2023-09-02, 01:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Det går trögt för att russarna har lagt minor under varje sten och stock som kommer döda flera civila. (jävla ass). Horan du kallar Zelenskyj skyddar europa från såna som dig, som krigar för TA land gång på gång.

Det är alldeles utmärkt om ryssarna har god stridsvilja för då är det bara för Ukraina att mata på precis som de gör. Enligt vissa beräkningar så har ju nu 270 000 ryssar stupat i strid.

Det är bara för UAF att fortsätta, så nöt på bara och förr eller senare så kollapsar hela det ryska skithuset. För säsongen så räcker det med att ta Melitopol, varvid man kan panga på rysk infrastruktur under vintern sedan.
Citera
2023-09-02, 11:51
Medlem
Det virker ikke kjempesmart å parkere 12 stk tankbiler med drivstoff på rekke og rad i nærheten av Svatove på Luhanskfronten når det er godt innenfor rekkevidde for HIMARS. Advarsel - filen inneholder utbrente deler av skjelettet til en soldat i ene førerhuset.

https://twitter.com/visegrad24/status/1697702487531163694
Citera
2023-09-02, 11:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
"Experterna" trodde att Ukraina och väst skulle driva dem tillbaka inom ett par månader -- fail.

Nej.

Jag föreslår att du sänder några länkar till militärtaktiska eller strategiska experter, som i slutet av februari 2022, eller under början av mars 2022, påstod att Ukraina skulle driva ut ryssarna från sitt land inom ett par månader.

Varsågod.

Du förstår fortfarande inte vad som är en flopp i sammanhanget.

Om USA invaderar Kanada, kör fast 10-20 mil innanför gränsen, får stora delar av sin vagnpark slagen i småsmulor och inte ens klarar av att säkra luftherravälde, så är det en flopp.

Ovanstående är vad Ryssland pysslar med i Ukraina.
Citera
2023-09-02, 12:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är lite för mycket Sovjetnostalgi över hyllandet av ryska vapen. Sovjet kanske var ganska nära väst 1990, men Sovjet finns inte längre. Nu är det ryska vidareutvecklingar av sovjetiska system som inte hänger med i den teknologiska utvecklingen.

Nja, Soviet/Ryssland på den tiden låg möjligen lite mindre efter Västvärlden än idag. Men de låg faktiskt rätt långt efter redan då. Såväl militärtekniskt som i övrig teknisk utveckling. Det var liksom därför deras industrier inte klarade konkurrensen och konkade när muren revs.

Det är möjligt att man uppfattade Sovjetiska vapen som jämförbara med västvärldens på 50-60-70-talet, det har jag ingen aning om. Men sådär 1990, ungefär när jag gjorde lumpen, var man fullt på det klara över att de låg långt efter västvärlden i den tekniska utvecklingen. Soviet och deras teknologi, inklusive militära teknologi, betraktades snarare som ett dåligt skämt.

Och det är alltså dessa gamla saker de använder nu, plus en hel del ytterligare äldre saker. Medan Ukraina ursprungligen använde samma typ av utrustning men därefter fått västvärldens gamla utrustning från sådär 1990, förvisso ofta uppdaterade men ändå. (T.ex. kom Jas 39 Gripen för ca 40 år sedan och F-16 för ca 50 år sedan (förvisso är de kraftigt uppdaterade sedan dess, men ändå.) Alltså plan som bedöms vara klart bättre än rysslands bästa trots sin ålder.)

Däremot var deras kvantitet klart högre än idag samt att Sovjet var klart större än Ryssland och därtill hade många bundsförvanter i Warszawapakten. Idag har de möjligen Vitryssland/Belarus och Nordkorea på sin sida, åtminstone moraliskt, men utan att de skickar trupper eller mycket annan hjälp.

Så teknologiskt (och ekonomiskt) var kriget över redan innan det började. Rysslands enda hopp står till att västvärlden tröttnar på att stödja Ukraina, vilket inte mycket tyder på i dagsläget.
Citera
2023-09-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Så teknologiskt (och ekonomiskt) var kriget över redan innan det började. Rysslands enda hopp står till att västvärlden tröttnar på att stödja Ukraina, vilket inte mycket tyder på i dagsläget.

Putin missbedömde både EU och USA, det är uppenbart att han trodde at t ex Tyskland snabbt skulle ge vika.

Där ligger hans felbedömning tror jag. hade han förstått att väst skulle reagera som man nu gort tror jag inte han försökt.

Så trodde de förmodligen att det skulle gå snabbt att avsätta regeringen Ukraina.

Detta kriget hade han uppenbarligen inte rustat för. Då hade de ju inte behövt tömma sina fängelser närmast i panik.
Citera
2023-09-02, 12:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej.

