2023-09-02, 14:51
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Putin missbedömde både EU och USA, det är uppenbart att han trodde at t ex Tyskland snabbt skulle ge vika.

Där ligger hans felbedömning tror jag. hade han förstått att väst skulle reagera som man nu gort tror jag inte han försökt.

Så trodde de förmodligen att det skulle gå snabbt att avsätta regeringen Ukraina.

Detta kriget hade han uppenbarligen inte rustat för. Då hade de ju inte behövt tömma sina fängelser närmast i panik.

(Ovanstående inlägg är postad i annan tråd. Jag tyckte inte mitt svar passade in i den tråden varpå jag flyttade det hit.)

Ja jag tror detsamma. Det här var knappast vad han hade hoppats på, precis tvärtom. T.ex. de återkommande värvningskampanjerna är en tydlig indikation på det. Han tänkte sig garanterat en snabb och förhållandevis enkel seger över Ukraina och ett tillsättande av någon ryskvänlig marionett.

Västvärlden skulle klaga lite, men inte mycket mer. Möjligen införa någon symbolisk sanktion som ändå inte skulle spela så stor roll och säkert skulle kunna kringgås ändå tills den lyftes något år senare. EU liksom NATO skulle visa sig oförmögna att fatta gemensamma beslut bl.a. p.g.a. behovet av olje- och gasimporten från Ryssland, men också p.g.a. rädsla för att Ryssland skulle expandera kriget och de själva därmed skulle riskera att dras in.

EU och NATO skulle därmed bli de obetydliga aktörer han så länge önskat och kanske t.o.m. läggas ner då de visade sig handlingsförlamade. Hans inflytande över Europa, i synnerhet den östra delen, men också välden i övrigt, skulle därmed öka markant och han skulle ses som den betydelsefulla (och fruktade) världsledare han förtjänar. Hans av historien och ödets givna plats skulle därmed vara för evigt säkrad som "Putin den store"... Typ.

Diktatorer har oftast väldigt svårt att förstå hur demokratier fungerar, alltså förutse hur de kommer agera då de ö.h.t. inte förstår tankegångarna utan ser dem oftast bara som svaga, mesiga och velande. Och de personer som ev. kunde förklarat det för dem är i regel tystade. De återstående rådgivarna tänker antingen som diktatorn själva eller ger honom åtminstone de svar han förväntas höra.

Diktatorer tenderar istället att analysera andra utifrån hur de själva tänker. (Det samma gör i och för sig även t.ex. många "vanliga" människor som invandrat till Västvärlden.) Därtill hade nog Putin, liksom de flesta diktatorer, en övertro till sin egen genialitet och en underskattning av omgivningen, därav många märkliga beslut. Detta ser vi t.ex. i hans övertagande av många militära beslut, trots att han helt saknar militär bakgrund.

Frågan är vad hans plan är nu? Min gissning är att hans plan nu är att försöka dra ut på kriget i en förhoppning att Västvärlden med tiden kommer tröttna och dra tillbaka sitt stöd till Ukraina. Han tänker nog aldrig ge upp, medan han resonerar att Västvärlden kommer ha nya parlamentsval och presidentval etc vart 4:e år varpå stödet kan ändras över en natt. Kanske genom en ökad opinion mot kriget initierad och stödd av ryska påverkanskampanjer? Liksom en försämrad ekonomi, vilket många utanför Västvärlden tror är det i särklass viktigaste för människor i Västvärlden då det är så för dem själva. Allt snack om mänskliga rättigheter etc. är bara skitsnack för att lura till sig mer makt och pengar osv. Helt enkelt för att det är så de själva tänker.
Citera
2023-09-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
(Ovanstående inlägg är postad i annan tråd. Jag tyckte inte mitt svar passade in i den tråden varpå jag flyttade det hit.)

Ja jag tror detsamma. Det här var knappast vad han hade hoppats på, precis tvärtom. T.ex. de återkommande värvningskampanjerna är en tydlig indikation på det. Han tänkte sig garanterat en snabb och förhållandevis enkel seger över Ukraina och ett tillsättande av någon ryskvänlig marionett.

