2025-11-08, 14:14
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Problemet är att omvärlden kan betrakta EU som osäkert att investera i. Förvaltar man flera miljarder så kan det bli så att man flyttar de från EU till USA istället. Potentiellt skulle ett beslagtagande av de ryska tillgångarna kunna utlösa en bankkris i Europa om flera större spelare börjar ta ut sitt kapital från europeiska banker. Kan bli en en panikflykt om bollen sätts i rullning som det så ofta fungerar i ekonomiska sammanhang.
Jag ser inget problem i det, dom flesta av världens länder vill leva i fred, så dom enda länder som behöver se någon osäkerhet att placera tillgångar i väst är terrorist stater som tex äckel ryzzland
Citera
2025-11-08, 14:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vi vet att du med dina pekpinnar vill lära oss andra realismens geopolitik.
Tråkigt när det krockar med västliga värderingar och inte minst FN-stadgan och Folkrätten.

Vad realismen lär oss varje dag, är att Nato är viktigare än någonsin.
Den starkes rätt för mindre länder, bygger på allianser. Nato.

Så, realismens teorier ger att Europa ska rusta.
Vi ska även skaffa kärnvapen.
Vi ska ha en hög nivå på militär rustning.
Inte minst. Skit i FN.

Tror vi har en dyster framtid. Eller så gör vi något åt detta.

Apropå val.
Idag har vi 1 miljon döda. Fiktiva siffror.
Imorgon 5.
Om 10 år är det 10 miljoner döda.

Ska vi stoppa ryssarna och nöja oss med 1 miljon.
Eller ska vi låta detta pågå i 10 år till?

Detta apropå att vi ”vet” redan nu allt, eller hur det nu var….

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Med den inställningen förstår jag att du inte förstår Ryssland.
Citera
2025-11-08, 14:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vad skulle vara orsaken?
Att man startar ett krig?

Är det svårt att undvika?
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med. Om länder som Saudiarabien och Kina börjar flytta kapital från EU så kan de sätta bollen i rullning och utlösa en panikflykt. Alltså att mindre sparare tar ut sitt kapital, inte för att de tror att Bryssel ska konfiskera deras pengar, utan för att de är rädda att banken ska kollapsa och att deras sparkapital går upp i rök.
Citera
2025-11-08, 14:43
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Eller du dör idag eller 100 om ett år.

En pedagogisk munsbit som skulle ha testats 1939.
Du som redan vet vad alla gjorda val innebär. Även beaktat alla de alternativ som vi inte vet om, eller vilken information som man behöver ha.

På 1, 10 eller 50 års sikt.
Vad är rätt val?

Ukraina gav upp kärnvapen 1994.
Fick garantier.

Vore det bästa att förse Ukraina med kärnvapen och ge de tillbaka deras land och de får vara alliansfria?

Citat:
"Tyvärr Mykola, du och en miljon till måste dö i vår pedagogiska insats för att lära Ryssland leva i nutiden".
Citera
2025-11-08, 14:49
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ja verkligen, vintern 2022-23 var det ett par tyska städer som höll en av sina simhallar stängda för att spara lite på strömmen. EUs ekonomi har inte varit jättebra på sistone, den växte bara med en hel rysk ekonomi de senaste 2 åren, men det är ju å andra sidan inte mycket.

Det är nog bra att du bejakar dina känslor, men när det kommer till faktabaserade vetenskaper så ska man kanske titta på siffrorna istället.

haha du bör förstå att en prognos är en känsla om inte man tror på skit som tarot. Det jag ser i tråden ar massa tyckande som inte har sin grund i fakta. KÄNNER inte mig missplacerad ett dugg
Citera
2025-11-08, 15:14
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Terrorstaten Ryssland förnedras i alla civiliserade länder. Ryssar är tydligen paria i hela den moderna upplysta världen.

På vilket sätt förnedras Ryssland? Vet Ryssland om det, tror du? Jag tror inte att de känner sig förnedrade då de uppenbarligen tror att de har övertag, i vart fall idag. Att saker och ting kan förändras, tvekar jag inte. Allt kan hända som sagt. Men jag är jätte nyfiken hur Ryssland förnedras.... då jag ser att ingen i världen har ännu kunnat diktera något till ryssar. Jag ser gaphalsar som Macron, Ursula, Kallas bara uttrycka vilja och låtsas om att de har en betydelse. Trump, ser jag, som skulle stoppa kriget på 3 dagar. Inte ens han verkar ha "korten"
Citera
2025-11-08, 15:21
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Om den överdrivna ryska självbilden (1historik, 2stormakt, 3kärnvapen och 4folkmängd) så är framtidens säkrare modell given.
Vet inte vilket som är mest drivande.

Överdriven självbild = förorsakar invasion av grannländer.

Tror att man kan rangordna komplexet i 1, 2, 3 och 4. Så som de kom ovan av en slump.

För mig är utgången för en bättre värld given.

Citat:
Där är inga lätta lösningar tyvärr. Det minst dåliga jag kan komma på, är om jämvikt och fred råder i tillräckligt lång tid. Men där sitter ändå vissa grupperingar och politiker som tjänar på att hålla grytan kokande eller använder det psykologiskt för egen del.

Ett förslag som kommer upp här ibland är att Ryssland måste "denazifieras" och styras av någon annan i många år.
Citera
2025-11-08, 15:26
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tvärtom pissryss!
Detta ger ett budskap till omvärlden att medeltida beteebden inte längre accepteras och att det får även ekonomiska konsekvenser!
Tror faktisk att Europas moral har fått Kina att tveka om Taiwan.

