Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
Japp, Ryssland har enorm vapenkraft och miljoner soldater och reservister som står i kö för att rädda fosterlandet - och Västs enda hopp är att Putin faller. Lite patetiskt, för vad gör väl det för skillnad? Bakom honom finns för Väst mycket värre ryska nationalister.
Putin kommer att lämna presidentposten inom rimlig tid. Han börjar bli till åren. Men den framtida europeiska säkerhetsordningen kommer dock inte att lämna dagordningen. Det är denna som EU, Ryssland och USA måste diskutera, annars får vi fler krig i Europa – mycket värre än konflikten i Ukraina väntar om inte världens ledare är smarta nog att rädda världen.
Ja den framtida säkerhetsordningen.
Framtidens EU ser jag gärna utan ryskt och amerikanskt inflytande, självständigt vilket det inte helt är nu utan folk inbillar sig det. Det blir ju lite märkligt att alla länder ska ha en egen militär, en del ska vara med i NATO, en del NATO länder ska kriga med USA fast då inte under NATO-flag och ibland krigar man med NATO-flag. Det är dags för Europa att bli självständigt och inte piskad och dominerad av USA som en slyna.
Själv hoppas att detta blir kortvarigt. Ryssland tar Ukraina i vilket fall som helt och frågan är hur lång tid det tar och hur många oskyldiga människor som ska behöva dö. Ja vet att många blir förbannade över det, krig är ju kul och ryssarna ska inte vinna någonting. En del anser att ryssarna nu utför massaker och krigsbrott här och där fast i verkligheten så går dom ju mjukt fram och inte som USA då dom är ute på äventyr och skjuter sönder allt i sin väg och skiter fullständigt i civila. Att väst nu öser in vapen är ju en garanti för mer lindande och en ännu längre konflikt men vissa vill tydligen det, sorgligt och beklagligt.
Ja, Ukraina blir kvar som stat tror jag. Visst kan väl ryssarna ta över Ukraina men då blir det ett tomt land för Ryssland är ju på väg in i isolering tillsammans med Nordkorea och ingen Ukrainare vill vara med där. Ryssarna vann då inget mer än mark och fick ett hatfullt folk (värld) emot sig. Det enda vettiga jag ser att ryssarna kan göra för att rädda sitt anseende är att avsätta den här Kiev-regeringen, jaga och ställa terrorister och krigsförbrytare inför rätta (Odessa 2014, nazigänget), man ordnar sen val och ser till att icke NATO-medlemskap är inskrivet i grundlagen eller via avtal. Sen lämnar man för annars får man ju leva med en extremt hatful befolkning som granne under många årtionden. Sker det har man räddat sitt ansikte och fått sin vilja egenom då det gäller NATO men till en ofantlig kostnad som jag aldrig trodde dom skulle ta.
Det jag hoppas att Ryssland gör blir ju också märkligt på många vis. Rensar man nu bort dom som styr så rensar man också bort korruptionen som vuxit fram för att mjölka USA och EU (samt folket). Det blir en nystart för Ukraina om dom tar chansen och väljer in vettiga politiker i framtiden och inte giriga judar, pro-USA eller pro-ryssar. Det vill säga om Ryssland tillåter fria val och det borde dom göra för att själva få en framtida chans att komma tillbaka i värmen. Reformeras Ukraina som EU vill så blir dom ju snabbt antagen som medlem. Tillsammans med Ukrainas oligarker så krossar ju Putin också sina egna nu (och jag myser för dom är asätare). Efter ett tillbakadragande från Ukraina så kanske han fortsätter att demokratisera sitt eget land. Ryssland kommer ju att vara slaget hur som helst ekonomiskt under lång tid så han förlorar inget på det. Sen avgår Putin eller bara dör. Det är inte helt ovanligt att gamla, mäktiga och snorrika människor får för sig att göra något gott på äldre dar innan döden. Vi borde kanske ge honom chansen att tänka den tanken om han själv nu inte gjort det.
Väljer Putin en unken gammal imperialism som USA (där militär-ekonomisk) så blir ju Ryssland och Belarus det nya Nordkorea. En farlig väg för oss för om det inte smäller redan nu så kommer det att göra det inom en snar framtid. En riktig skurkstat med en massa kärnvapen dom kan bedriva handel med känns inte kul. Ryssland kommer då gladigen att hjälpa Iran att tillverka så många dom vill ha och även alla andra som vill ha garatier att inte USA och Israel anfaller.
Varför är vi här undrar många nyvaket. I mina ögon stavas det NATO och i förlängningen USA. NATO behöver en stor stark fiende för sin existens. USA behöver fienden för sin lönsamma krigsindustri. Ryssland har ständigt bett om och krävt att NATO inte ska expandera. Väst har städigt hånflinat och tyst sagt att vi bryr oss inte, ryssar är fienden. Efter sovjetunionens fall så skapade man Ryssland som fiende och det spelar ingen roll om Putin varit president eller inte. Det var enkelt för båda sidors generaler att följa i kalla krigets spår. Här är vi idag och det är NATO med USA som provocerat fram denna situation. Tänk vad enkelt det varit om väst nappat på erbjudandet att om att ge säkerhetsgaratier för Ryssland men istället ska vi elda på ett krig i Europa (för den "goda" sakens skull). Visst ska väl ryssarna ge fan i att kriga och invadera men det ska också USA också göra. Så nästa land USA ska invadera, kommer ni att engagera er lika mycket, kalla presidenten Hitler, skicka massor med vapen till landet som invaderas, skrika om folkmord och om barn som dör? Troligen inte och tänk över det. Vilken överaskning det verkar vara för många att civila och stackars barn dör i krig. Mycket underligt för vi såg ju massor av lidande i Afganistan och Irak men många är ju idioter.
Sen helgonstatusen som Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fått. Skrattretande för han är en clown och patologisk lögnare och att inte Europeiska ledare upptäckt än är ju lustigt. Men mycket han gör blir han ju naturligtvis tvingad att göra och säga för annars blir han dödad av psykopaterna som verkligen har makten i Ukraina idag. Han är kvar som martyr då alla men verklig makt gömt sig. Jag har aldrig sett en sådan vriden propaganda förr och Ryssland har ju något liknande nu. Möjligen fanns detsamma i nazityskland och det finns ju en hel del kopplingar dit. Ett effektivt sätt att hjärntvätta Ukrainare med en i stort sett uppdiktad Ukrainsk historia om storhet och särart. Storhetsvannsinnet kommer inte att ta stopp där utan med detta galna gäng i EU så splittras unionen. Förstör Putin deras maktbas så har han gjort oss en tjänst och Ukraina blir en fantastiskt partner i EU.
Slutligen, till den som nu sitter och tänker att denna ska skriva rysstroll, putinrunkare eller liknande; du är en idiot! Du har samma mentalitet som som Putin och andra diktatorer där åsikter ska kvävas och slås ner och ingen bredare diskussion får ske. Du vill att alla ska säga samma saker, tycka likadant, gå i raka fina led och inte vika av. Då är det sagt och jag slipper kommentera den enda rad du lyckas skriva. Att du läst all text och tänkt lite har jag inga som helst illusioner om. Våld och hat är det enda ni begriper.