Västvärlden skulle klaga lite, men inte mycket mer. Möjligen införa någon symbolisk sanktion som ändå inte skulle spela så stor roll och säkert skulle kunna kringgås ändå tills den lyftes något år senare. EU liksom NATO skulle visa sig oförmögna att fatta gemensamma beslut bl.a. p.g.a. behovet av olje- och gasimporten från Ryssland, men också p.g.a. rädsla för att Ryssland skulle expandera kriget och de själva därmed skulle riskera att dras in.

EU och NATO skulle därmed bli de obetydliga aktörer han så länge önskat och kanske t.o.m. läggas ner då de visade sig handlingsförlamade. Hans inflytande över Europa, i synnerhet den östra delen, men också välden i övrigt, skulle därmed öka markant och han skulle ses som den betydelsefulla (och fruktade) världsledare han förtjänar. Hans av historien och ödets givna plats skulle därmed vara för evigt säkrad som "Putin den store"... Typ.

Diktatorer har oftast väldigt svårt att förstå hur demokratier fungerar, alltså förutse hur de kommer agera då de ö.h.t. inte förstår tankegångarna utan ser dem oftast bara som svaga, mesiga och velande. Och de personer som ev. kunde förklarat det för dem är i regel tystade. De återstående rådgivarna tänker antingen som diktatorn själva eller ger honom åtminstone de svar han förväntas höra.

Diktatorer tenderar istället att analysera andra utifrån hur de själva tänker. (Det samma gör i och för sig även t.ex. många "vanliga" människor som invandrat till Västvärlden.) Därtill hade nog Putin, liksom de flesta diktatorer, en övertro till sin egen genialitet och en underskattning av omgivningen, därav många märkliga beslut. Detta ser vi t.ex. i hans övertagande av många militära beslut, trots att han helt saknar militär bakgrund.

Frågan är vad hans plan är nu? Min gissning är att hans plan nu är att försöka dra ut på kriget i en förhoppning att Västvärlden med tiden kommer tröttna och dra tillbaka sitt stöd till Ukraina. Han tänker nog aldrig ge upp, medan han resonerar att Västvärlden kommer ha nya parlamentsval och presidentval etc vart 4:e år varpå stödet kan ändras över en natt. Kanske genom en ökad opinion mot kriget initierad och stödd av ryska påverkanskampanjer? Liksom en försämrad ekonomi, vilket många utanför Västvärlden tror är det i särklass viktigaste för människor i Västvärlden då det är så för dem själva. Allt snack om mänskliga rättigheter etc. är bara skitsnack för att lura till sig mer makt och pengar osv. Helt enkelt för att det är så de själva tänker.

Precis. Och nyckeln till det hela var just snabbhet. Ett övertagande på några dagar/någon vecka hade ställt Väst och omvärlden inför fullbordat faktum. Inget annat för Väst att göra än acceptera läget.

Jag tror att det rådande läget snarast är en mardröm för Putin. Även om nu Ryssland är genomkorrupt och lögner vardagsmat så borde presidenten ha varit väl medveten om att det är svårt att veta vad som finns och funkar i Ryssland. Och han borde därför ha varit väl medveten om att landet faktiskt kanske var en koloss på lerfötter. Men han var säkert övertygad om att man skulle klara av uppgiften med Ukraina så snabbt, så att Ryssland inte tvingades gräva särskilt djupt i sina resurser och att det därför inte skulle vara något problem att hälften av vapnen kanske inte fanns eller fungerade.

Och nej, Putin kan aldrig ge upp. Han måste slåss till dess att han antingen vinner eller krossas. Däremot tror jag inte att det är någon medveten plan från hans eller rysk sida att dra ut på kriget, jag tror det är en ren nödvändighet. Det är det man måste göra, det saknas alternativ för Putin. Dessa maktgalna diktatorer har en otrolig tendens att schabbla bort vinster.
Senast redigerad av Auric 2023-09-02 kl. 15:25.
Citera
2023-09-02, 15:12
Medlem
Citat:

Vi förstår inte Ryssland och har kanske inte gjort någonsin. Jag förstår inte Ryssland.

