2023-12-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
En mycket pessimistisk Paasikivi i en intervju i SvD https://www.svd.se/a/rlxg5w/joakim-paasikivi-jag-vet-att-jag-inte-ar-alskad-av-alla

Om ni inte har SvD så finns en light-version på Aftonbladet : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1198397

Tror knappast Paasikivi bara helt plötsligt ändrat sig om Ukrainas utsikter. Det är han för skolad och duktig för utan detta är ett tydligt symptom om att lägga om narrativet i väst för att söka en annan lösning än på slagfältet. Tydligare kan det inte bli.
Hur kan den där pajasen få behålla sitt jobb? Haft 100 % fel sedan dag 1.
Citera
2023-12-20, 08:58
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Du bortser såklart från det faktum att Ukraina är ett jämförelsevis öppet samhälle, där folk faktiskt tillåts kommunicera med varandra efter eget tycke. Om massakern i Bucha hade utförts av ukrainska styrkor så finns det inte en snöbolls chans i helvete att den ukrainska befolkningen skulle vara ovetande om detta, med följden att den varit lagom sugen på att försvara sitt land. Men så ser det inte ut. Alls.

Allt du gör är att av någon anledning försöka driva en vidrig, fullkomligt verklighetsfrämmande tes. Se dig omkring istället. Videoklippen som tydligen gått dig förbi har du ju fått nu.

Ja, jag ser ju inte det du och andra vill se. Jag konstaterar dock snarare att jag inte vet och de ”bevis” som lagts fram har inte övertygat mig. Att ryssar ”generellt är svin” räcker inte som bevis för mig. Jag har tålmodigt tittat på klippen ni skickat men tyvärr inte blivit övertygad. Öppna ögonen istället. Om det skett i den omfattning som sig borde det krylla av klipp där ryska soldater skjuter ukrainska civila i huvudet med automatkarbin. Den typen av bilder finns ju för fan till och med från Vietnam-kriget… långt innan var och en hade mobiltelefon. Köper inte detta. Sorry. Men ni får tro på detta bäst ni vill.
Citera
2023-12-20, 09:01
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Detta har ju diskuterats otal gånger i tråden. Det enda Putin hotat med är att om de blir angripna med kärnvapen så kommer de svara med kärnvapen. Precis samma som vi i väst säger. Finns inga länkar eller klipp som stödjer påståendet att Putin hotar väst med kärnvapen annars. Det är ju den här typen av lögner (och det sker såklart i Ryssland också) som jagar upp korkade människor till en nivå där det tillslut smäller. Tro mig, Ukraina är inte i närheten värt detta.

Ja men då så.
Då kan vi lägga hela den debatten åt sidan.
Ingen hotar någon med kärnvapen.
Fine.

Då slipper vi alla anspelningar på ämnet i fortsättningen?
Citera
2023-12-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ja, jag ser ju inte det du och andra vill se. Jag konstaterar dock snarare att jag inte vet och de ”bevis” som lagts fram har inte övertygat mig. Att ryssar ”generellt är svin” räcker inte som bevis för mig. Jag har tålmodigt tittat på klippen ni skickat men tyvärr inte blivit övertygad. Öppna ögonen istället. Om det skett i den omfattning som sig borde det krylla av klipp där ryska soldater skjuter ukrainska civila i huvudet med automatkarbin. Den typen av bilder finns ju för fan till och med från Vietnam-kriget… långt innan var och en hade mobiltelefon. Köper inte detta. Sorry. Men ni får tro på detta bäst ni vill.

Du ignorerar igen det faktum som jag hänvisar till - om ukrainska styrkor låg bakom massakern i Bucha hade varenda ukrainare vetat om det, men så ser det inte ut. Ta till dig det nu istället för att slingra som en jävla mask.
Citera
2023-12-20, 09:02
Medlem
DikTs avatar
Du är rolig du.
Citat:
Stör mig att om man påstår att man filmat så mycket ryssar som begår dessa brott, varför finns det då inte en enda film som faktisk visar hur en rysk soldat avrättar en ukrainsk civil?
Så du visste inte att dessa filmer fanns? Really? Du som är så välinformerad och "neutral".
Citat:
Störigt ändå att vi ser inte ryssarna avlossa skotten. Vi ser inte Leonid träffas. Vi ser förvisso Leonid halta men inget blod. Mycket märkligt ändå. Säg att du var ansvarig för propaganda så är det ju precis sådana klipp man skulle kunna klippa ihop från CCTV.

Nu kommer du ägna 1000 inlägg att försöka omtolka dessa för att försöka påstå att de inte visar det självklara.
Precis som du gjort med Putins kärnvapenhot.
Så enögd, falsk och tröttsam.
Citera
2023-12-20, 09:08
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ja men då så.
Då kan vi lägga hela den debatten åt sidan.
Ingen hotar någon med kärnvapen.
Fine.

Då slipper vi alla anspelningar på ämnet i fortsättningen?

