Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Det beror på hur länge och dåligt det slutligen går, att Putin själv är beredd att kämpa så länge som det bara går då det är ju för att hans politiska överlevnad hänger på det och inte att det ligger i Rysslands intresse. Men passerar det en viss punkt när det är helt uppenbart att saker bara går åt helvete tror jag att självbevarelsedriften också kickar in hos Putins närmaste krets, men ger Putin utväg att avsluta kriget med lite fiktiv ära i behåll.
Vad gäller Krim kan det finnas kreativa sätt att maskera förlusten, en möjlighet är exempelvis att få Ukraina att acceptera Krim som en självstyrande republik men som i praktiken lutar åt Ukraina, men framstå till Rysslands hemmapublik att motsatta gäller. I praktiken innebär det dock att Putin blir avpoletterad, men betydligt trevligare med en formell avtackning för alla insatser till Ryssland och sluta sina dar på en isolerad Datja än med en bajonett uppkörd i röven.
Framtiden är oviss, men i slutändan tror jag att det är den inre makteliten och inte ryska folket som slutligen kommer bli Putins fall.
Jag håller med om att det sannolikt blir makteliten som till slut blir Putins fall. Det tror nog Putin själv också – han är enligt uppgift extremt paranoid och städar hårt bland beslutsfattarna i diktaturens toppskikt.
Däremot har jag svårt att se hur han kommer kunna gå med hedern något sånär i behåll om Ryssland förlorar Krim, som de ju hade invaderat innan den ”militära specialoperationen”. Att Ukraina skulle acceptera att Krim kallas självstyrande förutsätter att Ryssland fortfarande har kort på hand när kriget tar slut. Men kommer Putin acceptera att kriget avslutas om han fortfarande har tillräcklig militär kapacitet för att kunna tvinga Ukraina till eftergifter?
Jag tror snarare att kriget gått så långt att det inte finns någon annan väg ut för Putin än att fortsätta kriga. Det går inte i det här läget att förlora hela Ukraina, inklusive Krim, med en krigsmaskineri i spillror, kryssaren Moskva på havets botten, hundratusentals döda och skadade, och lyckas vända det till något positivt. Så länge det går att få tillgång till västerländsk information via VPN kommer sanningen långsamt sprida sig hos den ryska befolkningen efter kriget. Det blir svårt att värja sig från sanningen.
Blir Putin avsatt så tror jag att den nya ledningen kommer skylla hela kriget på Putin och avsluta det. Den nya ledningen kommer inte vilja bära hundhuvudet och stå till svars för den havererade militäroperationen och alla dess politiska och ekonomiska konsekvenser.