2023-07-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
"Krimbron är ett helt legitimål eftersom det är den vägen den ryska krigsmakten i söder för in ammunition och materiel."

ok - Då har ryssarna alltså med ditt sätt att tänka rätt att bomba hela kedjan från där de svenska vapnen har färdats. Från förvaringsställe ner till västra ukraina. "...det är den vägen"

Du förespråkar alltså att Ryssland har legitim rätt att bomba Sverige och de andra länder som sänder vapen till Ukraina? Eller gäller ditt tänk bara åt ett håll?

Visst kan de göra det, problemet är bara att logistikkedjan går genom NATO länder. Börjar Ryssarna spränga vapen och ammunition i NATO länder så kommer NATO bli tvungna att gå in i Ukraina och sparka ut Ryssen.
Citera
2023-07-19, 21:14
Medlem
Citat:
skitsnack? Varför ska Ukraina få bomba mål där vapen färdas och påstå att det är legitimt pga att vapen färdas där. Medan det för Ryssland ska gälla andra osynliga regler...

Bara en stilla undran

För att ryssland har invaderat landet som bombar den ryska bron? Har du helt missat att det pågår ett anfallskrig emot Ukraina från ryskt håll?
Citera
2023-07-19, 21:15
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”I min värld är det USA som har provocerat fram detta krig”

Det gäller i din värld. Men i den stora vida världen gäller det inte.

I den den verkliga världen är det Putin som provocerat fram allt.

Uppenbarligen vet du inte vad Minskavtalet var.
Läs på och kom igen sen.
Citera
2023-07-19, 21:17
Medlem
Citat:
Kanske.

Troligen inte. Hur många ryska atomubåtar finns det? Kommer de hinna avfyra mot USA även om USA krossar det ryska inlandet? Min övertygelse är att ett 3e världkriget utrotar mänskligheten, andra har en mer positiv syn; jag är medveten om det. Tror dock inte det är mycket glädje i att leva här efter ett kärnvapenkrig även om några avlägsna platser och bunkerfolk skulle överleva impactmoment

Ännu mer intressant fråga är om Ryssland ens har fungerande, pålitliga atomvapen kvar. De kräver mycket underhåll; man får inte testa dem; de är inte ens till för att användas utan bara vapenskramla; nästan ingen har tillgång att ens inspektera dem. Sedan 1991 har det väl bara varit att säga att man fyllde på 10 gram tritium till neutrongeneratortuben och för boosting, testat och bytt ut elektroniken och åldrade kablar (obra om manteln på högspänning torkar sönder) och sedan stoppa 10 miljoner dollar rakt i fickan utan att lyfta ett finger.
Citera
2023-07-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvinnabuske
Ja den är rysk, men olagligt byggd efter att Ryssland annekterat halvön. Kom igen, du förstår säkert vad jag menar.

Spelar ingen roll om den är laglig eller inte, Ukraina kan legitimt bomba broar i Vladivostok om de vill eftersom Ryssland har startat Krig emot dom.
Citera
2023-07-19, 21:24
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Läs på och kom igen sen.

Du vet uppenbarligen inte vad Budapest traktatet är för något och hur kronologi fungerar Så vänligen sluta förpesta tråden .
Citera
2023-07-19, 21:24
Medlem
Citat:
Du ser ju på denna fråga från en helt felaktig vinkel mot vad jag ser den.
Där av blir frågeställningen för mig knepig att svara på.

I min värld är det USA som har provocerat fram detta krig, genom att aktivt saboterat Minskavtalet.
Så USA vill i vanlig ordning skuldsätta det utsatta landet i lång framtid framöver.
Och här försöker de få 2 flugor i en smäll.
Att försöka få bort Putin och installera in en lakej som gör allt bankhegmonin i USA vill. Och även lägga beslag på deras naturresurser.

Putin och Ryssland kommer inte torska detta förstår du väl.
Putin är ju soppas störd så han kommer i ett ev pressat läge trycka på knappen.
Och detta hejar ni på.....

Varför suger Putin USA kuk är ju frågan då?
Citera
2023-07-19, 21:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag förstår fortfarande inte hur man kunde styra vattendrönarna runt Krim och mot själva Bög-bron. Att man kan nå Sevastopol är klart men som jag ser det på kartan måste man runt en udde innan man når bron och den borde vara mycket hårt bevakad.

Jag tror inte Ukraina har några ubåtar. Det hade annars varit perfekt men man har väl bara i stort Odessa och kusten där som eventuell ubåtshamn.

Om man kunde få lite miniubåtar med uthållighet vore det perfekt.