Bra! Lite så, däremot är båda sidor övertydliga med att de kommer svara med kärnvapen om de blir angripna. Så inget nytt där heller utan denna doktrin har gällt sen kalla kriget. Ingen vill ha kärnvapenkrig (förutom några korkade individer i detta forum). Vi kan låta Aftonbladet och Expressen skriva sensationsrubriker om olika hot. Det finns mycket mer intressanta aspekter av kriget att diskutera här.
Citera
2023-12-20, 09:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som Ukraina-påverkansagenter brukar anföra är Putins uttalande i starten om att "de som lägger sig Ukrainakriget får se på konsekvenser som aldrig skådats i världshistorien." Det tolkades som kärnvapenhot.

Istället straffade ryssarna genom kavallerichock med cyklande afrikanska migranter in mot Finland, som tvingade finnarna att stänga gränsen. Aldrig förr har världshistorien sett såna konsekvenser.

Första klassens trams inlägg. Din nivå?

Att Ryssland använder alla medel i sin propaganda och hybridkrigföring, vet vi.
Att använda afrikaner som ett medel i detta och bussa de till finska gränsen, för att vad då?
Sätta press på Finland? Knappast. Men vill använda detta inom egna led/folk och skapa en retorik om hur illa väst är, som inte tar emot flyktingar.
Medans skitlandet Ryssland medvetet skapar denna konflikt och utsätter oskyldiga människor för en rå och brutal behandling.
Nu är detta inget nytt, den äckliga människosynen som Ryssland står för, men vi i väst har mera moral än att hantera människor på detta sättet.
Ja, det vill säga. Om vi hör hemma i väst och bor i väst.
Citera
2023-12-20, 09:19
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Bra! Lite så, däremot är båda sidor övertydliga med att de kommer svara med kärnvapen om de blir angripna. Så inget nytt där heller utan denna doktrin har gällt sen kalla kriget. Ingen vill ha kärnvapenkrig (förutom några korkade individer i detta forum). Vi kan låta Aftonbladet och Expressen skriva sensationsrubriker om olika hot. Det finns mycket mer intressanta aspekter av kriget att diskutera här.

Varför fortsätter du??
Vad är det som du inte kan läsa i mitt inlägg? Vilket språk ska jag översätta det till?
Citera
2023-12-20, 09:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja tycker allt du är och sniffar efter ett förlåt än då, bara be om det om det skulle göra din dag min käre landsman.
Jag sniffar efter att du ska få en gnutta självinsikt men det är troligen helt förgäves.

Citat:
Sen passar resten av stycket du skriver mer in på dig och det flesta av er andra här i tråden.
Hur mycket det än svider så har jag haft minst fel av oss, och kommer tyvärr få rätt i denna fråga.
Tragiskt nog.
Vad kommer du få rätt för? Att Ukraina inte har lyckats med sitt försvar?

Vad får dig att tro att de bara kommer att ge upp bara för de inte lyckas med att sparka ut Ryssland ur Ukraina?

Jag skäms snarare å västerlandets vägnar. Att vi inte kan ställa upp mer. Det gör mig illamående.

Citat:
Vi är nog alla förda bakom ljuset i många av våra frågor.
Och framför allt ni på aftonbladets sida.
Men berätta gärna för mig var man finner 100% fakta ?
Definitivt inte från pro-ryska kanaler kära vatnik.

Men att du hatar vårt samhälle så enormt mycket att du ställer dig på Rysslands sida är tragiskt på väldigt många sätt. Hoppas du mår bättre snart.
Citera
2023-12-20, 09:27
Medlem
brunnsangs avatar
Vad är Pasakivi för struts egentligen, har funderat på många gånger hur han kan stå och va så självsäker på ukrainas stridsförmåga men han har väl endast läst "rätt' uppdateringar från kriget, en överstelöjtnant.

Det är "vi såg det inte komma' varning, det är både skrämmande och pinsamt att man inte har bättre koll än så.

Visst trodde många att början på Ukrainas offensiv skulle sätta djupa kilar i ryssarna men när dom stångat i flera månader så borde kanske något ljus gått upp för honom?

Får ge han lite credd som pudlar äbdå men jag är faktiskt riktigt förbryllad

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/paasikivi-om-kriget-i-ukraina-ser-morkare-ut-nu/
Citera
2023-12-20, 09:31
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Störigt ändå att vi ser inte ryssarna avlossa skotten. Vi ser inte Leonid träffas. Vi ser förvisso Leonid halta men inget blod. Mycket märkligt ändå. Säg att du var ansvarig för propaganda så är det ju precis sådana klipp man skulle kunna klippa ihop från CCTV.
Allt uppdagas tids nog.
Som med förintelsen tex.
Citera
2023-12-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 20.12.23 were approximately:

personnel ‒ about 349,190 (+890) persons,
tanks ‒ 5814 (+16) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 10794 (+23) units,
artillery systems – 8206 (+16) units,
RSZV / MLRS – 928 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 611 (+0) units,
aircraft – 324 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 6316 (+17),
cruise missiles ‒ 1612 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 22 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 10,871 (+29) units,
special equipment / special equipment ‒ 1203 (+3)

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Den ryska katastrofen fortsätter.
16 tanks, 23 APV, 1 kryssningsmissil, 16 artillerisystem, 29 bränsle/ammodepåer, 3 specialutrustningar. 890 ryska soldater. Utmärkt kämpat av Ukraina.
Ryssarna kör/går vidare på fälgarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in