2023-07-12, 12:22
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ukrainas militär höll nato standard. Nu när deras offensiv blev söndermald så har diskussionen gått från att dom ska driva ut ryssland, till "ökad vapenproduktion" som tar lång tid. Ja jag har något på fötter, alla militärexperter pratar om att ryssland äntligen har skärpt till sig och presterar mkt bättre nu än vad man gjort i början.

Nej Ukrainas arme höll och håller inte Nato standard.
Ukrainas arme lider fortfarande av arvet från Sovjetunionen.
Sedan hade Nato standard kunna vara bättre om våra beslutsfattare i Väst inte hade låtit sig luras av Gorbatjov, Jeltsin och Putin.
Citera
2023-07-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Det jag ville belysa är att åtminstone jag inte sett den riktiga Putin (alltså inte en body-double), sedan han uttalade sig om Prigozhins marsch. Det är snart 2 veckor sedan.

Min tanke är att han inte leder Ryssland längre. Någon form av ”grupp” av andra makthavare gör det, och bara upprätthåller en fasad att Putin är kvar. (Eller ens vid liv).

När de väl bestämt sig för vem som ska vara den nya galjonsfiguren (de har max en månad på sig, så innan slutet på Juli vet vi), så kommer det först komma besked om att Putins hälsa allvarligt försämrats, och sedan att han avlidit, efter ett snabbt sjukdomsförlopp… (typ som efter Novitjok).

Det som är märkligt är att ingen media plockat upp hans frånvaro ännu. Intrigen tätnar…

Finns det någon body- double???
Kollat lite info om det och jag tycker inte det finns något som bevisar att så är fallet.

Om det är bekräftat (ej FB eller sensationsjournalistik) av någon aktör av tyngd.
Citera
2023-07-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför ljuger du medvetet IGEN?
Söndermald är vad dina ryssar är. Så sluta ljuga
Ni kanske presterar bättre , men fortfarande avancerar ni BAKÅT.

Kallar inte ni ryssarna för mongoler? Varför var mongolerna så framgångsrika i strid? Feigned retreat kallas det.

https://www.youtube.com/shorts/gXXwi1RbZc0
Citera
2023-07-12, 12:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det verkar ju lite som att Ryssland är något sorts abstrakt väsen.
Var det Putin som skapade Ryssland eller var det Ryssland som skapade Putin samt alla dom andra ledare dom har haft? -Dom har ju haft samma sorts misär och diktatur och samma sätt att tänka på sedan 1500-talet. Det är konstigt att ingen bland 140 miljoner ryssar aldrig förmår att skapa något annat än just ett totalitärt samhälle med sina utedassar och lervägar.
Ryssarna har hela vägen tillbaka till 1500-talet sökt diktatoriska ledare som pekat med hela handen och berättat hur de ska tycka och tänka.

Putin berättade exempelvis i det tal han höll till nationen när han invaderade Ukraina den 24:e februari förra året att ”ingen har frågat de miljoner människor som bor i Ukraina vad de tycker om att inte vara del av Ryssland”.
Realiteten är att det är precis det som de demokratiska valen i Ukraina handlat om – att fråga de miljoner människor som bor där vad de tycker. De boende i Ukraina har tydligt valt att inte vara del av Ryssland, men Putin tycker att han är bättre lämpad att avgöra vad folket tycker än folket själva. Och med Putins popularitetsrating på 82% så håller ryssarna med – en krigshetsande diktator ska bestämma om de ska leva, dö, ha rinnande vatten eller invadera andra länder.

Suget efter att ledas av en psykopatisk diktator är inbäddat i den ryska folksjälen och det kommer vara svårt för Ryssland att få till någon annat typ av statsledning.
Citera
2023-07-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Sedan senaste månaden har ukraina samtidigt förlorat 26000 soldater
"To sum up some results, what did they achieve for this widely promoted and announced, as they called it, strategic counteroffensive. As a result, what have they got approaching the NATO summit? Since June 4, the enemy's losses have amounted to more than 26,000 military and 3,000 units of various weapons," Defense Minister stressed.
https://sputnikglobe.com/20230711/ukraine-lost-26000-troops-and-3000-arms-since-start-of-counteroffensive--shoigu--1111814809.html

Verkar vara Stalin som styr i Ukraina.

