Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Jag är någonting av en Aspbergare, jag sitter alltså bakom kulisserna och drar i trådar. När jag ser dåligt placerade bränsletankar så reagerar jag. Någonting som jag gjorde för BMP. Men om du har större erfarenhet på fältet så kommer jag genast att se mig besegrad...
Med det sagt, BMP eller CV90 jag är fair game.

Varför skriver så många Asperger med ett b i det?

(Ursäkta för att vara en klugscheißer).
Men tillbaka till ämnet.
Finlands nya ÖB yttrar sig:
Enligt ÖB, Janne Jaakkola, är det fortfarande svårt att bedöma Rysslands mål i Charkiv. Enligt Jaakkola finns det inga exakta uppgifter om det taktiska läget vid fronten.
- Det verkar som om Ryssland försöker binda de ukrainska väpnade styrkorna längs hela frontlinjen, också för att försvåra Ukrainas försörjning och på så sätt skapa förutsättningar för en eventuell framgång, sade Jaakkola i Yles Ykkösaamu. Enligt kommendören är det nödvändigt att noga följa hur Ryssland agerar med sina reserver, det vill säga var man har tillräcklig styrka för att göra ett genombrott.
- För tillfället verkar det som om den förmågan inte finns där, säger Jaakkola.
...
- På ett strategiskt plan förstår jag också Förenta staterna eller till exempel Tyskland, för att förhindra att krisen eskalerar och det möjligen snabbt, inte ställer vissa system till förfogande, fortsätter Jaakkola. Enligt Jaakkola hoppas Ukraina för närvarande på ammunition, det vill säga artilleri och luftvärn, från Europa. Försvarsmakten har inte närmare avslöjat innehållet i sina stödpaket.
- Det konstateras att principen om att vi exporterar det som de behöver till Ukraina ganska bra i Finland, erkänner Jaakkola.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010436012.html