2024-03-05, 13:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Man ska inte heller glömma om att Armata inte är ensam.
Du har även T-15 Armata (IFV) Kurganets-25,Bumerang-BM (hjulgående).
Alla ett monument över ryssarnas storhetsvansinne korruption och allmänna oförmåga.

Jag tror de kommer ompröva alla dessa och ta fram nya enklare modeller med kopierade av de fordon de fått tag på från västländer nu. De vet att de är bättre och kommer nog göra sina "kopior" av stf90, Bradley, Leoprd etc. Men kanske på lite längre sikt, bara börja utveckla dem medans de massproducerar sina gamla "Sovjetmodeller".

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då har Bryssel tagit ett till beslut :EU-kommisjonen setter av 1,5 milliarder euro til ny forsvarssatsing «Kjøp sammen og kjøp europeisk» er hovedbudskapet i EUs nye strategi for forsvarsindustrien, som ble lagt fram tirsdag. Strategien er den første av sitt slag, ifølge EU-kommisjonen. Samtidig skal renteinntekter fra fryste russiske aktiva brukes til å finansiere våpenkjøp til Ukraina. https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/eu-kommisjonen-setter-av-1-5-milliarder-euro-til-ny-forsvarssatsing/ar-BB1jmkkF?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=2c366aa859bf4a 73bf82eb856bc7fa04&ei=14 Det skall i tillägg sägas, att "köp europeiskt" är något som Macron har "propsat" på starkt. Han vill sälja vapen, inte skänka dessa till Ukraina.., det är min slutsats främst om honom. (Ni får kalla mig en cyniker !)

Men det är ju rätt, det blir billigare när en del av pengarna går tillbaka in i Europeisk industri. Det är ju vad USA gör, göder sin egen industri. Samt om vi inte kan lita på stöd från USA skall vi sluta köpa deras vapen och göra våra egna.
Citera
2024-03-05, 13:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Landstigning på Krim. Det låter djärvt men vad vet jag.

Misstänker att de främst kommer göra räder som de redan gjort. Det skulle vara mycket svårt att få underhåll av ammunition etc. om man landstiger för att stanna på Krim. De har ju svårt redan i Krinky vid Dnepr. Tror de nya stridsbåt 90 och andra båtarna de fått främst kommer användas där för att få över mer underhåll. Kanske öppna ett brohuvud till.
Citera
2024-03-05, 13:23
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Märkligt. Ryssen sa ju att de dragit tillbaka alla sina T-14 från Ukraina för inte så länge sedan. Så först säger de att den varit där (men ingen har sett den) och nu säger dom att den aldrig varit där. Tur för oss att ryska siffror och information är mer trovärdiga än västs siffror och information angående kriget.

/Mvh Vatnik no.1

Armata är ”in service” fast typ inte ändå. Typiskt ryskt förhållningssätt. Det är väl ungefär så de jobbar med SU-57 också. Den är ”in service” fast används inte. Den är ”stealth” fast ändå inte. En rysk Schrödingers katt.
Citera
2024-03-05, 13:24
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Det skall i tillägg sägas, att "köp europeiskt" är något som Macron har "propsat" på starkt. Han vill sälja vapen, inte skänka dessa till Ukraina.., det är min slutsats främst om honom.

(Ni får kalla mig en cyniker !)

Jag är dåligt insatt på Macron, men rent allmänt så ser jag det här som en Europeisk vink åt Trump. Någonting i stil med "Fortsätt bråka om Ukraina och NATO och vi Européer slutar köpa Amerikanska vapensystem"
Citera
2024-03-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det krävs kraftfulla vapen för att slå ut en stor bro (eller egentligen två broar). Man måste flyga länge över fientligt territorium för att nå dit även om man har vapen med räckvidd på 15 mil. Samma med sjödrönarna. Skulle de mot förmodan ha en sådan räckvidd finns gott om tid för upptäckt och motåtgärder.

Båten dom sänkte igår var inom synhåll till Kertsbron på filmen såg det ut som om en av drönarna siktade mor ett brofundament
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Landstigning på Krim. Det låter djärvt men vad vet jag.

Ja, det är en sak att hindra ryska svarta havs-flottan från att agera operativt men att göra en landsättning för att ta hamnar och flygplatser låter som något helt annat. Kan inte se att Ukraina har den logistiska förmågan till det?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Armata är ”in service” fast typ inte ändå. Typiskt ryskt förhållningssätt. Det är väl ungefär så de jobbar med SU-57 också. Den är ”in service” fast används inte. Den är ”stealth” fast ändå inte. En rysk Schrödingers katt.

