Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ryssland är ju strypta av sanktioner från väst. Det finns en enorm potential i världens största land med 140 miljoner invånare fullproppat med råvaror. Olja, gas, mineraler, stål, skog, jordbruksprodukter osv. Med den befolkningsmängden skulle de kunna bli ett tillverkningsland också med konkurrenskraftiga låga arbetarlöner.
Det är svårt att bli rik på råvaror nuförtiden; olja från Saudi ligger närmare ytan, närmare marknaden, håller högre kvalitet och ligger jäkligt mycket närmare isfritt hav än rysk olja, ja och ryssarna måste dessutom kämpa mot ett bistert klimat och en korruption värre än den i Arabien. Men visst, till rätt pris köper kineserna in råvaror i väldigt stora mängder.
Citera
2025-03-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen har Starmer haft ett samtal över atlanten :

Keir Starmer has called both Donald Trump and French President Emmanuel Macron today. Sky News understands both conversations were constructive and focused on finding a way forward.

These calls come a day after Volodymyr Zelenskyy's heated exchange with Trump at the White House.

https://news.sky.com/story/trump-zelenskyy-ukraine-war-putin-russia-minerals-deal-live-sky-news-latest-12541713

Nå, gott att Starmer försöker. När det är sagt så tror jag nog att Trump förväntade att få samtalet. Det som jag ser behövs att göras, ifrån Eu`s sida..är att påminna Trump om att han önskar sälja LNG och sina "made in america vapen" fortsättningsvis.

För just nu, med tullar, tariffer och utskällande utav Zelensky..känner man ingen "LOVE". Det är Trump som förändrat relationen över atlanten.
Starmer ger ju ett närmast sinnesförvirrat intryck i många frågor, lär väl snarare skapa nya problem än att lösa gamla.
Citera
2025-03-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är svårt att bli rik på råvaror nuförtiden; olja från Saudi ligger närmare ytan, närmare marknaden, håller högre kvalitet och ligger jäkligt mycket närmare isfritt hav än rysk olja, ja och ryssarna måste dessutom kämpa mot ett bistert klimat och en korruption värre än den i Arabien. Men visst, till rätt pris köper kineserna in råvaror i väldigt stora mängder.

De kan oavsett nyttja inhemsk oljeproduktion och raffinerade produkter för förädling i annan processindustri, det vill säga vara självförsörjande inom råvarusektorn. Men det är som sagt inte bara olja det handlar om.
Citera
2025-03-02, 00:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Starmer ger ju ett närmast sinnesförvirrat intryck i många frågor, lär väl snarare skapa nya problem än att lösa gamla.

Försöker gjuta olja på vågorna.., så det ger jag honom. Kan inte komma något dåligt av att försöka. Macron har också haft ett liknande samtal med Trump idag, han ville inte säga vad Trump hade sagt tillbaka. Så antagligen..misstänker jag..hade Trump "gjort en Putin" i detta samtal : Dvs "double down" med att skälla ner Zelensky ytterligare än gång. Kräva avgång etc..

Som jag sa nyss : Trump anade att han skulle få samtal om detta. Förstärker också min åsikt att de medvetet ville få Zelensky ut på hal is i går på mötet.., och inte bara "svälja" förolämpningarna.
Citera
2025-03-02, 00:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
På säker, allierad mark igen.
Nu måste Europa ta över ansvaret på allvar, som vi borde ha gjort från dag ett.

Amerikansla folket står nog ganska långt från Vita huset. Det brukar inte sluta bra om man totalt saknar folkets stöd även om man kan grisa runt ett tag.ä som Trum gör:

https://bsky.app/profile/maximus76a.bsky.social/post/3ljdihslunk2j
Citera
2025-03-02, 00:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Putin farbrorn börjar bli dement eller något tror jag. Hur ska han tro efter 3 år av motstånd i Ukraina att dom någonsin kommer acceptera Ryssland som övermakt?

