2023-09-02, 13:05
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja om du ser på Deepstate-kartan så är Kaliningrad rosa-färgat som ockuperat av Ryssland. I Litauen och Polen har man börjat ta bort namnet Kaliningrad på skyltar och i stället använda de egna gamla namnen.

https://deepstatemap.live/en#7/55.075/21.874

Intressant, putin har verkligen lyckats torpedera alla ryska framgångar som gjorts de sista 30 åren , nu ifrågasätts deras annekteringar som gjorde efter ww2, och det med all rätt.
Citera
2023-09-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja riktigt roligt att se Solovyov och Skabbeva stå och yla i rysk statstelevision!😂😂

Man får verkligen känslan av att dessa dårar börjar förstå att deras kära och mäktiga Ryssland bara är en liten ynklig mus numer.

Vi ser ju även här i tråden alla så helt plötsligt kallade neutrala som inte vill se fler döda.

Nu jävlar vill dessa dårar fredsförhandla! Innan tjatade de bara om den okrossbara ryska armén som hade oändligt med nya stridsvagnar, robotar mm mm. Och som bara skulle köra över hela Ukraina bara de började kriga på allvar.

Snacka om lättlurade hjon!

Snacket om förhandlingar som de håller sig med är fullständigt delirium.
Detta slutar när Ukraina och US/UK är nöjda, med någon form av Nordkorea läge, förhoppningsvis vid ryska gränsen. Sedan får de lägga upp en betalningsplan hur skadorna skall ersättas alternativt fortsätta som Iran 2.0 med sanktioner på allt. Sanktionsbrytare blir själva sanktionerade.
Citera
2023-09-02, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Gott att höra. Ja, den där landbiten lär ryka fort i fredsförhandlingen. En ära att få leva när historiska felaktigheter rättas till.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Intressant, putin har verkligen lyckats torpedera alla ryska framgångar som gjorts de sista 30 åren , nu ifrågasätts deras annekteringar som gjorde efter ww2, och det med all rätt.

USA har sagt att de aldrig accepterat Kaliningrad som ryskt. Tyskland däremot har gjort avtal med Sovjet om att avstå anspråk på Kaliningrad i utbyte mot återföreningen med Östtyskland. Så kanske delas det mellan Polen och Litauen.
Citera
2023-09-02, 13:33
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Dags att plocka bort missbildningen Kalingrad från den europeiska kartan också?
Samt byta namn på staden till Königsberg som den egentligen heter.
Citera
2023-09-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går säkert, men nån ska ju göra det också. Kolla på 737 Max vad som kan hända när man ska uppgradera ett gammalt styrsystem. Men det finns en annan som påstår att Apache har fbw sen länge så det är kanske en felaktig uppgift av mig.

Ok det visste jag inte. Det nämndes i en film jag såg för ett tag sen att man hade utsett två prototyper som skulle tävla om att ersätta Apache. Och en anledning var att Apache var så gammal att den inte hade fbw. Kommer inte ihåg vilken film det var nu men det var Sikorsky och en Bell iaf som skulle utrpovas för att ersätta Apache. När det gäller att flyga utan pilot så kan man ju se det redan idag. Om man pratar om att flyga skarpa uppdrag så är det ju mer osäkert när det kommer att introduceras ja. För helikopter tror jag inte det dröjer så länge dock. Stridsflyg lär vara svårare helt klart då det kan finnas fördröjning i systemet som gör det sårbart i snabba situationer. Drönarpiloter kan ju sitta varsomhelst så man måste ju räkna med en viss fördröjning helt klart. För stridsflyg vill man nog ha rätt avancerade autonoma funktioner för att man helt ska kunna ersätta levande piloter.

Hittade en film nu på temat, men denna verkar bara ta upp den ena kandidaten dock. Men även denna verkar påstå att Apache inte har fbw.

https://youtu.be/H5qaYW2p8eo?si=gizipKa_JRNfD085
AH-64D Apache Block III
The Army received Boeing’s first AH-64D Apache Block III helicopters in 2011. This upgrade’s modernization included capacities for the AH-64D Apache Longbow to transition to the Future Force (FF), increasing survivability and decreasing the logistics footprint. Other upgrades included an open systems avionics architecture, a new transmission, a General Electric T700-GE-701D engine fleet, the Joint Tactical Radio System (JTRS), and fly-by-wire flight controls. Så det stämmer inte den har fly by wire
Citera
2023-09-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag kan inte så mycket om stridsflygplan så jag tycker denna video var bra. Han förklarar lite vad F16 innebär i praktiken, det kommer ta tid för Ukraina att kunna göra allt som Västländer gör; det är inte bara en fråga om vilka robotar man har och planets flygprestanda. (Snygg kille också )
https://www.youtube.com/watch?v=junYOW2QWjE

Grejen är väl att när alla t55 och Mig29 är slut på båda sidor så har Ukraina ett "nytt" försvar som dessutom råkar vara kompatibelt med väst.
Citera
2023-09-02, 14:01
Medlem
Pederhosens avatar
Jag tror inte att jag sett denna rätt färska nyhet än:

According to the police investigation, several Ukrainian children were standing near a bridge when an unknown man began to complain about them speaking Ukrainian.
He ordered them to speak Russian and said that Ukraine had started the war. The language spoken by the man was not specified.

