Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-27, 11:28
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Vem som i slutändan betalar återstår att se.
Kabeln ägs gemensamt av stamnätsbolagen i Finland och Estland. I det här skedet delar Fingrid och det statliga stamnätsbolaget Elering på reparationskostnaderna.
- Ägarna står för kostnaderna i det första skedet, säger Nepola.
Enligt Nepola är det sannolikt att ägarna kommer att debitera reparationskostnaderna via domstol efter att förundersökningen har slutförts, om det visar sig att skadan på kabeln är avsiktlig. De finska myndigheterna har stoppat och tagit kontroll över den Cooköarna-flaggade oljetankern Eagle S utanför Porkala udden för att säkra utredningen. Oljetankern rörde sig i närheten av sjökabeln ungefär samtidigt som Estlink 2 kopplades bort från elnätet.
- Vi låter myndigheterna utreda saken och sedan är det dags att fundera på de här ersättningsfrågorna, säger Fingrids Nepola.
Att reparera en sjökabel är inte enkelt, och det kräver specialutrustning och personal från TSO:erna. I vilket fall som helst kommer det att ta månader att få tillbaka kabeln online.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010927772.html

Skulle inte förvåna mig om det inom en snar framtid börjar bordas dessa ryska/kinesiska skrotbaljor och har beväpnad eskort fram tills att de har lämnat våra farvatten. Detta för att se till att ankaret "av misstag" inte råkar försvinna i det blå.

Ja någon form av aktivitet måste detta innebära.
1. Krav på pilot
2. Eskortering
3. Sjöduglighetskontroll

Problemet är väl att på internationellt vatten kan man inte kräva något av andra.
Citera
2024-12-27, 11:33
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vad jag läser så har Finnarna beslagtagit lasten och fartyget. Vad jag förstår så kan den lasta 75000 ton olja så där har man i alla fall 40 miljoner USD. Dock osäkert om det täcker skadorna. (Det här fartyget verkar vara en del av Ryska skuggflottan, så försäkringar.. Allmänt båtvett gäller inte här)

https://maritime-executive.com/article/finnish-police-carry-out-tactical-boarding-of-suspected-sabotage-tanker

Ja det är en väg att gå och slå två flugor i en smäll.
Ta fartyget. Borta för alltid. Skrota och sälj skrotet.
Sälj lasten och betala reparationer.

Skuggflottan försvinner.
Citera
2024-12-27, 11:35
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det där var inte hela texten...

Jodå.

Eller vad saknas?🤔
Du får kopiera in från texten, det du saknar.
Citera
2024-12-27, 11:44
Avstängd
Ännu mer väst vapen och ammunition som lämnas av dom flyende UAF Nazisterna.
https://youtu.be/k6A-ZJ0QAzs?si=AjGPvesg95Rfu6eJ
Citera
2024-12-27, 11:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ja det är en väg att gå och slå två flugor i en smäll.
Ta fartyget. Borta för alltid. Skrota och sälj skrotet.
Sälj lasten och betala reparationer.

Skuggflottan försvinner.

Skuggflottan är lite för stor i dagsläget för att ta den vägen. Det har varit tal om utökade inspektioner vid passage i Danska och Svenska farvatten. Kunde man kombinera det med kontroll av gällande försäkringar och neka fartygen passage så kunde man komma åt problemet på den vägen. Men som jag förstår det och jag är ingen båtnörd, så har dom rätten till fri passage på våra territorialvatten.

Ryssarna däremot, och det här är en nyhet från förra veckan kräver nu att man anmäler sig i förväg trots att båtar har rätt till fri passage. Så det är det vanliga shitfuckery man kan förvänta sig av dom.

Och nu över till våra sedvanliga nyheter, jag sitter och väntar på att någon av Rysstrollen i tråden säger att Stalinism är det normala... ..Det förutom att påstå att golfbilar är någonting att ha på slagfältet, men det verkar dom ha kryssat av i dag.
Citera
2024-12-27, 11:54
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det handlar ju om den "ryska skuggflottan", och jag citerade en annan användare som skrev att Ryssland snart har beväpnade patruller.
Det stod i tråden det var kineser ombord?!
Har ryssarna rekryterat kineser nu också?
Citera
2024-12-27, 11:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Du är ju helt pantad, alla pansarfordon är väl inte en CV90?

