Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-27, 12:09
Medlem
raskenss avatar
Inte oväntat att de flesta nordkoreanska krigsfångar som tagits vill tillbaka till sydkorea. Deras motivation är nog obefintlig:

https://cornucopia.se/2024/12/uppdateras-nordkoreanska-krigsfangar-nu-officiellt-bekraftade-estland-skickar-flottan-att-forsvara-s ista-elkabeln-putin-bonar-och-ber-polen-att-oppna-gasledningar/
Citera
2024-12-27, 12:10
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det beräknas finnas ca 200 fartyg i skuggflottan.
Inte fullständigt orimligt antal att ta hand om.

Internationella överenskommelser och så vidare ställer till det. Återigen, jag är ingen båtnörd. Men det finns en rik tradition av att låta båtar färdas. När dom här reglerna togs fram så hade ingen tänkt på att Putin på sin ålders höst skulle balla ur så fullständigt.

Med det sagt, jag tror ingen tänker ändra på reglerna så då återstår att låta den här diktatorn dö.. Jag tror dom har någon halvvettig på tur att ta hans plats, kommer dock inte ihåg hans namn. Men Oligarkerna verkar vara nöjda, Ryssarna själva kommer fortsätta lida.

Om vi i Europa kunde köra lite mer Rysk stil så kunde vi stoppa fartygen i Danska sundet. Men du vet, mänskliga rättigheter och så vidare.
Citera
2024-12-27, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det stod i tråden det var kineser ombord?!
Har ryssarna rekryterat kineser nu också?

Jag hade för mig att båten var registrerad i HongKong, men jag har inte läst mycket om detta fallet.
Men nu har det ju blivit en del av den "ryska skuggflottan", som är den senaste delen i propagandan som basuneras ut på statsTV just nu.
Citera
2024-12-27, 12:15
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Måste googla lite men någon av dom baltländerna är fortfarande uppkopplat mot det Ryska elnätet. Jag känner till att EU har tagit fram nödomkopplingsinstruktioner för vad var tänkt för en fredlig inkoppling på det Europeiska elnätet.

Så det här låter för mig som mer Ryskt shitfuckery. Varför.. Varför är Ryssar så jävla blåsta i huvudet.

Februari 2025 så är den ryska kontrollen över baltstaternas elförsörjning slut. Har för mig att ryssen, i vanligt ordning, gnällde och klagade över detta.
https://yle.fi/a/7-1533129
Därför strävar EU och de baltiska länderna efter att år 2025 flytta över de baltiska elnätverken till EU:s energisystem – synkronisera på fackspråk.
Mer på engelska:
https://elering.ee/en/synchronization-continental-europe

Desto mindre man har med ryssen att göra, desto bättre för resten av Europa. Låt de där imperialistiska fascistoida neo-boljsevikerna sitta och ruttna i sin träck bakom en hög jävla mur som omgärdar skiten utifrån 1991-års gräns. Då får de samtidigt den säkerhet de så gärna gnäller om.
Ingen handel, inget kulturell/sportslig utbyte, ingen mänsklig kontakt eller inresa till Europa. Utresa från Europa för dem som önskar leva med ryssen bör uppmuntras samt att den inhemska passet klipps vid utpassering - ingen återvändande trafik ska tillåtas. Självklart innebär det även att alla ryssar skickas hem samt att deras spioncentral... menar ambassader ska stängas och rivas.
Behövs det någon form av kontakt ska det enbart ske inne i FN-huset.
Citera
2024-12-27, 12:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag hade för mig att båten var registrerad i HongKong, men jag har inte läst mycket om detta fallet.
Men nu har det ju blivit en del av den "ryska skuggflottan", som är den senaste delen i propagandan som basuneras ut på statsTV just nu.

Det finns dom som läser om mycket. Det finns dom som inte utgår från en propagandamanual.

Så när vi andra läser om hur jävla eländigt ni Ryssar har det. Tror du vi gör det för att vi har tillgång till propagandamanualen eller beror det på tokdårar som dig?

100 år av misär och elände, jag tänker ge er Ryssar 25-30 år till för att ni är så jävla dumma i huvudet innan ni förstår vad ni ställer till för er själva.
Citera
2024-12-27, 12:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Tydligen behövs det, då NATO länder nu går ombord privatägda fartyg med dragna vapen. Det är en ny era på gång, där väst har tappat det helt.

