2024-04-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Låt oss vänta in satellitbilder och analyser av dessa.
Det borde dyka upp under dagen då både thinktanks, institut och oberoende OSINTare brukar försöka beställa och köpa loss rättigheterna till dem vid större påstådda händelser.

6 förstörda och 8 svårt skadade plan är endast claims från icke officiella källor och tyvärr så ser vi ju allt för ofta en del felaktiga påståenden från precis alla i den här konflikten.

Jag litar enormt mycket mer på Ukrainska officiella kanaler än jag litar på Ryska officiella kanaler.
Men då det kommer till allt som inte är uttalanden från Ukrainska myndigheter så måste man avvakta och se.

Men tills dess att vi vet så kan man ställa upp två faktum:

1. Stämmer det med 6+8 plan så har det en stor påverkan på Rysslands möjligheter att basera flyg rimligt nära och FAB användande kommer gå ned radikalt i närtid då man måste gruppera rejält bakåt.

2. Stämmer Rysslands claim att allt som skadades var en transformatorstation och att allt annat sköts ned så har det en stor påverkan på Ukraina då Ryssland bevisligen lyckats med att i alla fall få AD-bubblor att fungera väl och tillförlitligt (AD-bubbla är allså det nära luftförsvaret). Principen är: Nära skjuter ingen hare. Ryskt AD kan vara hur frånvarande som helst i 299km om det skjuter ned hotet den sista kilometern innan målet och det är fortfarande 100% vinst för ryskt AD.

Inga satellitbilder idag = större chans att nr 2 stämmer.

Det här.

Oavsett om antalet skadade/förstörda flygplan stämmer eller inte, så måste nu Ryssland taktikanpassa såväl grupperingar som luftvärn till en radie av 1200km från ukrainskt territorium, de vågar nog inte heller utesluta 2000 km inom tidsrymd x…

Det innebär att flygstridskrafter måste grupperas MYCKET längre bak, medan luftvärnet tvingas sprida ut sig MYCKET mer - dels pga avstånd men också dels pga att antalet potentiella mål blir mångdubbelt större. Win win för Ukraina.

Det skulle inte förvåna mig om Ukraina natten till ”segerdagen” lobbar in några liknande drönare i Murmansktrakten…

Krim blir allt svårare att försvara.
Citera
2024-04-05, 15:14
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Jag var på en fest i Halland förra veckan där någon klagade på elräkningen. Någon annan sa att det var pga Ukrainakriget och att man måste ha sanktioner mot Ryssland. Hela festen började hata Ukraina kan man säga. Finns inte en jävel där ute som bryr sig ett skit om Ukraina. Ni är en extremt lite klick som sitter här och runkar till varandras inlägg.

Ja, 96% är en jätteliten klick ... Seriöst? Var det inte du som tidigare skrev att du ville ha en seriös diskussion? Nu istället anektdotisk bevisföring "en fest i Halland". Jag utesluter självfallet inte att du var på fest med dina fascistvänner och att ni alla ingick i de 4% men då kan väl jag, som rör mig i mer allmänna sammanhang anektodiskt säga att jag inte vid något tillfälle de 2 senaste åren träffat någon som varit för Ryssland eller mot Ukraina, dvs 100% för Ukraina mot Ryssland som jag började med. Men som sagt, bättre tro på undersökningen.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-04-05 kl. 15:17.
Citera
2024-04-05, 15:17
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
När får vi se Lavrov Bob begära vapenvila i FN

Ukraina verkar ha fått in snitsen ordentligt nu!

På tal om Lavrov så verkar det som att ryssen kommer att mobilisera trollfabrikerna till att översvämma sociala medier med en ohederlig kampanj om "fredssamtal" igen inom kort. Ryssen är en lögnare och helt ointresserad av seriösa fredssamtal då de kräver en kapitulation av Ukraina, fullständigt oseriöst.

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov also promoted information operations feigning interest in negotiations, and Lavrov’s and Shoigu’s likely coordinated informational efforts may signal a new round of intensified Russian rhetoric about negotiations.
...
Russian officials have repeatedly falsely blamed Ukraine and the West for the lack of peace negotiations, despite numerous public Russian statements suggesting or explicitly stating that Russia is not interested in good-faith negotiations with Ukraine.ISW continues to assess that Russia’s maximalist objectives – which are tantamount to full Ukrainian and Western surrender – remain unchanged and that any Russian statements suggesting that Russia is interested in peace negotiations are very likely efforts to force the West to make concessions on Ukrainian sovereignty and territorial integrity

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-april-4-2024
Citera
2024-04-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roads
Självklart att Ukraina har rätt att göra det och det är väl ingen nyhet. Men skulle något land i väst förse Ukraina med långdistansvapen så ses det som en krigshandling mot Ryssland.
Så därför blir det inga.