Det måste väl även finnas någon i närheten av bron som samverkar och ser till att utlösa sprängladdningen i exakt rätt läge.
Citera
2023-07-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Nja, tycker inte din analogi håller. Låt mig försöka gör en bättre (ursäkta långt inlägg). Men det hade ju varit mer likt situationen i Ukraina om du haft några fylken i östra Norge som befolkades av etniska svenskar till stor del. Till stora delar dock blandat eftersom svenskar och norrmän i dessa fylken bildat nya familjer ihop osv. Anta nu att dessa fylken haft viss autonomi i förhållande till centralmakten och att prata svenska och ha undervisning på svenska var lika naturligt som finlandssvenskar har det på många håll i Finland (kanske varit bättre exempel eventuellt). Tänk att folket i dessa fylken i huvudsak röstat på partiet som föredrar nära samarbete med Sverige medan folket i västra Norge hellre samarbetar med t.ex. Ryssland eller något annat land vi inte gillar. Anta då att ledarskapet i Oslo avsetts i en kupp som supporteras av Ryssland. Samtidigt dras autonomin tillbaka och svenska förbjuds som officiellt språk. Den nybildade Qvisling-bataljonen börjar dessutom terrorisera svenskarna i dessa fylken. Vill helst att dessa svenskar flyttar till Sverige trots att de alltid bott i detta område och aldrig i Sverige. Det bildas en motståndsrörelse av etniska Svenskar som gör motstånd. De lyckas göra bra motstånd för att de får visst stöd av Sverige. Övriga grannländer försöker mäkla fred och man når en fredsuppgörelse men i själva verket är det uddlöst för Qvisling-bataljonen (och andra nazistiska grupper) fortsätter terrorisera svenskar i Norge. Ryssland pumpar in pengar för att stärka Norges försvar mot Svenskarna och börjar sprida propaganda om att svenskarna vill anfalla och ta över hela Norge. Bäst vore kanske att anfalla Sverige innan Sverige anfaller. Samtidigt väcks opinion i Sverige och det blir allt svårare för sittande styret att inte agera mer kraftfullt på det som sker i grannlandet. Försök till förhandling och tillslut ultimatum ignoreras av Norge och deras supportrar… finns massa luckor och jag jämför egentligen inte på något sätt Rysslands demokrati med Sveriges utan se det snarare som ett exempel på att försöka sätta er in i hur ryssarna i Donbass upplevt situationen. I vilken grad Azov terroriserat ryssar och hur mycket nazister de är finns säker väldigt uppfattningar om. Jag vet faktiskt inte förutom att det var ändå något som diskuterades och gjordes dokumentärer om innan kriget. (Dock inte så lätt längre att hitta dessa i SVTs arkiv av någon anledning :-) )

Helt rätt jättelångt inlägg
Du gör avbön för vissa generaliseringar men missar att Sverige ska ha veto och infytande över ”Norges” statsminister.
Norrmännen och etniska svenskarna i Norge har röstat för sin statsminister.
Sverige tycker att dom röstat fel och skickar mer etniska svenskar (som inte är norska medborgare) och vapen för att underblåsa missnöjet.
Annektera gasfälten etc då är vi i tiden 2014.

Inser du inte hur fel set skulle vara?
Citera
2023-07-19, 21:34
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det måste väl även finnas någon i närheten av bron som samverkar och ser till att utlösa sprängladdningen i exakt rätt läge.

Med kamera o satellit internet så är det bara att köra drönaren remote. Navigering med GPS fram till man närmar sig bron tror jag.

GPS störs antagligen nära bron men inte längre ut. Annan sjöfart är ju beroende av GPS
Citera
2023-07-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Det beror på vad du menar med att ha råd? Ryssen har redan dränerat hälften av sin ”wealth fund” som de i vanliga fall använder till sina pensioner bl.a. men eftersom att de är självförsörjande på mat och energi så kan de ställa om till en total krigsindustri. Men då försvinner allt fritt företagande i landet med allt vad det innebär. Vissa av oss kommer ihåg ransoneringarna i Sovjetunionen. Folket blir de facto trälar under Putin i ett sådant scenario. Det funkar så länge befolkningen godtar den situationen. Se på Nordkorea som exempel.
Givet att det är val i Ryssland 17:e mars 2024 så kan en valkampanj eventuellt bli intressant om någon av Putins motkandidater vågar nämna krigets katastrofala påverkan på rysk ekonomi. Eller om det leder till 10 år i fängelse. Ingen kandidat får ha ett fängelsestraff i bagaget så Prighozin kan exempelvis inte ställa upp, inte heller Navaljnev. Däremot verkar det inte ligga en i fatet att vara efterlyst internationell terrorist, så Putin är säker på den punkten.
Och när i tid gissar du att de är tvungna att dra sig ur, eller mobilisera för krig fullt ut, kan de hålla samma linje fram till valet tror du? SMO som går enligt planerat, med endast en partiell mobilisering. När kommer i så fall vägskälet där de blir tvungna att välja?
Citera
2023-07-19, 21:36
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Läs på och kom igen sen.
Menar du att din husse följde avtalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in