Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
På Ukrainas villkor!

Men det är väl knappast Ukraina som bestämmer bemanningen inom amerikansk förvaltning eller sköter transporter från NATO baserna?
Citera
2025-01-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En dokumentärfilm skrämde Reagan så mycket 1983 att han helt bytte fot och tog kontakt med Gorbatjov osv. Jag hävdar att världen behöver gå mer åt det hållet. Därav jag hoppas på samtal och avspänning även nu och släppa lite prestige gällande stormakternas utrikespolitiska doktriner som krockar.

Det går inte att jämföra Gorbatjov med Putin. Gorbatjov ville föra Sovjetunionen in i framtiden som ett öppnare samhälle, Putin vill föra Ryssland till ett förgånget "Storryskt rike" medelst våld. Hur ska du få "avspänning" med en imperialistiskt diktator som öppet säger att "Ryssland har inga gränser" samt även bedriver krig mot grannländer? Man kan inte i detta läge, på sedvanligt svenskt (sosse)manér, vara "naiv" och tro att om man lägger sig platt så ska nog fienden bli snäll. Så fungerar det inte med brutala dårar utan du blir krossad.

Vad gäller avspänning får noteras att USA inte har svarat på ryssens skramlanden med kärnvapen utan lugnt fortsatt hantera sina egna som vanligt. Det är ensidigt ryssen som håller på. Avspänningen måste således ske på den sidan.

För övrigt var Reagan inte rädd för mycket och det var han som med sin styrka och sitt tal om "Starwars" skrämde ryssen så mycket att de krigsrustade ihjäl sin ekonomi vilket ledde till diktaturen Sovjets sammanbrott. En enastående insats! Och på samma vis håller rysseriet nu på att åter krigsrusta ihjäl sig. De lär sig aldrig.
Citera
2025-01-22, 16:50
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Mestadels falskt. Inga redan beslutade leveranser är stoppade. På andra frågan så är svaret att ingen vet exakt hur Trumpalumpens utrensning av folk han inte litar på kommer att sluta. Vad jag sett är det rykten på twitter om att alla som arbetade gentemot Ukraina fått gå.

Då undrar jag: Hur vet du detta?
Citera
2025-01-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Då undrar jag: Hur vet du detta?

För att kongressen inte fattat något annat beslut. Maktdelning är kanske ett främmande koncept för er putinister.
Citera
2025-01-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur vet du detta?

Ukraina har ju uppenbarligen fått ekonomiskt stöd för en lång tid framöver så ekonomiskt sett står inte Ukraina inför någon kollaps. Gällande militär kollaps så tycker jag fortfarande att jag ser att Ukraina slår både mycket och långt in i Ryssland för närvarande.

Vi ser heller ingen panikflykt på något frontavsnitt i samma stuk som vi såg Ryssland tappa vid inledningen av kriget. Alla tillbakadragningar verkar vara ordnade.

Så vilka tecken på kollaps hos Ukraina ser vi egentligen?

Gällande kollaps hos Ryssland så ser vi att de skjuter betydligt mindre nu, de använder knappt längre bepansrade fordon, ekonomin ser rent ut sagt helt förskräcklig ut.

Vilken sida skickar ut mest varningssignaler för kollaps just nu?

Plus att Biden hann skicka minst 6 månaders förbrukning av vapen och ammo, till detta kommer resten av världens vapen leveranser. Så problem borde inte uppstå på den fronten det närmsta året.
Citera
2025-01-22, 17:03
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Frågan om "när" är helt avgörande, eftersom Ukrainas försvar står inför en total kollaps. Tiden jobbar för Ryssland, som har betydligt större resurser än Ukraina och maler ned landet bit för bit.
Ukraina producerar nu 40% och ökande av det försvarsmateriell man använder, ingen kris om hjälpen från USA minskar.
Citera
2025-01-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det går långsamt och det är inga stora framryckningar man gör. Kanske har Ryssland redan befäst de områden man är intresserade av, ingen tror längre att Ryssland har vare sig kapacitet eller motiv för att kunna vinna hela kriget.

Motiv och önskan har funnits/finns att annektera hela Ukraina (har tidigare länkat till ryska uttalanden om detta). Men kapacitet saknas, helt sant. Så Putin, den djäveln, sitter i en rävsax. Han kommer inte vidare i kriget och kan inte backa ur. Hoppas han sover och mår djävligt dåligt.
Citera
2025-01-22, 17:14
Medlem
Taggads avatar
Ord och inga visar. Upp till bevis nu Putin
Trumps ultimatum till Putin: Avtal nu eller tariffer
Av Kinga Sandén
Publicerad 22 januari, 16:58
Donald Trump hotar Vladimir Putin med tariffer och utökade sanktioner om han inte sluter ett avtal med Ukraina ”nu”, rapporterar Reuters.