The prosecutor's office alleges that the man pulled a girl’s hair, then grabbed a 10-year-old boy and threw him over the railing into the canal.
The boy hit some iron beams attached to the bridge. He suffered injuries to his head and left leg.

While the boy was in the canal, the unknown attacker allegedly threw a glass bottle at him, which landed on the child's right shoulder. The unknown assailant then ran off.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/1/7418095/
https://www.thedailybeast.com/10-year-old-ukrainian-boy-thrown-off-bridge-in-germany-for-not-speaking-russian

Ja, vad kan man säga... när ryssen är så förblindad av hat och skadelusta att de tom angriper oskyldiga barn i länder där det kan får riktiga konsekvenser, är det inte särskilt svårt att förstå hur odjuren kan våldta barn till döds i Ukraina när de har dem helt i sitt våld.

Men jag skulle faktiskt önska att denna nyhet visade sig vara osann, eller åtminstone om patient på flykt från mentalsjukhus, så jag slapp fylla mitt hjärta med ännu mer förakt av ryssen och deras tankesätt, men än så länge har jag dessvärre inte sett tecken på det.
Citera
2023-09-02, 14:30
Medlem
leachs avatar
Låter finfint.

Reaching targets 1,500 km deep inside Russia is no longer a problem — Ukraine’s Security and Defense Council Secretary
The nationality of the weapons used on the Russian Federation’s territory is Ukrainian. Two directions have been developed for a certain time — the missile program and unmanned aerial vehicles,” Danilov said on Ukrainian Radio.
https://euromaidanpress.com/2023/09/02/reaching-targets-1500-km-deep-inside-russia-is-no-longer-a-problem-ukraines-security-and-defense-cou ncil-secretary/
Citera
2023-09-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag tror precis som du. Drozd, fyllot mfl är i full färd med nästa scoop och har inte tid till trams som källkritik etc.

Dagens scoop: (FB) Ukrainska ministerns ilska: ”Håll käften”

Direkt fylls tråden med precis samma gamla konton....
Citera
2023-09-02, 14:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Grejen är väl att när alla t55 och Mig29 är slut på båda sidor så har Ukraina ett "nytt" försvar som dessutom råkar vara kompatibelt med väst.

Ja och Ukraina kommer ju behöva ett mycket starkt försvar även om några år. Oavsett hur kriget slutar så kommer Ryssland fortsätta att vara ett hot.
Citera
2023-09-02, 14:42
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag tror inte att jag sett denna rätt färska nyhet än:

According to the police investigation, several Ukrainian children were standing near a bridge when an unknown man began to complain about them speaking Ukrainian.
He ordered them to speak Russian and said that Ukraine had started the war. The language spoken by the man was not specified.

The prosecutor's office alleges that the man pulled a girl’s hair, then grabbed a 10-year-old boy and threw him over the railing into the canal.
The boy hit some iron beams attached to the bridge. He suffered injuries to his head and left leg.

While the boy was in the canal, the unknown attacker allegedly threw a glass bottle at him, which landed on the child's right shoulder. The unknown assailant then ran off.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/1/7418095/
https://www.thedailybeast.com/10-year-old-ukrainian-boy-thrown-off-bridge-in-germany-for-not-speaking-russian

Ja, vad kan man säga... när ryssen är så förblindad av hat och skadelusta att de tom angriper oskyldiga barn i länder där det kan får riktiga konsekvenser, är det inte särskilt svårt att förstå hur odjuren kan våldta barn till döds i Ukraina när de har dem helt i sitt våld.

Men jag skulle faktiskt önska att denna nyhet visade sig vara osann, eller åtminstone om patient på flykt från mentalsjukhus, så jag slapp fylla mitt hjärta med ännu mer förakt av ryssen och deras tankesätt, men än så länge har jag dessvärre inte sett tecken på det.

Det är en galen frustration över att deras skithål till nation falerar så grovt på så många plan, har observerat det hos en del ryzzar, en enorm ilska och aggressivitet som troligen grundas i självhat.

Var det inte i Göteborg som nån ryss stormade ut från konsulatet och angrep demonstranter?, det finns många liknande exempel.
Citera
2023-09-02, 14:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det är en galen frustration över att deras skithål till nation falerar så grovt på så många plan, har observerat det hos en del ryzzar, en enorm ilska och aggressivitet som troligen grundas i självhat.

Var det inte i Göteborg som nån ryss stormade ut från konsulatet och angrep demonstranter?, det finns många liknande exempel.
Just ryska språket verkar vara som en religion i Mordor.
Man talar ofta om "rysktalare" snarare än om etniska ryssar.
Deras språk är inte ens vackert, vad är det som är så otroligt speciellt med det där aggressiva, sluddrande pissspråket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in