2024-04-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Avledande manöver, varför tror du de lämnade så snabbt trots att det var innan Ukraina fick vapen från väst?

För att de blev smällda till smulor och upptäckte att de hade råkat ta ett område de inte var i närheten av att kunna säkra. Alla vet det. Du är ett av de tråkiga rysstrollen som kommer dragandes med gammalt skräp ingen kan tro på.
Citera
2024-04-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Jag är halvtatar och halvrysk genom mina föräldrar. Jag skrev fel, Ryssland har det.

Om det inte var genom dina föräldrar var eller vad skulle du härstamma ifrån då?
Citera
2024-04-05, 14:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej inte från Tatarstan de är väldigt ryska av sig och 5% (8 miljoner) av totala befolkningen. Även den provins som Ryssland tjänar stora stora pengar på. Sen är tredje största folkgruppen Chuvach och de är också väldigt trogna ryssarna samt ett kristet turkiskt folk. De finska och iranska folken som är kristna är trogna också och de buddistiska folken behöver pengar från Moskva.

Tjetjenien får miljarders miljarder från Moskva varje år. Pissprovinsen betyder inte ett skit och den smutsiga folkgruppen är under 1% av befolkningen. Den ända anledning man behållt dem är för att markera mot andra grupper. Dagestan är splittrad i tusen delar och de interna konflikterna är 100 gånger större än något slags uppror mot Moskva.

Det du beskriver om islamistisk uppror existerar inte.

Jag är själv en tatar btw. Ingen i min släkt är troende

För att vara tatar verkar du inte veta mycket om Tatarstan. De flesta tatarer är inte heller så bra på svenska. Det får mig att tro att du är svensk med en eller två tatarer som föräldrar, där åtminstone en också är universitetsutbildad. Den/de kom hit under 90-talet och behöver inte ha vuxit upp i Tt-stan.

Hur som helst: den största religionen i Tatarstan är islam, och där var oroligheter efter SUs kollaps och även ett val där nationalister vann. De ville ha ett fritt Tatarstan, som förvisso kunde samarbeta med Ryssland.
Citera
2024-04-05, 14:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Du vet vad jag menar lögnare.
Hur kan man tro på någonting du skriver när du så uppenbart ljuger. Ingen högt uppsatt i den kinesiska maktsfären har besökt Mariupol för att hylla den ryska annekteringen, vilket blir än mer uppenbart när du byter från först Xi Jinping till en minister till militär och nu till kinesisk bloggare och artister. Är lögner det enda ni ryska imperialister har?

Klassisk rysk desinformationstrategi. Blanda blålögner med uppgifter som kan låta riktiga.
Citera
2024-04-05, 14:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Ukraina har förstört minst sex stridsplan, troligen fler, (minst 6 stycken!!) på ett bräde. Det går åt skogen för Putin på många fronter nu. Ukraina ser ut att vinna överlägset vilket jag skulle betta på alla dagar i veckan.

Putin kan inte försvara ens sitt högkvarter i Rostov!

Ukraina har förstört minst sex ryska stridsflygplan stationerade vid en flygbas, uppger en försvarskälla i Kiev till nyhetsbyrån AFP.

Ytterligare åtta flygplan uppges ha skadats när Ukrainas säkerhetstjänst SBU och ukrainsk militär angrep flygbasen Morozovsk, enligt källan.

Basen ligger i regionen Rostov, som enligt Ryssland utsatts för omfattande drönarattacker under natten och morgonen.

På morgonen sade sig Ryssland ha skjutit ned över 50 ukrainska drönare, majoriteten av dem över Rostov. En kraftstation har skadats, enligt regionens guvernör.

I Rostov har Ryssland även sitt huvudkontor för kriget i Ukraina.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/uppgifter-ryska-stridsflyg-f%C3%B6rst%C3%B6rda-i-attack/ar-BB1l76l3

Låt oss vänta in satellitbilder och analyser av dessa.
Det borde dyka upp under dagen då både thinktanks, institut och oberoende OSINTare brukar försöka beställa och köpa loss rättigheterna till dem vid större påstådda händelser.

6 förstörda och 8 svårt skadade plan är endast claims från icke officiella källor och tyvärr så ser vi ju allt för ofta en del felaktiga påståenden från precis alla i den här konflikten.

Jag litar enormt mycket mer på Ukrainska officiella kanaler än jag litar på Ryska officiella kanaler.
Men då det kommer till allt som inte är uttalanden från Ukrainska myndigheter så måste man avvakta och se.

Men tills dess att vi vet så kan man ställa upp två faktum:

1. Stämmer det med 6+8 plan så har det en stor påverkan på Rysslands möjligheter att basera flyg rimligt nära och FAB användande kommer gå ned radikalt i närtid då man måste gruppera rejält bakåt.

2. Stämmer Rysslands claim att allt som skadades var en transformatorstation och att allt annat sköts ned så har det en stor påverkan på Ukraina då Ryssland bevisligen lyckats med att i alla fall få AD-bubblor att fungera väl och tillförlitligt (AD-bubbla är allså det nära luftförsvaret). Principen är: Nära skjuter ingen hare. Ryskt AD kan vara hur frånvarande som helst i 299km om det skjuter ned hotet den sista kilometern innan målet och det är fortfarande 100% vinst för ryskt AD.

