Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-22, 17:32
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Läste några konstiga nyheter på Telegram som jag behöver få verifierade om de stämmer. Många här i tråden verkar veta jävligt mycket mer om spelet i kulisserna ang denna konflikt än mig.

1 - Alla hos Pentagon som varit ansvariga för Ukrainakriget har omplacerats eller avskedats.

2 - Alla vapenleveranser från NATObaser på väg till Ukraina har frysts pga att de ska utreda hur mycket som förskingrats och vart allt materiel tagit vägen.

SANT ELLER FALSKT!

Om det är sant kan vi nog se fram emot en fred i Ukraina inom några veckor.
Du ska noga notera det/de Telegramkonton det kommer från. Gör även en egen översyn angående vilka källor du läser. Det ser ut som typiska planteringar. Läs med försiktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Men det är väl knappast Ukraina som bestämmer bemanningen inom amerikansk förvaltning eller sköter transporter från NATO baserna?
Sedan sätter du igång att argumentera utifrån dessa "nyheters" riktighet! Glömde du bort "sant eller falskt"?
Citera
2025-01-22, 17:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ord och inga visar. Upp till bevis nu Putin
Trumps ultimatum till Putin: Avtal nu eller tariffer
Av Kinga Sandén
Publicerad 22 januari, 16:58
Donald Trump hotar Vladimir Putin med tariffer och utökade sanktioner om han inte sluter ett avtal med Ukraina ”nu”, rapporterar Reuters.

”Jag vill inte skada Ryssland. Jag älskar det ryska folket”, inleder Trump ett långt inlägg i sitt sociala medium Truth Social.
- Fortsätter här: https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Men vad køper jænkarna utav Ryssland ?

Titan och uran tror jag..och iallafall titanet ær væl svårare att finna på den øppna marknaden ?

Jordbruksprodukter ?

Vad jag menar ær, att kommer fler sanktioner ifrån Usa bli effektiva ?
Senast redigerad av Snapcount 2025-01-22 kl. 17:45.
Citera
2025-01-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Russia’s Budget Revenues in December Reached a Record High Despite New "Strongest" Sanctions – Bloomberg
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-21/russia-s-budget-revenue-surges-to-record-in-december-despite-sanctions

The U.S. and its allies are trying to halt the Kremlin’s "war machine" by restricting export revenues. At the end of 2024, they imposed additional sanctions against Russia’s energy sector and the banks servicing it. Nevertheless, oil and gas revenues in December grew by a third compared to the previous year and increased by 26% in 2024. Other revenue sources showed similar grow
th throughout the year due to taxes and dividends, supported by active economic growth.

Jag tror inte Ryssland bryr sig om Trumps hot eller morötter. Ryssland håller inte på med kohandel och har redan berättat förra sommaren vad som gäller inför förhandlingar.

Jamendåså, då blir det inga problem för rysseriet framöver när Trumpen drar åt tumskruvarna. Då vill vi inte höra något gnäll eller sedvanligt kärnvapenskrammel från Moskva när de nya reglerna införs. Tycker nästan att Moskva är skyldig "Väst" ett stort tack för de sanktioner som införts vilka nu, enligt dig och rysseriet, är på väg att föra ryssen in i en egen "Golden age" (kanske lite annorlunda dock än den Golden age Trump slussar in USA i.......).
Citera
2025-01-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jamendåså, då blir det inga problem för rysseriet framöver när Trumpen drar åt tumskruvarna. Då vill vi inte höra något gnäll eller sedvanligt kärnvapenskrammel från Moskva när de nya reglerna införs.

Haha. Ryssarna kanske hotar med kärnvapen för deras ekonomi riskerar att gå för bra?
Citera
2025-01-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Titan och uran tror jag..och iallafall titanet ær væl svårare att finna på den øppna marknaden ?

Jordbruksprodukter ?

Ska vi ge ryssarna en eloge för något så har de fortfarande mycket kunnande inom allt som har med kärnenergi att göra.
Citera
2025-01-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Jordbruksprodukter ?

Vad jag menar ær, att kommer fler sanktioner ifrån Usa bli effektiva ?

Citat:
Om vi inte sluter ett avtal, och det snart, har jag inget annat val än att lägga höga skatter, tariffer och sanktioner på allt som säljs av Ryssland till USA och andra länder.

