det och för att stå ut med sin vanärande skam går de till angrepp mot andra med hot och fabricerade lögner.

Eu-politiker har svängdörrar till den amerikanska ledningen, de kan åka över för ett samtala över ett glas vin när som helst och gör ingen stor affär över det.

Nämnde du sanktioner?
Tänker på de 3000 miljarder som Ryssland efterfrågar.
De får ösa pengar från NWF istället….ett litet tag till, i v f.
Citera
2025-11-08, 16:05
Medlem
Citat:
ok, förstår. Tror inte att deltagande i ex. Eurovision osv väger mycket i Rysslands ögon. I vart fall är det något naivt att tro, att det skulle få ryssar känna sig förnedrade i relation till det de tror de utkämpar detta krig för.

Handelshinder påverkar inte bara Ryssland ifs., ibland är konsekvenser större för oss än för dem. Men vi känner inte oss förnedrade, det är för att det vi tror vi gör har ett moraliskt värde. Lika så tror ryssar. Jag tror inte att ryssar känner sig förnedrade av det heller.

Den politiska skamhörnet, ja det trodde man att Putin skulle stå i men han har både varit på Alaska och möter de största världsledare. EU-politiker däremot är inte ens inbjudna till dessa möten. Lustigt va? Mycket oklart vems som förnedras här, tycker jag.

Vad en tjej säger, säger bara något om henne. Inte så mycket om ryssar som helhet.

Jag håller med i mycket av det du skriver. Jag tror snarare att det här är ett uppvaknande för Ryssland ..en process där man klipper banden på alla fronter, både symboliskt och praktiskt, handel.
Om man ser på utvecklingen de senaste åren verkar Ryssland inte längre vilja eller försöka återintegreras i väst utan i stället bygga upp egna strukturer: handel, teknik, kultur och diplomati med Asien, Afrika och Mellanöstern. Det som från början sågs som isolering har i praktiken blivit en självvald separation och mycket inhemsk uppbyggnad att producera eget, ersätta import, bygga nya fabriker, och återstarta tidigare nedlagd industri. Den trenden har förstärkts av sanktionerna, som paradoxalt nog tvingat fram innovation. Bara en sådan sak som betallösningar för turism har det löst genom att turister kan öppna bankkonto samma dag och få betalkort de kan använda. Förut var dom beroende av Swift - Visa, Mastercard. Sen istället för uber och likn har det yandex …bolaget har omstrukturerats och renodlats till en helt rysk teknologigrupp, frikopplad från väst.

Sanktioner och kulturella avståndstaganden har nog snarare stärkt den ryska känslan av självständighet än förnedrat den. Samtidigt har väst ,särskilt EU… fått ta den ekonomiska smällen i form av energikris och förlorad industribas.
Så i slutändan handlar det inte längre om vem som “förnedras”, utan om att världen håller på att delas upp i olika ekonomiska och kulturella block. Ryssland verkar ha accepterat det och går nu sin egen väg pga sanktioner.
Citera
2025-11-08, 16:05
Medlem
Pebbiss avatar
”We continue to liberate and clear the territories in the Pokrovsk area” Syrsky.
Slava!
Citera
2025-11-08, 16:10
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:

ja ja men jag tycker att om man stoltsera med att man förnedrar nån krävs det objektet i vart fall känner sig förnedrad. Jag ser inga tecken på det från ryss sida. Sedan kan man rada upp massa saker man gör för det önskade effekten, ordvalet blir ändå fel.

EU-politiker tar inga glas vin med USA om du inte har märkt det än. De får åka dit och slicka rör förvisso, jag vet inte om man ska vara så stolt över det.
Citera
2025-11-08, 16:13
Medlem
Razamatazs avatar
Detta kanske inte är spot on ontopic, men definitivt indirekt relaterat till kriget.

• Den energiprischock som drabbade EU efter invasionen 2022 (pga importberoendet av rysk energi) är i princip ”absorberad” av EU och priserna är nu på mer normala nivåer samtidigt som man till större delen ställt om till andra energikällor/leverantörer. Rysseriets förmåga att bedriva utpressning med hjälp av sin energi gentemot EU är med andra ord i princip obefintlig. Kostnaden för EUs energiimport idag jämfört med 2022 är halverad (notan har minskat ca 200 miljarder euro årligen)

• Utsikterna för ryssens gasexport är usla och kommer inte återhämta sig nu efter att de tappat EU-marknaden. Gazproms intäktsbortfall blir ca 160 miljarder euro mellan 2025-2030 då de inte har nya köpare som ersätter EU-marknaden.

