Citat:
Putin missbedömde både EU och USA, det är uppenbart att han trodde at t ex Tyskland snabbt skulle ge vika.
Där ligger hans felbedömning tror jag. hade han förstått att väst skulle reagera som man nu gort tror jag inte han försökt.
Så trodde de förmodligen att det skulle gå snabbt att avsätta regeringen Ukraina.
Detta kriget hade han uppenbarligen inte rustat för. Då hade de ju inte behövt tömma sina fängelser närmast i panik.
Där ligger hans felbedömning tror jag. hade han förstått att väst skulle reagera som man nu gort tror jag inte han försökt.
Så trodde de förmodligen att det skulle gå snabbt att avsätta regeringen Ukraina.
Detta kriget hade han uppenbarligen inte rustat för. Då hade de ju inte behövt tömma sina fängelser närmast i panik.
(Ovanstående inlägg är postad i annan tråd. Jag tyckte inte mitt svar passade in i den tråden varpå jag flyttade det hit.)
Ja jag tror detsamma. Det här var knappast vad han hade hoppats på, precis tvärtom. T.ex. de återkommande värvningskampanjerna är en tydlig indikation på det. Han tänkte sig garanterat en snabb och förhållandevis enkel seger över Ukraina och ett tillsättande av någon ryskvänlig marionett.
Västvärlden skulle klaga lite, men inte mycket mer. Möjligen införa någon symbolisk sanktion som ändå inte skulle spela så stor roll och säkert skulle kunna kringgås ändå tills den lyftes något år senare. EU liksom NATO skulle visa sig oförmögna att fatta gemensamma beslut bl.a. p.g.a. behovet av olje- och gasimporten från Ryssland, men också p.g.a. rädsla för att Ryssland skulle expandera kriget och de själva därmed skulle riskera att dras in.
EU och NATO skulle därmed bli de obetydliga aktörer han så länge önskat och kanske t.o.m. läggas ner då de visade sig handlingsförlamade. Hans inflytande över Europa, i synnerhet den östra delen, men också välden i övrigt, skulle därmed öka markant och han skulle ses som den betydelsefulla (och fruktade) världsledare han förtjänar. Hans av historien och ödets givna plats skulle därmed vara för evigt säkrad som "Putin den store"... Typ.
Diktatorer har oftast väldigt svårt att förstå hur demokratier fungerar, alltså förutse hur de kommer agera då de ö.h.t. inte förstår tankegångarna utan ser dem oftast bara som svaga, mesiga och velande. Och de personer som ev. kunde förklarat det för dem är i regel tystade. De återstående rådgivarna tänker antingen som diktatorn själva eller ger honom åtminstone de svar han förväntas höra.
Diktatorer tenderar istället att analysera andra utifrån hur de själva tänker. (Det samma gör i och för sig även t.ex. många "vanliga" människor som invandrat till Västvärlden.) Därtill hade nog Putin, liksom de flesta diktatorer, en övertro till sin egen genialitet och en underskattning av omgivningen, därav många märkliga beslut. Detta ser vi t.ex. i hans övertagande av många militära beslut, trots att han helt saknar militär bakgrund.
Frågan är vad hans plan är nu? Min gissning är att hans plan nu är att försöka dra ut på kriget i en förhoppning att Västvärlden med tiden kommer tröttna och dra tillbaka sitt stöd till Ukraina. Han tänker nog aldrig ge upp, medan han resonerar att Västvärlden kommer ha nya parlamentsval och presidentval etc vart 4:e år varpå stödet kan ändras över en natt. Kanske genom en ökad opinion mot kriget initierad och stödd av ryska påverkanskampanjer? Liksom en försämrad ekonomi, vilket många utanför Västvärlden tror är det i särklass viktigaste för människor i Västvärlden då det är så för dem själva. Allt snack om mänskliga rättigheter etc. är bara skitsnack för att lura till sig mer makt och pengar osv. Helt enkelt för att det är så de själva tänker.
)