Det kommer helt enkelt gå till så att USA säger till Indien och Kina att om ni fortsätter köpa olja och gas från Ryssland så kommer NI får börja betala tariffer till OSS.
Citera
2025-01-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Med en skenade inflation så är det inga problem att visa "tillväxt".

Kolla nominell tillväxt i t ex Zimbabwe när de släppte sina tusenmiljardertriljoner-sedlar.

https://x.com/EmekaGift100/status/1881751710235754890/photo/1

De hade alltså nu en omsättning på 4 trillion rubles jämfört med bara 3 trillion rubles innan kriget.

Dock så har värdet på rubeln halverats under tiden och Ryssland har tömt alla reserver och pumpat in i ekonomin men ändå sett en kraftig minskning.
Nu jämför du med dollarn och det är inte mycket Ryssland kan köpa för det eller hur. Man handlar med Kina och Indien med egna valutor.

Sen är det heller inte halverat:

Russian Ruble
https://tradingeconomics.com/russia/currency

Men tro och tyck vad ni vill ...
Citera
2025-01-22, 17:55
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Ska vi ge ryssarna en eloge för något så har de fortfarande mycket kunnande inom allt som har med kärnenergi att göra.

Har de det fortfarande? Jag ställer frågan av en uppriktig undran. Ryssland har jag fått se många av sina välutbildade flytta utomlands plus att mycket av kompetensen väl fanns i Ukraina innan kriget?
Citera
2025-01-22, 18:01
Medlem
Fint se Javelins i action i Kursk.

Over two days, a Javelin team of the 36th Marine Brigade destroyed three enemy tanks and four BMD-4 vehicles in the Kursk region.

https://x.com/DefenceU/status/1882088334287085674?t=rzwDlOyQJcqZrvku3c5ReQ&s=19
Citera
2025-01-22, 18:03
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Trump får nog fullt upp med Panama, Mexiko och Grönland.

Tydligen inte
” I’m not looking to hurt Russia. I love the Russian people, and always had a very good relationship with President Putin - and this despite the Radical Left’s Russia, Russia, Russia HOAX. We must never forget that Russia helped us win the Second World War, losing almost 60,000,000 lives in the process. All of that being said, I’m going to do Russia, whose Economy is failing, and President Putin, a very big FAVOR. Settle now, and STOP this ridiculous War! IT’S ONLY GOING TO GET WORSE. If we don’t make a “deal,” and soon, I have no other choice but to put high levels of Taxes, Tariffs, and Sanctions on anything being sold by Russia to the United States, and various other participating countries. Let’s get this war, which never would have started if I were President, over with! We can do it the easy way, or the hard way - and the easy way is always better. It’s time to “MAKE A DEAL.” NO MORE LIVES SHOULD BE LOST!!!”
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314
Citera
2025-01-22, 18:05
Medlem
Citat:
Nu jämför du med dollarn och det är inte mycket Ryssland kan köpa för det eller hur. Man handlar med Kina och Indien med egna valutor.

Sen är det heller inte halverat:

Russian Ruble
https://tradingeconomics.com/russia/currency

Men tro och tyck vad ni vill ...

Är du dum?

Kina och Indien betalar med sina egna valutor och Ryssland får MASSOR av rubler som nu visar sig som rekordomsättning om man mäter i rubel.

Problemet är bara att när Ryssland ska använda dessa rubel så räcker de inte till lika mycket som innan.

När de ska fulimportera datorchips och hjullager och liknade så får de betala mycket fler rubel än innan.

Från din egna länk:

Nu - Dollar to Ruble - 100 rubel för varje dollar.
2018 - Dollar to Ruble - 52 rubel för varje dollar.

Innan invasionen av Krim 2014 så fick man runt 30 rubel för varje dollar.

Du har rätt - värdet på rubeln är inte halverad - det är värre än så. Värdet på rubeln är en tredjedel av mot vad den var innan kriget började 2014.
Citera
2025-01-22, 18:05
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Då undrar jag: Hur vet du detta?

Titta lite på maktdelningsprincipen . Du vet motsvarigheten till eran Politbyrå i fd USSR.

Nästan motsatsen till hur det ryska styret fungerar idag . Där Putin är envåldshärskare och Duman mest ett sätt att fördela mutor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in