2023-12-20, 07:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Intressant analys av någon som hela tiden har sagt att Ukraina kommer vinna kriget.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/paasikivi-om-kriget-i-ukraina-ser-morkare-ut-nu/
Jag tror att alla nu insett att ingen sida kommer att helt slå den andra.
Citera
2023-12-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Absolut inte klarlagt. Mycket tyder på att det var en false-flag för att styra upp antiryskt sentiment.

Nej ingenting tyder på det, vatnik.
Citera
2023-12-20, 08:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Stör mig att om man påstår att man filmat så mycket ryssar som begår dessa brott, varför finns det då inte en enda film som faktisk visar hur en rysk soldat avrättar en ukrainsk civil?

Har Putin blockerat Google för er Ryssar?

https://www.youtube.com/watch?v=1GUrNPPTSWM
Citera
2023-12-20, 08:20
Medlem
seaworthys avatar
Den största bristen i hela Rysslands självbild är att ingen ser upp till Ryssland förutom extremt fattiga folk på steppen i långtbortistan.
Det är inte bara militär kapacitet som avgör om ett land hamnar högst på täppan, utan andra saker som populärkultur, anseende, framgång i innovation osv. Ryssland har i princip saknat allt utom rymdfart. Rymdfarten lyckades förmodligen i Sovjet för att det var ett område där Kreml inte kunde gå in och sabotera verksamheten.

Kommer Ryssland erövra Ukraina? Nej, landet är för stort och det bor för mycket folk där. Ryska folket är inte heller tillräckligt motiverat för kostnaden. Det är en sak att ligga vid fronter och skjuta på varandra, men en mer omfattande invasion är nog knappast möjlig. Kommer Ukraina mota tillbaka Ryssland till ursprungliga gränserna? Nej tveksamt. Förmodligen blir det väl fred till slut och Ryssland får ta hand om östra Ukraina (som ändå inte går att använda till något under en avsevärd framtid).

Ryssland har till slut förlorat det mesta. Dom har blottat sin bedrövliga, militära kapacitet. Klivit 10 år tillbaka på den ekonomiska utvecklingen samt att västvärlden inte vill röra ryska folket med tång. Jag har väldigt svårt att se vad Putin hade tänkt vinna på det här förutom att säkra sin egen makt........vilket är märkligt eftersom han är gammal och kanske går i maskin när som helst.
Citera
2023-12-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina måste kasta in 500000 nya soldater, vilket innebär att de måste ha förlorat minst lika mycket. Frågan är om det kommer en bekräftelse på att ryssarnas 37000 också är en korrekt bild.

Det är väl inte givet? Man kan ju, vilket verkar rimligt, ha kommit fram till att nuvarande styrka inte räcker för att faktiskt kasta ut ryssen.

Inte ens ryssarna själva påstår numera att det skulle handla om 37000 ryska dödsoffer, så du kan nog också släppa den utan att nån blir upprörd.
Citera
2023-12-20, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina måste kasta in 500000 nya soldater, vilket innebär att de måste ha förlorat minst lika mycket. Frågan är om det kommer en bekräftelse på att ryssarnas 37000 också är en korrekt bild.
Sanningen kommer fram förr eller senare. Ukrainas förluster har givetvis varit enormt mycket större än vad som påståtts. Är man inte dum i huvudet så har man förstått det.
Citera
2023-12-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Äntligen ett sansat inlägg i ett annars mer och mer sanslöst forum.
När det gäller förintelsen så fanns ju ett väldigt starkt incitament för Hitler till att utplåna judar. Han brann ju för den slutliga lösningen. Så att den hänt är ju inte ologiskt. Här däremot så kan man ju konstatera att Ryssland förlorar så extremt mycket goodwill i både väst och övriga världen att det är svårt att begripa logiken.
Märkväl, jag har aldrig påstått att Ryssarna inte utfört Bucha. Det är dem som du skriver säkerligen fullt kapabla till. Dock som i en mordrättegångsprocess så saknas motiv här medan det bara är att konstatera att andra sidan har hur mycket motiv som helst. Säger inte heller att SBU haft ihjäl sina egna och placerat dem där utan det kan ju lika gärna vara civila som dött tidigare. Oberoende tekniker från länder som ställer sig utanför konflikten borde fått undersökt liken. Grejen är den också att hade jag varit SBU chef så hade jag säkert gjort något sådant själv. Om uppgiften var att skapa ett enorm stöd i världen för Ukraina och få alla att obegränsat öppna plånboken så var det ju i så fall en väldigt lyckad operation. Tror dessvärre vi får vänta till det är fred och det finns ett riktigt incitament till att få fram vad som hände. Detta får vi nog tyvärr vänta på.
Stör mig att om man påstår att man filmat så mycket ryssar som begår dessa brott, varför finns det då inte en enda film som faktisk visar hur en rysk soldat avrättar en ukrainsk civil? Det borde finnas om det skett i den omfattning som SBU gjorde gällande.

