Citat:
Jag tror de kommer ompröva alla dessa och ta fram nya enklare modeller med kopierade av de fordon de fått tag på från västländer nu. De vet att de är bättre och kommer nog göra sina "kopior" av stf90, Bradley, Leoprd etc. Men kanske på lite längre sikt, bara börja utveckla dem medans de massproducerar sina gamla "Sovjetmodeller".
Citat:
Då har Bryssel tagit ett till beslut :EU-kommisjonen setter av 1,5 milliarder euro til ny forsvarssatsing «Kjøp sammen og kjøp europeisk» er hovedbudskapet i EUs nye strategi for forsvarsindustrien, som ble lagt fram tirsdag. Strategien er den første av sitt slag, ifølge EU-kommisjonen. Samtidig skal renteinntekter fra fryste russiske aktiva brukes til å finansiere våpenkjøp til Ukraina. https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/eu-kommisjonen-setter-av-1-5-milliarder-euro-til-ny-forsvarssatsing/ar-BB1jmkkF?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=2c366aa859bf4a 73bf82eb856bc7fa04&ei=14 Det skall i tillägg sägas, att "köp europeiskt" är något som Macron har "propsat" på starkt. Han vill sälja vapen, inte skänka dessa till Ukraina.., det är min slutsats främst om honom. (Ni får kalla mig en cyniker !)
Men det är ju rätt, det blir billigare när en del av pengarna går tillbaka in i Europeisk industri. Det är ju vad USA gör, göder sin egen industri. Samt om vi inte kan lita på stöd från USA skall vi sluta köpa deras vapen och göra våra egna.