Och det är nog som du säger att vi utgår ifrån att de vill ha en demokrati ungefär som vår egen, men det är uppenbart ingen stor fråga för det breda folklagret. Ett fåtal intellektuella utan makt är idag västtillvända.

Jag har beställt en bok av Michail Sjisjkin får se om den kan bringa en smula klarhet.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/putin-har-forgiftat-den-ryska-kulturen/

Jag har läst några klassiker och något av Trotskij. Även Rysslands historia i två volymer.

Alltsammans mycket intressant, men inte fan har jag blivit klokare.
Citera
2023-09-02, 15:24
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA har sagt att de aldrig accepterat Kaliningrad som ryskt. Tyskland däremot har gjort avtal med Sovjet om att avstå anspråk på Kaliningrad i utbyte mot återföreningen med Östtyskland. Så kanske delas det mellan Polen och Litauen.
Horder med ryssar bor numera i Kaliningrad så jag tror varken Polen eller Litauen vill ha skiten.
Citera
2023-09-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Horder med ryssar bor numera i Kaliningrad så jag tror varken Polen eller Litauen vill ha skiten.

Inget problem. Enligt rysk logik (framgår längre bak i tråden) så har man legitim rätt till området om det inte bor någon annan folkgrupp där, även om den är fördriven därifrån med våld. Alltså, om man tömmer Kaliningrad på ryssar alternativt flyttar in tillrfäckligt många icke-ryssar i området så har Ryssland inte längre rätt till det. Och då kan det delas mellan t ex Polen och Litauen.
Senast redigerad av Auric 2023-09-02 kl. 15:32.
Citera
2023-09-02, 15:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis. Och nyckeln till det hela var just snabbhet. Ett övertagande på några dagar/någon vecka hade ställt Väst och omvärlden inför fullbordat faktum. Inget annat att göra än acceptera läget.

Jag tror att det rådande läget snarast är en mardröm för Putin. Även om nu Ryssland är genomkorrupt och lögner vardagsmat så borde presidenten vara väl medveten om det. Och han borde därför ha insett att land faktiskt kanske var en koloss på lerfötter. Men han var säkert övertygad om att man skulle klara uppgiften så snabbt, så att landet inte tvingades gräva särskilt djupt i sina resurser.

Och nej, Putin kan aldrig ge upp. Han måste slåss till dess att han antingen vinner eller krossas. Däremot tror jag inte att det är någon medveten plan att dra ut på kriget, jag tror det är en ren nödvändighet. Det är det man måste göra, alternativ saknas för Putin. Dessa maktgalna diktatorer.

Från början var det naturligtvis inte någon plan på att dra ut på kriget, precis tvärtom som du skriver var planen att snabbt inta Ukraina och tillsätta någon ryskvänlig marionett och därmed ställa Västvärlden inför fullbordat faktum.

Men nu har han nog inget annat alternativ än att dra ut på det så länge som möjligt om han skall vinna. Alternativet är ju att förlora kriget, men då dör han nog hellre än accepterar ett sådant nederlag.

Jag tror han tänker återskapa något som liknar västfronten under 1:a Världskriget, där inga av parterna intog mycket under åratal av strider. Det är nog därför ryssarna grävt ner sig. Han bryr sig nog föga om antalet stupade, men det gör kanske Ukraina och Västvärlden, åtminstone förr eller senare.
Citera
2023-09-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis. Och nyckeln till det hela var just snabbhet. Ett övertagande på några dagar/någon vecka hade ställt Väst och omvärlden inför fullbordat faktum. Inget annat för Väst att göra än acceptera läget.

Jag tror att det rådande läget snarast är en mardröm för Putin. Även om nu Ryssland är genomkorrupt och lögner vardagsmat så borde presidenten ha varit väl medveten om att det är svårt att veta vad som finns och funkar i Ryssland. Och han borde därför ha varit väl medveten om att landet faktiskt kanske var en koloss på lerfötter. Men han var säkert övertygad om att man skulle klara av uppgiften med Ukraina så snabbt, så att Ryssland inte tvingades gräva särskilt djupt i sina resurser och att det därför inte skulle vara något problem att hälften av vapnen kanske inte fanns eller fungerade.