Det finns tusentals bilder och videofilmer från den ryska massakern i Bucha. Säger väl en del om hur du samlar information för att hamna i det limbo av lögner du hamnat i.

Här en av tusentals.

https://www.nytimes.com/2022/04/04/world/europe/bucha-ukraine-bodies.html

https://www.marca.com/en/lifestyle/world-news/2022/04/06/624d4ca8268e3eb6278b45f3.html
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-20 kl. 08:27.
Citera
2023-12-20, 08:35
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Har Putin blockerat Google för er Ryssar?

https://www.youtube.com/watch?v=1GUrNPPTSWM

Störigt ändå att vi ser inte ryssarna avlossa skotten. Vi ser inte Leonid träffas. Vi ser förvisso Leonid halta men inget blod. Mycket märkligt ändå. Säg att du var ansvarig för propaganda så är det ju precis sådana klipp man skulle kunna klippa ihop från CCTV.
Citera
2023-12-20, 08:44
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det finns tusentals bilder och videofilmer från den ryska massakern i Bucha. Säger väl en del om hur du samlar information för att hamna i det limbo av lögner du hamnat i.

Här en av tusentals.

https://www.nytimes.com/2022/04/04/world/europe/bucha-ukraine-bodies.html

https://www.marca.com/en/lifestyle/world-news/2022/04/06/624d4ca8268e3eb6278b45f3.html

Hmm, första länken är bakom betalspärr men självklart kan länder fejka satellitbilder precis som det vill.

Andra länken: det går ju för det första inte se på det avståndet om vederbörande är civil eller utgör ett hot. Men anta att det rör sig om en civil så kan ju detta väl falla inom ramen för ett misstag. De är såklart på helspänn och väntar sig förmodligen inte att någon kommer runt hörnet. Hur som helst, ganska långt ifrån ”medvetet avrätta civila på öppen gata”.
Typiskt också att offret är skymt, man ser ju inte vad som händer men gissar att skjuter man på en människa med kanonen så blir det inte mycket kvar. Ingen expert här, men tveksam till att ett lik förblir helt efter en sån påskjutning.
Lek med tanken att du hade sett detta klippet och det var AFU i Donetsk som sköt en civil etnisk ryss. Skulle du bedöma detta klipp på samma sätt då? Reflektera gärna över det!
Citera
2023-12-20, 08:51
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 20.12.23 were approximately:

personnel ‒ about 349,190 (+890) persons,
tanks ‒ 5814 (+16) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 10794 (+23) units,
artillery systems – 8206 (+16) units,
RSZV / MLRS – 928 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 611 (+0) units,
aircraft – 324 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 6316 (+17),
cruise missiles ‒ 1612 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 22 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 10,871 (+29) units,
special equipment / special equipment ‒ 1203 (+3)

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-12-20, 08:54
Medlem
JohnClarks avatar
En mycket pessimistisk Paasikivi i en intervju i SvD https://www.svd.se/a/rlxg5w/joakim-paasikivi-jag-vet-att-jag-inte-ar-alskad-av-alla

Om ni inte har SvD så finns en light-version på Aftonbladet : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1198397

Tror knappast Paasikivi bara helt plötsligt ändrat sig om Ukrainas utsikter. Det är han för skolad och duktig för utan detta är ett tydligt symptom om att lägga om narrativet i väst för att söka en annan lösning än på slagfältet. Tydligare kan det inte bli.
Citera
2023-12-20, 08:57
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det du skriver är också antaganden, som är lika "hemsnickrade". Det jag menar är att jag tror ryssarna ådrar sig fler förluster när de anfaller, än ukrainierna gör när de anfaller. Delvis för att ryssarna har varit på offensiven lite fler månader än Ukrainierna varit.

Men de förlorar också fler i försvarssituationerna än vad ryssarna gör. Varje dag äter the God of War ett antal ukrainier som ligger och gömmer sig.

I krig dödar artilleri flest. Det är typiskt sett inte attackvågorna som dödar flest. Källor kan du få i andra trådar som diskuterar andra krig.

Det är bra att du börjar med att säga att du antar, nu. Riktigt så uttrycker du dig inte från början.
Du målar upp en egen bild och sedan drar du klara slutsatser, på din egen teori.
Jag kontrar med att hänvisa till det vi ser på filmer. Inget eget hemsnickrande, utan det som presenteras dag ut och dag in i filmväg. Detta är inget som jag vill visa upp/länka till, då jag inte stödjer att visa dessa gorefilmer, även om jag ser en del av de.

Argumentationen: Vore det lika för lika, skulle ryssarna visa upp lika många filmer. Redogöra för de Ukrainska förlusterna på samma sätt som väst/Ukraina gör. Det vore billiga poäng att vinna.
Men det gör de inte. Inte heller här på FB.
För verkligheten är inte så. Som du också vill försöka påskina.

