Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Ja wow 5 miljoner kr. Och vart ska de köpa bomben ? Svarta marknaden ? Nej vi behöver en kärnvapenfri värld och speciellt i kriget i Ukraina. Räcker det inte med drönare i kriget ? Synd att Ukraina gav upp sina kärnvapen på 90-talet. Alternativt är det bara stormakter som USA, Ryssland och Kina som ska ha ansvaret att ha kärnvapen.

Ja, "fredsrörelsen" är som bekant finansierad av Moskva. Inget nytt där.
Citera
2025-03-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kim säljer säkert billigt.

Men Nordkorea är en allierad till Ryssland i kriget.
Citera
2025-03-02, 09:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Men Nordkorea är en allierad till Ryssland i kriget.
Har ingen betydelse. Allt är till salu. Ukraina är "allierade" med USA men får köpa vapen för mineraler.
Musks Starlink används av ryssarna. Annars bombar Purin Starlink och Musk förlorar ekonomiskt.
Finns inga allianser, bara marknadskrafter.
Senast redigerad av wwr 2025-03-02 kl. 09:11.
Citera
2025-03-02, 09:09
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det är Europa som har förstört NATO och den transatlantiska relationen och inte Trump. Kriget i Ukraina pågår och läget vid fronten är svårt. Zelenskyj vill ha ett fredsavtal. Möjligheterna till detta kan ha grusats tillfälligt efter bråket i Vita Huset.

Varför uppstod bråket i WH?
Citera
2025-03-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har ingen betydelse. Allt är till salu. Ukraina är "allierade" med USA men får köpa vapen för mineraler.
Musks Starlink används av ryssarna.
Finns inga allianser, bara marknadskrafter.

Nej det blir nog fransosen som säljer en kärnvapenladdning till Ukraina för att användas i kriget. Fatta handslaget när bomben är överlämnad, framåt bakåt, uppåt, nedåt
Citera
2025-03-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Om USA är beredda att teama upp med diktaturen Ryssland, mot den fria världen, så var det i så fall något som låg i korten redan före mötet med Zel. Man tar inte ett sådant gigantiskt avgörande beslut bara för att man blir lite stött. Då var detta redan ett problem som väntade på att hända. De hade bara inväntat nästa ursäkt för att ”anse att gränsen var nådd”. Reagan visste vad ondska var när han såg den, detsamma kan inte sägas om Trumpregimen. Om de inte omgående ändrar sitt agerande. Att låta ett diplomatiskt möte på allra högsta nivå spåra ur på det sätt som skedde visar på svaghet och amatörism hos US ledning. Man hånskrattar inte åt en inbjuden gäst. Oamerikanskt och ovärdigt. Med det sagt hoppas jag att Zel följer de råd han nu får av Europas ledare. Ukrainas bästa måste gå först.

Ja, slutsatsen är att man inte ska åka till WH och räkna med att bli behandlad med respekt.

Jag är överraskad men ändå frågande hur fan Z kunde gå på det.
Citera
2025-03-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Varför uppstod bråket i WH?

Jag pratar inte om ett litet bråk i Vita Huset 28 februari 2025 som pressen förstorat upp. Jag pratar om decennier av försummelser av sina åtaganden i NATO. Bland annat om att lägga 2% av BNP på försvaret. Man gör inte så som Europa gjort. Sen som grädden på moset bygger man gasledningar till Ryssland. Det är ett stort svek. Inte bara mot USA utan mot sina egna medborgare i Europa. Sen sitter de nu och lägger all skuld på USA.
Citera
2025-03-02, 09:16
Medlem
Citat:
Varför vill Ukraina ha fredsavtal då om Ryssland inte är något hot och attackerar med fordonen du nämner ? Nej statusen vid fronten är svår. Med konstanta anfall från Ryssland. Men Ukraina försvarar sig bra. Men det är jobbigt.

Tja, varför vill Ryssland ha fredsavtal? Det är ett faktum att Ryssland före kriget ansågs ha en mycket kapabel, närmast oövervinnerlig, militärmakt. Så känner inte många nu efter att Ukraina hållit ryssen stångna i över 3 år. Så faktum är att Ukraina orsakat ryssens rykte mycket stor skada. Lägg till det den enorma minskning Ukraina sett till har skett av ryska soldater och ryskt militärmaterial. Detta krig är en katastrof för ryssen på så många sätt. De kommer aldrig accepteras som rumsrena igen i den fria världen. Inte förrän de gjort upp med sitt storhetsvansinne.
Citera
2025-03-02, 09:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Om USA är beredda att teama upp med diktaturen Ryssland, mot den fria världen, så var det i så fall något som låg i korten redan före mötet med Zel. Man tar inte ett sådant gigantiskt avgörande beslut bara för att man blir lite stött. Då var detta redan ett problem som väntade på att hända. De hade bara inväntat nästa ursäkt för att ”anse att gränsen var nådd”. Reagan visste vad ondska var när han såg den, detsamma kan inte sägas om Trumpregimen. Om de inte omgående ändrar sitt agerande. Att låta ett diplomatiskt möte på allra högsta nivå spåra ur på det sätt som skedde visar på svaghet och amatörism hos US ledning. Man hånskrattar inte åt en inbjuden gäst. Oamerikanskt och ovärdigt. Med det sagt hoppas jag att Zel följer de råd han nu får av Europas ledare. Ukrainas bästa måste gå först.

Håller med. 100%.

Så denna uppvisning var att visa Putin att vi är på din sida? Ett möjligt scenario.

Men jag ser inte endgame i detta. Att få Putin att byta sida. Jag ser helt enkelt inte detta scenario som möjligt. Om inte USA ska ge bort Europa till Ryssland.
Men Trump kan aldrig vara säker på att inte Putin vänder sig mot USA i v f.
Citera
2025-03-02, 09:22
Medlem
Citat:
Tja, varför vill Ryssland ha fredsavtal? Det är ett faktum att Ryssland före kriget ansågs ha en mycket kapabel, närmast oövervinnerlig, militärmakt. Så känner inte många nu efter att Ukraina hållit ryssen stångna i över 3 år. Så faktum är att Ukraina orsakat ryssens rykte mycket stor skada. Lägg till det den enorma minskning Ukraina sett till har skett av ryska soldater och ryskt militärmaterial. Detta krig är en katastrof för ryssen på så många sätt. De kommer aldrig accepteras som rumsrena igen i den fria världen. Inte förrän de gjort upp med sitt storhetsvansinne.

De har inte använt kärnvapen än och inte infört allmän mobilisering. De har också ett stort antal stridsflyg som kan lägga bombmattor.
Citera
2025-03-02, 09:25
Medlem
Citat:
De har inte använt kärnvapen än och inte infört allmän mobilisering. De har också ett stort antal stridsflyg som kan lägga bombmattor.

Ja, inte sätter man in det bästa först
Citera
2025-03-02, 09:29
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Påminner mig om en statschef som är extremt känslig för om någon medarbetare blir populär hos folket. Då omplaceras de långt bort.
Vladimir Putin.

Du kanske borda peka finger åt andra hållet också. Men objektivitet är väl inte din starka sida antar jag.

Varför omplacerades denne militär långt bort från händelsernas centrum i Ukraina? Jag tror inte det var för hans beundran av Stepan Bandera, vilket är illa nog, men mer för att han höll på att köra om Zelenski i populäritetsmätningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in