Inga satellitbilder idag = större chans att nr 2 stämmer.
Citera
2024-04-05, 14:50
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag tror Ryssarna fick stryk.
Skjutna eller drunknade.

Vad tror du?
Du svarade ju på vad jag trodde.
Är du dum eller bara svagbegåvad?
Citera
2024-04-05, 14:56
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Jag tror minst 10% av alla svenskar är proryska och ytterligare 10-20% inte bryr sig ett skit. Sen tror jag minst hälften av alla blattar stöttar Ryssland. Sammantaget har du nog minst 50% av svenska befolkningen som antingen stöttar Ryssland eller framförallt inte bryr sig ett skit. De bryr sig mer om elräkningen är dyrare.

Själv tror jag att 100% av svenskarna, blattar eller inte, är emot Ryssland ... Eller också kan vi välja att inte tro utan se vad en undersökning säger:

https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/svenskarnas-stod-till-ukraina-ar-fortsatt-starkt-visar-ny-eurobarometer-undersokning-2023-12-21_sv

96% stödjer tex ekonomiska sanktioner mot Ryssland, låter vare sig proryskt eller som att man inte bryr sig.

Jag tror ni ryssapologeter överdriver de materiella intressena. När man har det så bra som vi har det i Sverige kan man värdesätta fred och frihet högt, och därför vara villig att stödja ett offer för ett fascistiskt övergrepp. Medan man tex i Ryssland, där man dels är kuvade under makten och dels saknar brödföda värderar det materiella framför fred och frihet.
Citera
2024-04-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För att vara tatar verkar du inte veta mycket om Tatarstan. De flesta tatarer är inte heller så bra på svenska. Det får mig att tro att du är svensk med en eller två tatarer som föräldrar, där åtminstone en också är universitetsutbildad. Den/de kom hit under 90-talet och behöver inte ha vuxit upp i Tt-stan.

Hur som helst: den största religionen i Tatarstan är islam, och där var oroligheter efter SUs kollaps och även ett val där nationalister vann. De ville ha ett fritt Tatarstan, som förvisso kunde samarbeta med Ryssland.

Ja det var då ja och självklart finns det nationalistiska strömningar i Tatarstan speciellt bland bönder men det är inte som i Tjetjenien. Där finns det knappt en ryss förutom en liten stadsdel i Grozny. Kaukasier är klanbaserade och de som är muslimer har radikaliserats. Så är inte fallet med turkfolk. Kom ihåg att alla under 40 i Tatarstan minns knappt den där tiden och är helt uppväxta i Ryssland. Kulturen är väldigt ryska och ryska dominerar i städer. Det bor nästan lika många ryssar som Tatarer i Kazan och vi ser oss som i princip samma folk, väldigt mycket blandade par osv. Ute på landsbygden finns endel nationalistiska strömningar men stödet för Putin är generellt sett intakt i Tatarstan. Jämför inte oss med tjetjener vi har inget med dem att göra. Det finns gott om tatarer som är emot Putin också men de vill inte ha en egen stat för det.
Citera
2024-04-05, 15:01
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Man måste väl vara naiv gränsande till efterbliven för att hålla fast vid att Ryssland kan vinna det här kriget? Eller en önsketänkare bortom sunt förnuft?
Citera
2024-04-05, 15:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag var på en fest i Halland förra veckan där någon klagade på elräkningen. Någon annan sa att det var pga Ukrainakriget och att man måste ha sanktioner mot Ryssland. Hela festen började hata Ukraina kan man säga. Finns inte en jävel där ute som bryr sig ett skit om Ukraina. Ni är en extremt lite klick som sitter här och runkar till varandras inlägg.
Rolig story bro och helt påhittad om det nu inte var en fest med en massa ryssorcher.
Elen är inte särskilt dyr ens så där föll din lögn platt. Hela festen börjar hata Ukraina för att Ryssland attackerar dem? Svenskar avskyr Ryssland och tycker det är ett efterblivet land.
Citera
2024-04-05, 15:09
Medlem
bullbulles avatar
Tittar in i den här tråden varannan dag och se på fan om inte ett storanfall från Ryssland totalt tillintetgjorts alternativt att det sprängts kritisk militärhårdvara eller raffinaderihårdvara. Ryssland går till intet allt snabbare. Nästa år är kanske kriget slut.

Skål för de krossade flygplanen! Skål för Ukraina! Skål för en fin helg!
Citera
2024-04-05, 15:10
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Jag var på en fest i Halland förra veckan där någon klagade på elräkningen. Någon annan sa att det var pga Ukrainakriget och att man måste ha sanktioner mot Ryssland. Hela festen började hata Ukraina kan man säga. Finns inte en jävel där ute som bryr sig ett skit om Ukraina. Ni är en extremt lite klick som sitter här och runkar till varandras inlägg.

Det är mycket hörsägen från dig. Var det en stor fest? Större än den här? https://www.dn.se/varlden/tusentals-samlades-for-ukraina-pa-sergels-torg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in