Och nej, Putin kan aldrig ge upp. Han måste slåss till dess att han antingen vinner eller krossas. Däremot tror jag inte att det är någon medveten plan från hans eller rysk sida att dra ut på kriget, jag tror det är en ren nödvändighet. Det är det man måste göra, det saknas alternativ för Putin. Dessa maktgalna diktatorer har en otrolig tendens att schabbla bort vinster.

CIA måste ge SBU all hjälp de behöver för att avsluta Putin som Rysslands diktator.
Citera
2023-09-02, 15:38
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Jag tror han tänker återskapa något som liknar västfronten under 1:a Världskriget, där inga av parterna intog mycket under åratal av strider. Det är nog därför ryssarna grävt ner sig. Han bryr sig nog föga om antalet stupade, men det gör kanske Ukraina och Västvärlden, åtminstone förr eller senare.
Att vara likgitlig inför förluster är ju ett av ryssarnas "trumfkort".
Det gäller inte bara Putin utan många ryssar i allmänhet, ryssar har inte ens empati för andra ryssar.
Många ser det som en winwinsituation att göra sig av med minoriteter och fyllon från nån avlägsen by i Sibirien.
Citera
2023-09-02, 15:44
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Offensiven vid fronten står ganska stilla så vi berättar något annat här.

Haha
Då vet man det går bra för Ukraina när ni skriver så .
Senast redigerad av fuska 2023-09-02 kl. 15:45. Anledning: Vardags fylla.
Citera
2023-09-02, 15:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att vara likgitlig inför förluster är ju ett av ryssarnas "trumfkort".
Det gäller inte bara Putin utan många ryssar i allmänhet, ryssar har inte ens empati för andra ryssar.
Många ser det som en winwinsituation att göra sig av med minoriteter och fyllon från nån avlägsen by i Sibirien.

Ja precis! Den monumentala likgiltighet som präglar ryssarna inför andras död är och har nog alltid varit deras stora "trumfkort".

(Långsiktigt funkar det ju inte p.g.a. Rysslands demografiska struktur, men det är ju en fråga för kommande generationer inte för Putin.)

De har också satsat just på att skicka folk från andra etniciteter och interner m.fl. Det stora problemet kommer när de måste börja värva den ryska medelklassen i storstäderna. Då kan det ta hus i helvete.
Citera
2023-09-02, 15:59
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Haha
Då vet man det går bra för Ukraina när ni skriver så .

I väntan på order från Kreml om vad de får skriva så används standard uttrycken typ ovan. Nu går det bra för Ukraina. Precis som vid offensiven i Cherson så var det tyst i flera dagar utan större info från Ukraina. rySSen fick springa för livet då, och det ser ut att ha startat med det igen...
Rapporteras om plundring i Tokmak. rySSen tar väl skitstolar och tvättmaskiner igen.
Citera
2023-09-02, 16:04
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi förstår inte Ryssland och har kanske inte gjort någonsin. Jag förstår inte Ryssland.

Och det är nog som du säger att vi utgår ifrån att de vill ha en demokrati ungefär som vår egen, men det är uppenbart ingen stor fråga för det breda folklagret. Ett fåtal intellektuella utan makt är idag västtillvända.

Jag har beställt en bok av Michail Sjisjkin får se om den kan bringa en smula klarhet.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/putin-har-forgiftat-den-ryska-kulturen/

Jag har läst några klassiker och något av Trotskij. Även Rysslands historia i två volymer.

Alltsammans mycket intressant, men inte fan har jag blivit klokare.

Nä de är knepiga. Jag tror många av de unga högutbildade med en mer västlig syn på saker och ting har lämnat Ryssland. Kvar finns de mer svårbegripliga som inte har något att förlora som endast har en upplevd stolthet över att vara en del av Rysslands ärorika historia och en minst lika stor övertygelse om andras avundsjuka på denna och därmed stödjer Putin i sin iver att skydda och stärka denna illusion.

(Återkom gärna när de läst boken och berätta vad du kommit fram till är du snäll. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in