Förväntade sig den finska polisen kinesiska specialstyrkor ombord på båten? Komedi på hög nivå.
Många kabelbrott kommer plötsligt, slump? Eller bara otur?
Citera
2024-12-27, 12:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Länka till den, den verkar va borta...

Inte alls. Du är bara en ryss som försöker tänka. Då går det åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Hur kommer det sig att Putlers pittpussare upprepar dessa amsagor till lust och leda, trots att de ständigt blir motbevisade?

(FB) Natos brutna löfte om expansionen
(FB) Gorbatchev säger sig ha blivit lovad att NATO inte skulle expandera öster om Tyskland

Lägger till ett par länkar till.

https://marxistarkiv.se/sovjet/ryssland/gorbatjov-baker-om_natoutvidgningen.pdf

https://www.rbth.com/international/2014/10/16/mikhail_gorbachev_i_am_against_all_walls_40673.htm l
Ett urklipp ur den senare länken och intervjun med Michael Gorbatjov(MG)

Citat:
M.G.: The topic of “NATO expansion” was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a singe Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either. Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces from the alliance would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement, mentioned in your question, was made in that context. Kohl and [German Vice Chancellor Hans-Dietrich] Genscher talked about it.

Fattar du vad som står och vad som sagts och lovats?
Eller är du komplett rysk?
Citera
2024-12-27, 12:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Februari 2025 så är den ryska kontrollen över baltstaternas elförsörjning slut. Har för mig att ryssen, i vanligt ordning, gnällde och klagade över detta..

Mmm. Och nu har dom skadat en elkabel. Varför är dom så jävla dumma i huvudet? Kommunism är en del av svaret, men varför utsätta sig för den här dumma ideologin.

27 December.. Jag måste googla på medeltemperatur men snart kommer dom att frysa, samma sak som förra året. Då för att dom inte kan ta hand om sin infrastruktur. När det blir kallt så kommer era utdaterade anläggningar från Sovjettiden att krångla. Varför krånglar dom? För att Ryssar är dumma i huvudet och låter oligarker och annat patrask stjäla pengarna som skulle gå till underhåll.

Det finns en perfekt bild från förra vintern. Ett sönderfryst element. Om det elementet är sönderfryst hur är det med rören i resten av kåkarna....
Citera
2024-12-27, 12:34
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Internationella överenskommelser och så vidare ställer till det. Återigen, jag är ingen båtnörd. Men det finns en rik tradition av att låta båtar färdas. När dom här reglerna togs fram så hade ingen tänkt på att Putin på sin ålders höst skulle balla ur så fullständigt.

Med det sagt, jag tror ingen tänker ändra på reglerna så då återstår att låta den här diktatorn dö.. Jag tror dom har någon halvvettig på tur att ta hans plats, kommer dock inte ihåg hans namn. Men Oligarkerna verkar vara nöjda, Ryssarna själva kommer fortsätta lida.

Om vi i Europa kunde köra lite mer Rysk stil så kunde vi stoppa fartygen i Danska sundet. Men du vet, mänskliga rättigheter och så vidare.

Konventioner / havsrättskonventionen medger faktiskt rätten att neka passage . Det finns överenskommelser rörande miljö samt försäkringar som är applicerbara .

Haken är att de aldrig prövats juridiskt i den skalan .

Det enklaste är klämma åt köparna av oljan ( Indien är exempelvis beroende av export och import till väst ) Klämmer man åt köpare/land med sekundära sanktioner från väst så har inte Indien råd att köpa oljan .

Egentligen skulle sekundära sanktioner slå mot alla företag och länder som bedriver handel med Ryssland . Kruxet är att företag i väst då också skulle drabbas också ( och det är så synd om billionärerna och miljardärerna )

Föreställ dig HM utan billiga textilier och att de behöver betala anständiga löner .
Citera
2024-12-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Vet man nått om hur det gått för Kadyrovs muslimgubbar i Ukraina? Är de kvar där? Hur många har dött? Hur är status?

Visst var det Kadyrovs odugliga gubbar som vaktade gränsen vid Kursk men som flydde/gav upp/blev helt överkörda när de ukrainska styrkorna avancerade i området? I övrigt verkar väl Kadyrovs fähundar mest agera spärrvakter om jag förstått det rätt.
Citera
2024-12-27, 12:54
Bannlyst
Citat:
Vikingar hade inte ringbrynja i stor utsträckning.
Hjälm, sköld, yxa, svärd och kniv var standard.