Jag tycker att där säger du en väldigt bra sak.
Med tydlighet, om det nu har saknats, så tittar man på värderingarna i det land man sätter sina pengar.
Samtidigt så får man en uppfattning om vilka spelregler som kommer att uppfattas som ok.

Invasion av land som försätter Europa i problem.
Det är ingen bra idé. Då kan saker hända.

Sedan. Har aldrig förstått varför frysta tillgångar är viktigare än människor liv och egendom.
Citera
2025-11-08, 15:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Hur går det med bensinköerna?
Enligt uppgift är de inte fixade.

Eller du vet bättre?
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Båda artiklarna är seriösa men kräver källkritik…som du missat!
Forbes-texten bygger på uppskattningar och överdriver troligen siffrorna… “nästan alla döda” är knappast verifierbart.
Reuters är mer tillförlitlig men citerar en part i kriget, så uttalandet om kanalen är lika mycket politik som fakta.
Kort sagt: läs båda med sunt förnuft istället och dubbelkolla med fler källor från båda sidor innan du tror på dom.
Citera
2025-11-08, 15:31
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
På vilket sätt förnedras Ryssland? Vet Ryssland om det, tror du? Jag tror inte att de känner sig förnedrade då de uppenbarligen tror att de har övertag, i vart fall idag. Att saker och ting kan förändras, tvekar jag inte. Allt kan hända som sagt. Men jag är jätte nyfiken hur Ryssland förnedras.... då jag ser att ingen i världen har ännu kunnat diktera något till ryssar. Jag ser gaphalsar som Macron, Ursula, Kallas bara uttrycka vilja och låtsas om att de har en betydelse. Trump, ser jag, som skulle stoppa kriget på 3 dagar. Inte ens han verkar ha "korten"
Man skulle kunna se Ryssland i förnedrat tillstånd då de stängs ute från Eurovision, Världscup i skidor, VM-fotboll, Europa fotboll, OS - och dessutom satta under handelshinder, just handelshinder/restriktioner är det som räknas till den internationella och politiska skamhörnan, att hamna där är en oerhörd förödmjukelse som vittnar om att man inte kan bete sig på anständigt sätt mot sin omvärld. Jag vet en rysk tjej- acklimatiserad och jätterar- som till andra brukar säga att hon är från Ukraina... och jag begriper absolut varför.
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-11-08 kl. 15:34.
Citera
2025-11-08, 15:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror inte att moskvastaten saknar kapacitet att bilda egen regering som kan styra. Det är kompetenta menar jag. Bara den nuvarande kriminella KGB-regimen förlorar sin makt så kommer det fram nya personer som kan bilda en regering. Men som läget är nu är det inte möjligt. Det krävs att moskvastaten kollapsar.

Sedan så handlar det inte om nazister överhuvudtaget, det handlar om kriminalitet. Man kan säga att moskvastaten styrs av ett kriminellt gäng, där de har plundrat sitt eget folk å de grövsta. Oligarkerna som roffat åt sig allt av värde med Putin som den som styr och ställer.

Däremot så tror jag inte att moskvastaten ska behålla sin position att ha kvar stora områden som de styr över, erövrade områden från grannländer. Jag anser de ska förlora detta och sedan får de fokusera på att bli ett bra land, om än mycket mindre än tidigare i arealen.

Detta innebär en oerhört svår omställning för moskoviterna, men de har bundit ris åt sin egen rygg.

Minskar de sin befolkning och lever fredligt så kan situationen om 100 år vara riktigt god för alla parter. Då är moskvastaten att betrakta som vilket annat land i europa och således ett gott liv för var och envar.

Jag tror allt mera att hindret för fred i världen, är en falsk självbild hos Ryssland.
Med den självbild idag finns, kommer moskvastaten aldrig passa in i en vanlig världsbild.
Citera
2025-11-08, 15:47
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Man skulle kunna se Ryssland i förnedrat tillstånd då de stängs ute från Eurovision, Världscup i skidor, VM-fotboll, Europa fotboll, OS - och dessutom satta under handelshinder, just handelshinder/restriktioner är det som räknas till den internationella och politiska skamhörnan, att hamna där är en oerhörd förödmjukelse som vittnar om att man inte kan bete sig på anständigt sätt mot sin omvärld. Jag vet en rysk tjej som till andra brukar säga att hon är från Ukraina- undrar varför?

ok, förstår. Tror inte att deltagande i ex. Eurovision osv väger mycket i Rysslands ögon. I vart fall är det något naivt att tro, att det skulle få ryssar känna sig förnedrade i relation till det de tror de utkämpar detta krig för.

Handelshinder påverkar inte bara Ryssland ifs., ibland är konsekvenser större för oss än för dem. Men vi känner inte oss förnedrade, det är för att det vi tror vi gör har ett moraliskt värde. Lika så tror ryssar. Jag tror inte att ryssar känner sig förnedrade av det heller.

Den politiska skamhörnet, ja det trodde man att Putin skulle stå i men han har både varit på Alaska och möter de största världsledare. EU-politiker däremot är inte ens inbjudna till dessa möten. Lustigt va? Mycket oklart vems som förnedras här, tycker jag.

Vad en tjej säger, säger bara något om henne. Inte så mycket om ryssar som helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in