Siffran 26000 stupade på en månad är ju naturligtvis en siffra som grundar sig på den lögnaktiga rapporteringen som även vissa ryska TV-kommentatorer har angripit. Det är ju precis sådan här lögnaktig rapportering som ger fler medaljer på bröstet men förstör HBTQ-stormakten.

Ja jag tror inte alls att Putin styr. Han är en sorts galjonsfigur som får hållas ett tag till och sedan är jag inte optimistisk om att det framträder en ny Gorbatjov utan det blir en reinkarnation av (S)talin som undviker Toblerone-skandaler.
Citera
2023-07-12, 12:36
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Kallar inte ni ryssarna för mongoler? Varför var mongolerna så framgångsrika i strid? Feigned retreat kallas det.

https://www.youtube.com/shorts/gXXwi1RbZc0

För att de lade under sig Moskva utan problem och att Moskoviterna levde under mongolisk överhöghet och för att Moskoviterna tog efter Mongolerna och att Ryssland tog aldess för myucket land pga mongolernas kollaps?
På samma sätt är Ryssland dömda till att kollapsa.
Det är ryssarnas mongoliska arv.
Förövrigt "Feigned retreat" funkade då och då på en tid då man utförde rekognoscering med kavalleri.
Det har skett viss utveckling på området.
Du vet ballonger, motorfordon,flyg, satelliter, drönare ,kikare, och mörkeroptik bland annat.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Tips från coachen, du är fri att "problematisera" efter att Ryssvinen är utkörda från Ukraina. Vad du gör nu är att framstå som en av Putins köpta hejdukar. Men men, vill du stå på fel sida av historien så ska jag inte stoppa dig.

Hur fasen kan man ens påstå att det skulle vara att ta parti för någon part för att man rekommenderar en brittiskt dokumentär om Putins väg till makten. Dock håller jag med om att det gick utanför trådens kärna som är kriget. Där jag inte är neutral utan håller givetvis på försvararen Ukraina. Dock är det viktigt att försöka granska fakta objektivt vilket alltid är svårt i krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
inkompetens rättfärdigar inte att ni skjuter på civila. Spelar ingen roll vad du säger.
I krigszon ska man inte skörda åkrar och leva sitt liv som vanligt.
Citera
2023-07-12, 12:37
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I krigszon ska man inte skörda åkrar och leva sitt liv som vanligt.

Gäller det ryska invällare i Donbass och Belgorod?
Citera
2023-07-12, 12:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Finns det någon body- double???
Kollat lite info om det och jag tycker inte det finns något som bevisar att så är fallet.

Om det är bekräftat (ej FB eller sensationsjournalistik) av någon aktör av tyngd.
Här möter en av Putins sämre dubbelgångare småflickor i södra Ryssland:
https://www.standard.co.uk/news/world/vladimir-putin-body-double-meet-greet-russia-photos-kiss-crowds-b1091043.html
Citera
2023-07-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nu har det gått över en månad på offensiven och kartan har inte ändrat sig någonstans

Det blev inte bra. Det blir inte bra men en så dålig offensiv

Ukriana knaprar kilometer för kilometer. I lugn takt, de bekämpar Ryssland på djupet samtidigt.
Citera
2023-07-12, 12:43
Medlem
Taggads avatar
Tack för Natos expansiva gräns mot Ryssland Vladimir Putin.
Citat:
Stoltenberg: Ukraina står närmare Nato än någonsin
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är övertygad om att landet kommer att vara Natomedlem efter kriget. Det sa han på en gemensam pressträff med Natochefen Jens Stoltenberg vid toppmötet i Vilnius.

– Ukraina står nu närmare Nato än någonsin, sa Stoltenberg.

Enligt Stoltenberg är den viktigaste frågan just nu att Ukraina får tillgång till tillräckligt mycket vapen. Han tycktes bli berörd när han talade om att den största risken i kriget är en militär seger för president Vladimir Putin.
https://omni.se/t/toppmotet-i-vilnius/925a69f2-5f86-42dc-b663-caece92cae9c

Är det inte dags för historiepsykosen putin att inse spelet är förlorat?
Senast redigerad av Taggad 2023-07-12 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in