Nu är ju saken den att det kanske inte är skott från handeldvapen som är största hotet utan drönare, isåfall är det smart och va utan "sköld" om skölden ändå inte duger mot en enda drönare.
Kanonen kan även ersättas av drönare.
Det visar att ryssarna vågar testa nytt och anpassa sig, det är en styrka inte en svaghet.

Du fattar fortfarande inte.

Sitter du i en oskyddad kinesisk golfbil kan en bonde från 1100-talet, beväpnad med pilbåge skjuta ihjäl dig.

En Cv90 får knappt skrapmärken av en rysk drönare. För att den är konstruerad att skydda besättningen.

Varför försvarar du din dårskap med en dåres envishet?

Hur fan kan du vara så efterbliven?

Edit: Visst fan använde vikingarna brynjor. Det är ju känd sedan över 2000 år. Känner du till Beowulf?

I kvädet nämns brynjor 36 ggr.

https://kulturbilder.wordpress.com/2018/01/15/beowulf-en-fornengelsk-hjaltedikt/
Senast redigerad av Specsavers65 2024-12-27 kl. 13:05.
Citera
2024-12-27, 12:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Du är nog ganska rätt på det. Även om du inte båtnörd 🤣

Lät ChatGPT sammanställa frågan.

Citat:
Den ryska skuggflottan (eller “shadow fleet”) är en informell term som används för att beskriva en samling av tankfartyg och andra handelsfartyg som Ryssland använder för att kringgå sanktioner och exportera olja eller andra produkter, särskilt efter invasionen av Ukraina 2022. Dessa fartyg opererar ofta i gråzoner och använder olika metoder för att undvika upptäckt och spårning. Här är några viktiga aspekter:

1. Syfte och verksamhet
• Undvikande av sanktioner: Efter att västvärlden införde sanktioner och pristak på rysk olja, använder Ryssland skuggflottan för att fortsätta exportera olja och gas till marknader som Kina, Indien och andra länder.
• Användning av äldre fartyg: Många av fartygen i skuggflottan är äldre och har köpts billigt, ibland från mindre strikta ägare eller jurisdiktioner.

2. Metoder
• Stängning av transponders: Fartygen stänger av sina AIS-sändare (Automatic Identification System) för att dölja sin rutt.
• Ship-to-ship transfer: Olja överförs mellan fartyg till havs för att förvirra spårningen.
• Falska dokument: Fartyg kan ändra registreringsland (flag of convenience) eller förfalska lastdokument för att dölja ursprunget på oljan.
• Navigera utanför konventionella rutter: Genom att använda mindre övervakade sjövägar undviker de upptäckt.

3. Antal och storlek
• Analytiker uppskattar att Ryssland har tillgång till flera hundra fartyg i skuggflottan, ofta köpta via mellanhänder eller från pensionerade fartygsflottor. Det har rapporterats om att över 200 tankfartyg kan vara inblandade.

4. Risker och konsekvenser
• Miljörisker: Många av dessa äldre fartyg är i dåligt skick, vilket ökar risken för olyckor och oljeutsläpp.
• Försäkringsproblem: Utan tillgång till västerländska försäkringsbolag är dessa fartyg ofta oförsäkrade eller täckta av mindre pålitliga försäkringsgivare.
• Geopolitiska spänningar: Användningen av skuggflottan kan förvärra relationer mellan Ryssland och västländerna, särskilt om sanktionerna kringgås effektivt.

5. Internationell övervakning
• USA, EU och andra aktörer försöker spåra och bekämpa skuggflottans aktiviteter genom avancerad satellitövervakning och spårning av handelsflöden.
• Förstärkta sanktioner riktar sig mot företag som tillhandahåller stöd, inklusive försäkring, underhåll och logistik.

Slutsats

Den ryska skuggflottan spelar en central roll i Rysslands strategi för att mildra effekten av sanktioner, men det är också en riskfylld verksamhet som utmanar internationella sanktioner och regelverk. Effekten av denna verksamhet beror på hur effektivt den internationella övervakningen och sanktionerna kan hantera situationen.

Alla går på den tunna linjen.
Ingen vill ta det avgörande steget.

Skugga fartygen. I Östersjön eller andra känsliga områden.
Vid varje skada från ett fartyg. Beslagta ta det. Sälja lasten och skrota fartyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in