Citat:
Ursprungligen postat av
IVidere
Jag pratar inte om ett litet bråk i Vita Huset 28 februari 2025 som pressen förstorat upp. Jag pratar om decennier av försummelser av sina åtaganden i NATO. Bland annat om att lägga 2% av BNP på försvaret. Man gör inte så som Europa gjort. Sen som grädden på moset bygger man gasledningar till Ryssland. Det är ett stort svek. Inte bara mot USA utan mot sina egna medborgare i Europa. Sen sitter de nu och lägger all skuld på USA.
Men det är enkelt, med facit i hand att kommentera.
Med USA som livvakt , behöver man inte spendera 2%
Satsa pengar på egen industri, som understöds av billig energi från Ryssland.
För att kunna tillverka billigt och konkurrera. Med bl a USA. Titta på vilka marknader som är störst för Europa.
USA skulle så klart ha tagit betalt för att vara livvakt. Något som jag länge tyckt varit märkligt, att de inte gjort. Tagit betalt.
Så, ja jag håller med dig. Men å andra sidan, USA kunde för länge sedan satt ner foten.
Vill dock minnas att i icke spridningsavtalet, så håller USA med kärnvapenparaply, mot att inga länder skaffar egna kärnvapen. Kan minnas fel.
Jag funderar så här.
Spelet plockepinn. Du rycker inte bara i en pinne och hoppas att du kan gå vidare. Det USA gör är just detta, ryck en pinne.
Om Målet är att få bort Ryssland från Kina. Hur vet man att det lyckas? Genom att rycka pinnar utan tanke?
Om Det finns en tanke?
Om man vill samla väst + Ryssland mot Kina. Borde man inte lösa detta bakom stängda dörrar?
Jag har väldigt svårt att se ex Reimers argument om Kinaproblemet, är vad man löser på det sätt som nu pågår. Här har du min liknelse med spelet plockepinn.
Så bråket i WH är märkligt, oprofessionellt och icke statsmannamässigt.
Och MTG pojkvän fick förnedra Zelensky också.
Alltihop som pågår, har WH inte kontroll på.