Jo visst finns det en risk att galningarna i Kreml felaktigt skulle uppfatta det så .
Enligt min egen uppfattning är det inte ett angrepp på Ryssland .
Om vi ponerar att ett flertal västländer gick samman mest troliga huvud aktörer skulle nog i så fall
vara Storbritanien , Frankrike , Polen , USA men kanske även Tyskland och Skandinaviska länder.
Man skulle då kunna tänka sig att det stationerades hangarfartyg i Rumänska och Turkiska hamnar.
för att exempelvis hindra Ryssarna att använda Krims hamnar samt eldunderstöd vid en landstignings
operation på krim .
Man skulle även kunna rulla in med ett femtiotal stridsvagns brigader via Polen och Rumänien
för att förstärka fronten.
Vidare skulle samma länder kunna använda samma korridor genom Polen och Rumänien för att flytta luftstridskrafter till Ukraina och fylla ut luckorna i Ukrainas flygvapen.
Så länge striderna förs inom det område som erkändes som Ukrainskt i avtalet 1991 är det enligt
min bestämda uppfattning inte ens nära ett angrepp mot Ryssland .
det vore att betrakta som vilken hjälpsändning som helst för att hjälpa till med försvaret av Ukraina.
Citera
2024-04-05, 15:22
Medlem
akademikerfyllos avatar
Den ukrainska frontlinjen riskerar att kollapsa, enligt tidningen Politico. Källan är högt uppsatta ukrainska officerare:

Citat:
Ukraine is at great risk of its front lines collapsing

According to high-ranking Ukrainian officers, the military picture is grim and Russian generals could find success wherever they decide to focus their upcoming offensive.

[...]

The officers said there’s a great risk of the front lines collapsing wherever Russian generals decide to focus their offensive. Moreover, thanks to a much greater weight in numbers and the guided aerial bombs that have been smashing Ukrainian positions for weeks now, Russia will likely be able to “penetrate the front line and to crash it in some parts,” they said.

https://www.politico.eu/article/ukraine-great-risk-front-line-collapse-war-russia/
Senast redigerad av akademikerfyllo 2024-04-05 kl. 15:25.
Citera
2024-04-05, 15:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
De trodde ju att Ukraina skulle lägga ner vapen. Och staten hade gjort det också. Det var tack vare 2000 veteraner som gick till militärhögkvarter i Kiev och krävde vapen som spöade 4000 spetznas vid Hostomels flygplats som avgjorde. Hade dessa individer inte tagit dessa vapen i sina händer hade Ryssland fått en egna landningsbanor precis intill huvudstaden. De hade tagit kontroll över huvudstaden utan stort blodspill. Det var inte Ukrainska staten eller Zelensky som räddade Ukraina.

Nya påståenden - samma brist på källor.

Men det betyder ju i så fall att de ryska krigsmålen har ändrats. De kanske kan ändras igen. Typ: vi lämnar ut Putin och Lvova-Belova, om väst kan mildra sanktionerna.

Hade du källor förresten? Gärna på art ’staten skulle lägga ner vapnen’.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Avledande manöver, varför tror du de lämnade så snabbt trots att det var innan Ukraina fick vapen från väst?

Aha en annan förklaring. Inga 2000 arga som krävde vapen den här gången. Den där konvojen med ockupationsutrustning, vad var dens roll i avledningsmanövern?

Jag tänker att de kanske lämnade så snabbt för att de blev stoppade, dödade och ivägkörda
Citera
2024-04-05, 15:32
Medlem
zergrushs avatar
Heh, jag blev lite besviken när jag såg att Su-27;orna som gått åt i Morozovsk bara gick på ~50 miljoner kronor per Lada-kärra men blev på bra humör igen när orchernas Su-34;or som brann upp, iom. samma attack, kostar en halv miljard ("biljoner") kronor styck!
Citera
2024-04-05, 15:33
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Bland vanliga jävla svenska bönder och folk i småstäder är det inte en jävel som bryr sig om Ukraina. Sen finns en hel del proryska bland högerextrema, vänsterextrema och babbar som ni har gott om i storstäder va?

Ja, bönderna utgör cirka 1,3% av den arbetande befolkningen och lägger man till folket i småstäderna och lite nazzar, kommunister och babbar kanske man når de 4% som i vart fall inte är emot Ryssland, men, jag känner en bonde, och han har fan inte ryssvän! Så där föll din teori.
Citera
2024-04-05, 15:34
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Den ukrainska frontlinjen riskerar att kollapsa, enligt tidningen Politico. Källan är högt uppsatta ukrainska officerare:

Så skjuter fyllot in med en gammal nyhet som redan har diskuterats till leda.. Härliga tider!
Citera
2024-04-05, 15:35
Medlem
Nödsituation förklaras i rysk stad som "strålning upptäckt"

https://twitter.com/firstpost/status/1776218241116811604

Nu har ryzzarna klantat sig igen. Khabarovsk ligger nära gränsen till Kina.
Citera
2024-04-05, 15:36
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Jag tror övriga är 80-90% därför av alla hundratals jag pratar lite mer och närmre med på ett år så är det inte en jävel som bryr sig. Men när det kommer på tal om att en elräkning skulle bli en krona dyrare för att stötta Ukraina så har alla svenskar jag pratat med direkt sagt något i stil med att "det som händer där är inte vårt problem" eller "Ukraina är korrupt"

Du verkar leva i en lite bubbla eller så!

Alla jag pratar med har en åsikt och alla är mer eller mindre för Ukraina i kriget mot Ryssland!

Inte en djävel vågar säga att de stöttar Ryssland!

Kanske finns några galna blattar/serber/kommunister men de är inte många men otroligt högljuda på det här forumet
Citera
2024-04-05, 15:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Nödsituation förklaras i rysk stad som "strålning upptäckt"

https://twitter.com/firstpost/status/1776218241116811604

Nu har ryzzarna klantat sig igen. Khabarovsk ligger nära gränsen till Kina.

Det är nog ingen fara, bara nån ryss som rökt för nära en kärnvapenrobot, kaboom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in