Jag föreslår att du sänder några länkar till militärtaktiska eller strategiska experter, som i slutet av februari 2022, eller under början av mars 2022, påstod att Ukraina skulle driva ut ryssarna från sitt land inom ett par månader.

Varsågod.

Du förstår fortfarande inte vad som är en flopp i sammanhanget.

Om USA invaderar Kanada, kör fast 10-20 mil innanför gränsen, får stora delar av sin vagnpark slagen i småsmulor och inte ens klarar av att säkra luftherravälde, så är det en flopp.

Ovanstående är vad Ryssland pysslar med i Ukraina.
Korrekt - det är svårt att förstå en flopp som hittills inte varit någon flopp. Det har gått 18 månader nu och Ryssarna har fortfarande inte drivits tillbaka trots gemensamma ansträngningar på olika områden från både väst och Ukraina. Flipp flopp flopp
Citera
2023-09-02, 12:43
Medlem
Citat:
Jag ser ingen av dem som offer i sammanhanget faktiskt.

Jösses

Den ene har angripit den andre. Rysslands armé är på ukrainskt territorium, inte tvärtom. Där har Ryssland varit sedan 2014, innan Zelensky ens blev vald.

Du fattar det var ryska soldater som ockuperade Krim?
Citera
2023-09-02, 12:44
Medlem
Citat:
Korrekt - det är svårt att förstå en flopp som hittills inte varit någon flopp. Det har gått 18 månader nu och Ryssarna har fortfarande inte drivits tillbaka trots gemensamma ansträngningar på olika områden från både väst och Ukraina. Flipp flopp flopp

Ryssarna har visst drivits tillbaka. I krigets Inledning befann sig ryssarna i och omkring t ex Kiev. Men du har redan glömt det? Ryssen har drivits tillbaka från stora områden.
Citera
2023-09-02, 12:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ryssarna har visst drivits tillbaka. I krigets Inledning befann sig ryssarna i och omkring t ex Kiev. Men du har redan glömt det? Ryssen har drivits tillbaka från stora områden.
Just nu har de drivits tillbaka en del - ja.
Men det har tagit lång tid och de är ju fortfarande inte besegrade trots att de påstås vara odugliga och är föremål för omfattande sanktioner och trots att Ukraina har stöd från väst både militärt och ekonomiskt.

Jag kallar det knappast en flopp.
Citera
2023-09-02, 12:55
Medlem
Citat:
Jag fattar att Ukraina ställde till ett helvete för den ryska befolkningen - och att det startades upp pro ryska demonstrationer som Ryssland sedan gick in och stödde.

Du vet väl om att Ukraina har kritiserats för den tortyr och den behandling deras nazistiska bataljoner utsatte folket i regionen för?

Gjorde de?

Separatister brukar bemötas med våld om de brukar våld.

Du skall inte tro allt skit ryssarna kommer dragandes med, och även om du tror det, måste du ju inse att Zelensky inte var inblandad.

Nazister fanns på båda sidor, Azov var ju ett svar på ryska nazistiska separatister. Wagner var med redan då, och var ju nazister.

Kom ihåg att nazist verkar betyda antirysk i Ryssland. En ukrainsk nationalist, som vill ha ett fritt Ukraina från Tsarens, Sovjets eller Ryssland inblandning, är ju då nazist i deras terminologi.

Stödjer du ett självständigt Ukraina?

Men du, det du sett på TV vad gäller "avnazifieringen". Ser du Ukraina som lika goda kålsupare? Har ukrainska staten beordrat våldtäkt av ryska kvinnor och spädbarn? Du kan lugnt räkna med att det är vad ryska militärledningen gjort. De beter sig som svin, det gjorde de även på Bornholm. Ryska krigsmakten är bland det sjukaste på planeten.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2023-09-02 kl. 12:58.
Citera
2023-09-02, 13:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Wagner kommer in senare - och är en fristående styrka.

Det går inte att jämföra Irland/UK med Ukraina/Ryssland.

Jag har inte förnekat att båda sidor begått krigsbrott - men från Ukrainas del skedde trakasserierna och brotten långt innan Ryssland gick in.
Källa på det?
Citera
2023-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Det är ju du som kör med det - inte jag.
Men jag håller med dig, det är verkligen ointressant och tröttsamt.

Nej, jag hävdar att Ryssland är aggressorn och att de saknat legitimitet för sin invasion.

jag påstår att Ryssland är 10-falt värre och jag påstår att övergreppen är sanktionerade av militärledningen. Det är rysk militärs ansvar, då de utbildar sina soldater med penalism och våldtäkt. Resultatet blir därefterm jävla vilddjur.

Ryssland har använt grovt kriminella i sin krigföring, de använder asociala soldater med högt våldskapital och noll empati.

Ne, jag likställer sannerligen inte Ukraina med Ryssland. Men det gör du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jävla äckelgubbe den där Lavrov. Svin är han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in