”Jag vill inte skada Ryssland. Jag älskar det ryska folket”, inleder Trump ett långt inlägg i sitt sociala medium Truth Social.
- Fortsätter här: https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Senast redigerad av Taggad 2025-01-22 kl. 17:22.
Citera
2025-01-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Av Kinga Sandén
Donald Trump hotar Vladimir Putin med tariffer och utökade sanktioner om han inte sluter ett avtal med Ukraina ”nu”, rapporterar Reuters.

”Jag vill inte skada Ryssland. Jag älskar det ryska folket”, inleder Trump ett långt inlägg i sitt sociala medium Truth Social. Han fortsätter:

Utförligare här: https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314

Snyggt.

Citat:
Om vi inte sluter ett avtal, och det snart, har jag inget annat val än att lägga höga skatter, tariffer och sanktioner på allt som säljs av Ryssland till USA och andra länder.

Kan man hoppas på tariffer som Indien och Kina får betala om de fortsätter köpa av Ryssland?

Indien och Kina har inget att sätta emot för de är inte villiga att gå i handelskrig mot USA för Ryssland. De köpte gärna billigt när väst valde att inte göra något - nu när väst med USA i spetsen väljer att inte se mellan fingrarna så kommer de sluta köpa från Ryssland direkt.
Citera
2025-01-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Av Kinga Sandén

”Jag vill inte skada Ryssland. Jag älskar det ryska folket”, inleder Trump ett långt inlägg i sitt sociala medium Truth Social.
- Fortsätter här: https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314

Russia’s Budget Revenues in December Reached a Record High Despite New "Strongest" Sanctions – Bloomberg
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-21/russia-s-budget-revenue-surges-to-record-in-december-despite-sanctions

The U.S. and its allies are trying to halt the Kremlin’s "war machine" by restricting export revenues. At the end of 2024, they imposed additional sanctions against Russia’s energy sector and the banks servicing it. Nevertheless, oil and gas revenues in December grew by a third compared to the previous year and increased by 26% in 2024. Other revenue sources showed similar grow
th throughout the year due to taxes and dividends, supported by active economic growth.

Jag tror inte Ryssland bryr sig om Trumps hot eller morötter. Ryssland håller inte på med kohandel och har redan berättat förra sommaren vad som gäller inför förhandlingar.
Citera
2025-01-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Russia’s Budget Revenues in December Reached a Record High Despite New "Strongest" Sanctions – Bloomberg
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-21/russia-s-budget-revenue-surges-to-record-in-december-despite-sanctions

The U.S. and its allies are trying to halt the Kremlin’s "war machine" by restricting export revenues. At the end of 2024, they imposed additional sanctions against Russia’s energy sector and the banks servicing it. Nevertheless, oil and gas revenues in December grew by a third compared to the previous year and increased by 26% in 2024. Other revenue sources showed similar grow
th throughout the year due to taxes and dividends, supported by active economic growth.

Jag tror inte Ryssland bryr sig om Trumps hot eller morötter. Ryssland håller inte på med kohandel och har redan berättat förra sommaren vad som gäller inför förhandlingar.

Med en skenade inflation så är det inga problem att visa "tillväxt".

Kolla nominell tillväxt i t ex Zimbabwe när de släppte sina tusenmiljardertriljoner-sedlar.

https://x.com/EmekaGift100/status/1881751710235754890/photo/1

De hade alltså nu en omsättning på 4 trillion rubles jämfört med bara 3 trillion rubles innan kriget.

Dock så har värdet på rubeln halverats under tiden och Ryssland har tömt alla reserver och pumpat in i ekonomin men ändå sett en kraftig minskning.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-01-22 kl. 17:34.
Citera
2025-01-22, 17:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Snyggt.

Kan man hoppas på tariffer som Indien och Kina får betala om de fortsätter köpa av Ryssland?

Indien och Kina har inget att sätta emot för de är inte villiga att gå i handelskrig mot USA för Ryssland. De köpte gärna billigt när väst valde att inte göra något - nu när väst med USA i spetsen väljer att inte se mellan fingrarna så kommer de sluta köpa från Ryssland direkt.
Det fetade var även min tanke. Ondskan personifierad - Vladimir Putin ska ner på knä, i det fall han vägrar förlorar han huvudet.

Nu bits det på naglarna i Kreml, som sig bör.👍

Ur länken:
Om vi ​​inte gör en "uppgörelse", och snart, har jag inget annat val än att sätta höga nivåer av skatter, tullar och sanktioner på allt som säljs av Ryssland till USA och olika andra deltagande länder. Låt oss få det här kriget, som aldrig skulle ha börjat om jag var president, över! Vi kan göra det på det enkla sättet, eller det svåra sättet – och det enkla sättet är alltid bättre.
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314 (Googleöversatt)
Senast redigerad av Taggad 2025-01-22 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in