Om inte är endast metallen värd mer än från en golfbil.
Självklart är en CV90 bättre än en golfbil men den kanske kostar 30 gånger mer, då kanske 30 golfbilar är bättre än en CV90, SVÅRT ATT FATTA?!

Med det resonemanget om eld rörelse och skydd så är du med andra ord inte värd att skydda Kom ihåg det när du sitter i golfbilen .

Å andra sidan instämmer nog de flesta skribenterna i tråden med att du inte behöver något skydd och att du är en billig förbrukningsartikel .
Citera
2024-12-27, 11:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Skuggflottan är lite för stor i dagsläget för att ta den vägen. Det har varit tal om utökade inspektioner vid passage i Danska och Svenska farvatten. Kunde man kombinera det med kontroll av gällande försäkringar och neka fartygen passage så kunde man komma åt problemet på den vägen. Men som jag förstår det och jag är ingen båtnörd, så har dom rätten till fri passage på våra territorialvatten.

Ryssarna däremot, och det här är en nyhet från förra veckan kräver nu att man anmäler sig i förväg trots att båtar har rätt till fri passage. Så det är det vanliga shitfuckery man kan förvänta sig av dom.

Och nu över till våra sedvanliga nyheter, jag sitter och väntar på att någon av Rysstrollen i tråden säger att Stalinism är det normala... ..Det förutom att påstå att golfbilar är någonting att ha på slagfältet, men det verkar dom ha kryssat av i dag.

President Stubb kommenterar:
På juldagen kom nyheten om en störning i tre teleförbindelser. På annandagsmorgonen kom beskedet att den fjärde förbindelsen hade brutits. Tre kablar går från Finland till Estland och en från Finland till Tyskland. Myndigheterna sa att strömkabeln skadades av oljetankern Eagle S vars ankare saknades. Tankfartyget togs i beslag av finsk polis och gränsbevakningsväsende. Enligt tullen tillhör oljetankern Rysslands skuggflotta och innebär kringgående av sanktioner.
[...]
- Om det nu finns tre sådana fall inom ett år, måste vi dra slutsatsen att alla inte kan vara tillfälligheter eller olyckshändelser, säger Stubb.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1fec2a3e-05a3-443b-aa04-9254c9e999ed
Citera
2024-12-27, 11:56
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Det beräknas finnas ca 200 fartyg i skuggflottan.
Inte fullständigt orimligt antal att ta hand om.
Citera
2024-12-27, 11:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jodå.

Eller vad saknas?🤔
Du får kopiera in från texten, det du saknar.
Länka till den, den verkar va borta...
Citera
2024-12-27, 11:58
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Ännu mer väst vapen och ammunition som lämnas av dom flyende UAF Nazisterna.
https://youtu.be/k6A-ZJ0QAzs?si=AjGPvesg95Rfu6eJ

Finns inga nazister i Ukraina.
Är du vänsterbliven eller?
Citera
2024-12-27, 12:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
President Stubb kommenterar:
På juldagen kom nyheten om en störning i tre teleförbindelser. På annandagsmorgonen kom beskedet att den fjärde förbindelsen hade brutits. Tre kablar går från Finland till Estland och en från Finland till Tyskland. Myndigheterna sa att strömkabeln skadades av oljetankern Eagle S vars ankare saknades. Tankfartyget togs i beslag av finsk polis och gränsbevakningsväsende. Enligt tullen tillhör oljetankern Rysslands skuggflotta och innebär kringgående av sanktioner.
[...]
- Om det nu finns tre sådana fall inom ett år, måste vi dra slutsatsen att alla inte kan vara tillfälligheter eller olyckshändelser, säger Stubb.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1fec2a3e-05a3-443b-aa04-9254c9e999ed

Måste googla lite men någon av dom baltländerna är fortfarande uppkopplat mot det Ryska elnätet. Jag känner till att EU har tagit fram nödomkopplingsinstruktioner för vad var tänkt för en fredlig inkoppling på det Europeiska elnätet.

Så det här låter för mig som mer Ryskt shitfuckery. Varför.. Varför är Ryssar så jävla blåsta i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in