Så här argumenterar du:

Forum: Rysslands invasion av Ukraina 2022 Igår, 15:54
Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Postat av psychicsailor
"Though the Russian side has not been without supply issues, Western officials have reportedly assessed that Russian forces are currently conducting artillery fire at a rate five to seven times greater than their Ukrainian counterparts."
https://news.sky.com/story/ukraine-w...-kyiv-12541713 (publicerat 12:00 19 December).

Detta är intressant eftersom vi då kan dra dessa slutsatser: Nej det kan vi inte. Du vill leva i denna villfarelse, ok. Och sprida/påverka andra. Inte ok enl mig
1) Cope-snacket om att det ryska artilleriet nöttes ner under motoffensiven var bara...coping.
2) Artilleri är det som dödar mest under ett krig. Det är knappast så att västs artilleri är 7 gånger så effektivt som det ryska. Även om det vore det, så blir informationen om var man ska skjuta en flaskhals.

Således kan vi anta att Ukraina fortsatt har höga förluster, i mantal (KIA+WIA). Nej, det kan vi inte och dina slutsatser bygger på dina egna antagande. Cirkelargumentation eller Halmgubbe

De ligger knappast långt under de ryska, kanske t om de har högre förluster. Det är blodigt att anfalla, och ryssarna förlorar många runt Adviivka nu exempelvis, men det är heller inte kul att ligga och kura i skyttegravar medan The God of War rasar.
"The God of War"? Cool kille! Vem vill du imponera/påverka på? Larv!

Jag svarar:
Ursprungligen postat av Area55
Vi kan anta? Nej, kom med en källa. T v kan vi inte anta någonting. Ett(1) ex på varför, är att Ukraina inte anfaller som lemmlar i våg efter våg.
2. Att ligga och kura i skyttegrav är det sätt man kan överleva artilleri.

Så du har fått 2 ex på varför ryssarna har mycket större förluster. Du är välkommen med källor som säger något annat, mer än ditt hemsnickrade antagande.

Du svarar
Det du skriver är också antaganden, som är lika "hemsnickrade". Det jag menar är att jag tror ryssarna ådrar sig fler förluster när de anfaller, än ukrainierna gör när de anfaller. Delvis för att ryssarna har varit på offensiven lite fler månader än Ukrainierna varit.
Nu menar du. Men så skrev du inte.

Men de förlorar också fler i försvarssituationerna än vad ryssarna gör. Varje dag äter the God of War ett antal ukrainier som ligger och gömmer sig.
Jasså?? Fakta på det att sedan 2022-03-01 har Ukraina återtagit mer än 50% av det Ryssarna då hade tagit.
Sedan God of War äter Ukrainare. Larv igen. Cool kille! Jisses människa.

I krig dödar artilleri flest. Det är typiskt sett inte attackvågorna som dödar flest. Källor kan du få i andra trådar som diskuterar andra krig.

Kom med källor här, istället för att hänvisa till "andra ställen" Det är här och nu du påstår saker och här och nu du ska vidimera dina påståenden, om du vill framstå som trovärdig. Vilket jag tvivlar på att du kan och vill.
Såg i annat inlägg att du argumenterar med hjälp av hänvisning till ditt eget tidigare inlägg. Wow.

Studerar man din posthistorik så ser man att du har varit "neutral", "humanist". Inte många inlägg som utgår från vad en neutral humanist borde verka för. FN-stadgar och Folkrätten.
Ukraina borde ge bort land mot fred. Känner du igen det?
Ett land under attack, borde ge sig och ge bort sitt eget folk. Du vet att de etniska ryssarna var 38% i Donbass? "Så vi ger bort våra 62% till fienden?"
Detta var en argumentation. Lågt hängande frukt skulle jag vilja säga.

EDIT: Jag förväxlade dig(?) med
Citat:
JohnClark
. Ni skriver så lika i eran argumentation, att detta hade du kunde komma från dig (också). Det kanske stämmer in på dina uppfattningar?(också). Vad vet jag, har inte lusläst allt du skrivit.
Nedan passar främst och just nu in på JohnClark bisarra försök att relativisera Rysslands krigsbrott.

Sedan ditt tramsande kring Bucha. Ett tips. Har du inget faktabaserat att komma med, så är det väl enklare att bara sitta still och knipa?
Jag har själv sett tillräckligt med videomaterial, för att konstatera att ingen rök utan eld. Sedan får det bli FN/ICC som får fälla avgörandet.
Att du som letar över hela internet efter div märkliga länkar och uttalanden, totalt har missat allt kring Bucha. Är det en tillfällighet?
Så djupt kan inte ditt hat mot USA/EU/Nuland sitta, så du tycker detta var ok. Kom igen nu!
Senast redigerad av Area55 2023-12-20 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in