Han hoppas på hjälp av Trump.
Citera
2025-03-02, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
De kan oavsett nyttja inhemsk oljeproduktion och raffinerade produkter för förädling i annan processindustri, det vill säga vara självförsörjande inom råvarusektorn. Men det är som sagt inte bara olja det handlar om.

Jaha. Hur länge då? I 10 år till?

Vad ska de göra sen? Sälja luder?
Citera
2025-03-02, 01:09
Medlem
Enligt bl a Freud Greyskull "twitter" tar Ukraina ytterligare mark i Toretsk och Ryzzka woke-förband är hårt pressade.

Är det läge för förhandlingar när kriget har vänt?
Citera
2025-03-02, 01:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dessutom finns det bra bilder på X när Rubio ger Zelensky "onda ögat", avrättningen efteråt av Zelensky från Rubio var inte nådig, samtliga i Trumps kabinett var ju kritiska till Zelensky.
Ja, det är deras uppgift. Det finns bara plats för en (1) soloartist denna ämbetsperiod. De andra ska sjunga i kör. Annars blir det bråk som 2017-2020.

Påminner mig om en statschef som är extremt känslig för om någon medarbetare blir populär hos folket. Då omplaceras de långt bort.
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En Freudian slip? trumpeten förväntar sig att den som dyker upp, bildligt "suger av honom". Inte på något sätt överglänser honom, Zelensky borde ha gjort det väldigt klart för trumpeten att kriget i Ukraina definitivt aldrig hade hänt om trumpeten suttit kvar som president, kanske nämnt att både han och det Ukrainska folket sett upp till honom som en president även under Bidens år, förklarat vilken oöverträffad ära det är ha blivit inbjuden, vilken fantastisk människa/ledare/framgångsrik businessman trumpeten är, etc. Kanske givit honom en medalj eller två, ett par krigssouvenirer, osv
Det var med flit från min sida.

Ja. Monty Pyton Cirkus hade inte kunna gjort detta bättre. Jag tror "mineralavtalet" var ett hafsverk och fulspel.

Jag tror idén till fredsavtal var ett bedrägeri på Ukrainas bekostnad. Nya Washington har likgiltighetsuppsåt för konsekvenserna i Ukraina. Jag tror likt Anders Puck Nielsen:
"The americans; Trump and the team there, they don't have a plan. They don't know how to actually get peace in Ukraine."
De har ingen plan med förutsättningar att fungera.

9 min https://www.youtube.com/watch?v=SaCbUtTuLhA
Citera
2025-03-02, 04:24
Avstängd
Rybars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt bl a Freud Greyskull "twitter" tar Ukraina ytterligare mark i Toretsk och Ryzzka woke-förband är hårt pressade.

Är det läge för förhandlingar när kriget har vänt?

Helt fel😂 Rysslands framsteg senaste veckan.Ryska nord gruppen befriade Pogrebki Orlovka Nikolsky och Novaya Sorochina.

Ryska västra gruppen befriade Novolyubovka och Topoli.

Ryska södra gruppen befriade Ulakly Skudne Burlatske Andrivka
Citera
2025-03-02, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill bara hindra Ukraina från att gå med i Nato.

Ukraina gick ju med på det men Putin fortsatte anfallskriget i alla fall.
Ukraina hade dessutom redan beslutat att inte söka medlemskap i NATO innan Putin invaderade.
Citera
2025-03-02, 05:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, vi säger som så

Om avtalen är helt galna så måste alltså nästa president fullfölja dem även om det är just dessa galenskapers avskaffande han blivit vald på?
Satan vad du är bränd i huvudet. Budapestavtalet slutar inte gälla på grund av budskap i någon valkampanj. Avtalet behåller sin giltighet även efter regeringsbyten hos garanterna, det är en självklarhet.

Nu har ingen gått till val på att försöka skriva bort Budapestavtalet, bara så du vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in