Jag vet inte det. T-14's stealthförmåga är ju så bra att ingen någonsin sett den utanför Rödatorget.
Men ryssarnas "super-vapen" har ju alla visat sig vara totala fiaskon den senaste tiden. Bra på pappret och att skryta med i fredstid men inte så imponerande när det blir skarpt läge.
Citera
2024-03-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, det är en sak att hindra ryska svarta havs-flottan från att agera operativt men att göra en landsättning för att ta hamnar och flygplatser låter som något helt annat. Kan inte se att Ukraina har den logistiska förmågan till det?!

De gjorde ju någon mindre operation för några dagar sedan på Krim som gick fullständigt åt helvete tydligen. Så det är nog en bit kvar innan Ukraina på allvar kan gå iland med infanteri där. Men jag hoppas de kan göra det så snart som möjligt. Att få pungsparkar på Krim svider nog rätt mycket mer för Ryssen än att få det någon annanstans i Ukraina.
Citera
2024-03-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Att vara helt omringad av fientlig makt, världens mest krigiska nation i människans historia dessutom, har du ingen som helst förståelse för samtidigt som hela västvärlden har hysterisk ryssfeber över en liten specialoperation i västra Ukraina? Du kan inte både ha kakan och äta den.

Vilken "liten specialoperation i västra Ukraina" avses?

Vad menar du med "ryssfeber"? Är man "ryssfebrig" om man INTE vill bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och anfallskrig?

Vad avser du med "fientlig makt"? Åny; låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"? Tror du, och har du något som helst bevis för, att försvarsalliansen NATO hade någon avsikt att invadera ryssland? Har du "missat" att det är din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, som ägnar sig åt att invadera, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot fredliga grannländer?
Citera
2024-03-05, 13:29
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tillhör vägrarfronten och det innebär att inga länkar bifogas.

Det ryktas på twitter att det var 5 st träffar på Sergej Kotov. Osäkra uppgifter om att det var en besättning på hela 80 man. Förefaller vara för mycket på ett patt....förlåt patrullskepp.

Det sägs att det finns döda och det finns delar av besättningen som evakuerades.

Det psykologiska värdet av denna seger är stort.

Ja det är extremt orimligt att alla i besättningen ska ha klarat sig från de där smällarna men några småsaker syns i filmen som tyder på att besättningen bladat relativt tidigt i händelseförloppet.

Luckan in till förliga kanonen är ju öppen (syns på värmekameran) och det är den verkligen inte vid klart skepp och en besättning som fortfarande sysslar med inre och yttre strid, så de som var där inne har ju redan hunnit dra som en avlöning. De kände inte för att vara kvar antar jag så det är möjligt att man lämnat skeppet som snabbt som skeppsråttor efter första smällen.
Citera
2024-03-05, 13:31
Avstängd
Citat:
Då har Bryssel tagit ett till beslut :

EU-kommisjonen setter av 1,5 milliarder euro til ny forsvarssatsing

«Kjøp sammen og kjøp europeisk» er hovedbudskapet i EUs nye strategi for forsvarsindustrien, som ble lagt fram tirsdag. Strategien er den første av sitt slag, ifølge EU-kommisjonen.

Samtidig skal renteinntekter fra fryste russiske aktiva brukes til å finansiere våpenkjøp til Ukraina.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/eu-kommisjonen-setter-av-1-5-milliarder-euro-til-ny-forsvarssatsing/ar-BB1jmkkF?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=2c366aa859bf4a 73bf82eb856bc7fa04&ei=14

Det skall i tillägg sägas, att "köp europeiskt" är något som Macron har "propsat" på starkt. Han vill sälja vapen, inte skänka dessa till Ukraina.., det är min slutsats främst om honom.

(Ni får kalla mig en cyniker !)

rimligt. Frankrike är numera världens nästa största säljare av militära prylar (etta är usa och ryssen har fallit ner till en 3djeplats)
Citera
2024-03-05, 13:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag är dåligt insatt på Macron, men rent allmänt så ser jag det här som en Europeisk vink åt Trump. Någonting i stil med "Fortsätt bråka om Ukraina och NATO och vi Européer slutar köpa Amerikanska vapensystem"

Så tänkte jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in