Detta gör putler än mer beroende av oljeexporten och än mer sårbar för Ukrainas drönarattacker, västs sanktioner och volatilt oljepris. Eftersom han inte har några planer att avsluta kriget är strategin fortsatt att sno mer pengar av folket för att kunna hålla uppe militära utgifterna. Han verkar så gott det går ”koka grodan långsamt” för att inte riskera att bli hängd av sina egna..

https://www.ifri.org/en/studies/europe-russia-balance-power-review
Citera
2025-11-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
”We continue to liberate and clear the territories in the Pokrovsk area” Syrsky.
Slava!

Härliga nyheter, Gregg säger samma sak.
Citera
2025-11-08, 16:17
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
ja ja men jag tycker att om man stoltsera med att man förnedrar nån krävs det objektet i vart fall känner sig förnedrad. Jag ser inga tecken på det från ryss sida. Sedan kan man rada upp massa saker man gör för det önskade effekten, ordvalet blir ändå fel. EU-politiker tar inga glas vin med USA om du inte har märkt det än. De får åka dit och slicka rör förvisso, jag vet inte om man ska vara så stolt över det
.Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av sillopotatis
Men jag är jätte nyfiken hur Ryssland förnedras.... då jag ser att ingen i världen har ännu kunnat diktera något till ryssar.
Jag svarade alltså på din fråga, att du inte håller med, eller att Ryssland inte håller med- det kan vara sin egen sak men det jag skrev något om är ändå ett av de sätt man kan se på saken... om hur Ryssland ställs till ruelse och skam.
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-11-08 kl. 16:20.
Citera
2025-11-08, 16:19
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med i mycket av det du skriver. Jag tror snarare att det här är ett uppvaknande för Ryssland ..en process där man klipper banden på alla fronter, både symboliskt och praktiskt, handel.
Om man ser på utvecklingen de senaste åren verkar Ryssland inte längre vilja eller försöka återintegreras i väst utan i stället bygga upp egna strukturer: handel, teknik, kultur och diplomati med Asien, Afrika och Mellanöstern. Det som från början sågs som isolering har i praktiken blivit en självvald separation och mycket inhemsk uppbyggnad att producera eget, ersätta import, bygga nya fabriker, och återstarta tidigare nedlagd industri. Den trenden har förstärkts av sanktionerna, som paradoxalt nog tvingat fram innovation. Bara en sådan sak som betallösningar för turism har det löst genom att turister kan öppna bankkonto samma dag och få betalkort de kan använda. Förut var dom beroende av Swift - Visa, Mastercard. Sen istället för uber och likn har det yandex …bolaget har omstrukturerats och renodlats till en helt rysk teknologigrupp, frikopplad från väst.

Sanktioner och kulturella avståndstaganden har nog snarare stärkt den ryska känslan av självständighet än förnedrat den. Samtidigt har väst ,särskilt EU… fått ta den ekonomiska smällen i form av energikris och förlorad industribas.
Så i slutändan handlar det inte längre om vem som “förnedras”, utan om att världen håller på att delas upp i olika ekonomiska och kulturella block. Ryssland verkar ha accepterat det och går nu sin egen väg pga sanktioner.

Exakt men den vinklade rapporteringen här leder dessvärre till att folk tror på rätt idiotiska saker. Däremot tror jag inte riktigt att en sådan utveckling är mer positiv och allt är guld och gröna skogar i Ryssland. Men de anpassar sig. Tiden får utvisa vem den stora förloraren blir. Det kommer dock aldrig bli som förr. Världen förändras, vi har svårt att förstå och acceptera det.
Citera
2025-11-08, 16:21
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
.Du skrev:
Jag svarade alltså på din fråga, att du inte håller med, eller att Ryssland inte håller med- det kan vara sin egen sak men det jag skrev något om är ändå ett av de sätt man kan se på saken... om hur Ryssland ställs till ruelse och skam.

jag förstår, låt och vara överens om att vi inte är överens. Det är ordvalet jag reagerar på.
Citera
2025-11-08, 16:31
Moderator
Chantres avatar
TASS skickar ut artikel att man har citerat Lavrov. Något livstecken från honom presenters inte idag.

https://www.reuters.com/world/europe/russias-lavrov-says-work-under-way-putins-order-possible-russian-nuclear-test-2025-11-08

Var gömmer han sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in