2023-07-12, 02:27
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Rent objektivt, utan känslor så har ryssland bedrivit erövringskrig mot chechenien och Dagestan, samt Ukraina, senaste trettio åren? Objektivt, utan känslor?
Skillnaden mellan Putin och Hitler är att Putin inte kan erövra länder. Vart vill du komma?
Citera
2023-07-12, 02:29
Medlem
Citat:
Som du skriver, kilometer för kilometer. Jag har en känsla som inte vill gå ur kroppen, dock, Ukraina har brutit igenom redan och ganska rejält. Nåja, den som lever får se. Hur länge väntade vi inte på offensiven mot Kherson som helt plötsligt blev kharkiv och dylikt. Tror det blir större nu, dock. Men vad vet man.

Ja, det går långsamt. Mycket skit att ta sig igenom. Men:

1. Man slår på djupet varje dag och bryter ner Rysslands fårmpga att föra krig. Man har alltså tiden på sin sida.

2. Det går långsamt ända tills Ukraina får ett genombrott, då går det inte långsamt efter det.

Tiden är på Ukrainas sida, bara att slappna av och njuta av kilometer för kilometer.
Citera
2023-07-12, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Skillnaden mellan Putin och Hitler är att Putin inte kan erövra länder. Vart vill du komma?
Diskuterade med en pro-ryss. Det var ungefär dit jag vill komma. Snyggt!
Citera
2023-07-12, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, det går långsamt. Mycket skit att ta sig igenom. Men:

1. Man slår på djupet varje dag och bryter ner Rysslands fårmpga att föra krig. Man har alltså tiden på sin sida.

2. Det går långsamt ända tills Ukraina får ett genombrott, då går det inte långsamt efter det.

Tiden är på Ukrainas sida, bara att slappna av och njuta av kilometer för kilometer.
Det är synd på flygvapnet, men utöver det så är Ukraina överlägsen både taktiskt och snart strategiskt.

Som du säger, tiden.
Citera
2023-07-12, 02:35
Medlem
Citat:
Det är synd på flygvapnet, men utöver det så är Ukraina överlägsen både taktiskt och snart strategiskt.

Som du säger, tiden.
Och tiden börjar rinna ut för folkmördarna från rysland
Citera
2023-07-12, 02:42
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag vill hellre att du kommenterar varför Putin inte uttalat sig om varken Erdogans konster eller att Sverige och Ukraina ska med i NATO. Varför är det bara Lavrov och Peskov som säger något? Så var det inte när Finland gick med…
Får mardrömmar när jag ser Sergej Lavrov.

Putin says Russia has ‘no problems’ with Finland, Sweden in NATO.

Men förra året:
Russia has repeatedly warned Finland and Förra året: Sweden against joining Nato, saying the “serious military and political consequences”

Han har tappat det helt. Tror det är dags för Putte att gå i pension.
Citat:
Diskuterade med en pro-ryss. Det var ungefär dit jag vill komma. Snyggt!
Kram på dig.
Citera
2023-07-12, 02:47
Medlem
Citat:
Kram på dig med.

Ps, det är dags att ryssen gör som -19. Puss
Citera
2023-07-12, 04:07
Medlem
Citat:
Ps, det är dags att ryssen gör som -19. Puss

Ta det inte allt för seriöst, enda fronten det går framåt är runt bachmut.
Citera
2023-07-12, 04:40
Medlem
Jaha, de efterblivna ryssarna försökte attackera Kiev i natt med en ny drönarsvärm. Totalt misslyckad attack, alla drönare nedskjutna.
Citera
2023-07-12, 06:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ståndpunkten i det här fallet är väl ganska uppenbar, iom kriget i Ukraina? Omständigheterna kring det ska diskuteras ur en neutral synpunkt där fakta presenteras och diskuteras. Därav skapas en åsikt baserad på fakta som är reell och saknar sympati och bakomliggande agenda.

Det är så det alltid varit. Sen uppskattar jag om du kunde sluta ignorera vissa nyckelfaktorer i mina inlägg som du inte vill bemöta. Det är inte konstruktivt.

Sen, som jag sa, och som många otroligt nog inte verkar veta, så har Ukraina bara existerat sen 1991. Det är därav svårt att diskutera ur historiska perspektiv, orsak och verkan från det hållet. Det är ju på den ryska sidan agerandet har skett och där historiken är djup, både på egen mark och utomlands.

Två saker.
Samma gäller för rysland.
Vart vill du komma med det?
Citera
2023-07-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ryssland tycks inte nå sitt mål att stoppa en ukrainsk nato-anslutning, idag pratas det öppet om att Ukraina kommer att ansluta till nato. Det är en direkt konsekvens av Rysslands korkade och olagliga beslut att invadera Ukraina militärt.

Ryssland har inget att vinna på att använda kärnvapen, tvärtom.

Du bör fråga dig själv varför NATO är villiga att offra så mycket för ett av Europas mest korrupta länder som inte har något med varken NATO eller EU att göra. Detta är för att planen från början var NATO-anslutning för att avskärma Ryssland, vilket är USAs främsta mål. Ryssland hade utsatts för många sanktioner långt innan Ukraina-konflikten. Tanken var att ett avskärmat och försvagat Ryssland skulle tillåta USA att hantera Kina bättre. Nu blev det inte som planerat och Ryssland avbröt planeringen. Sen huruvida Ryssland lyckas eller ej får tiden utvisa, men detta krig var ett måste. Och krighökarna samt vapenfabrikerna blir bara kåtare och önskar inget annat än upptrappning. Och vi alla vet var det kan sluta till slut. Att tro att Ryssland bara kommer att backa undan utan kärnvapen-användning är det dummaste jag hört.
Citera
2023-07-12, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Får mardrömmar när jag ser Sergej Lavrov.

Putin says Russia has ‘no problems’ with Finland, Sweden in NATO.

Men förra året:
Russia has repeatedly warned Finland and Förra året: Sweden against joining Nato, saying the “serious military and political consequences”

Han har tappat det helt. Tror det är dags för Putte att gå i pension.
Kram på dig.
Det jag ville belysa är att åtminstone jag inte sett den riktiga Putin (alltså inte en body-double), sedan han uttalade sig om Prigozhins marsch. Det är snart 2 veckor sedan.

Min tanke är att han inte leder Ryssland längre. Någon form av ”grupp” av andra makthavare gör det, och bara upprätthåller en fasad att Putin är kvar. (Eller ens vid liv).

När de väl bestämt sig för vem som ska vara den nya galjonsfiguren (de har max en månad på sig, så innan slutet på Juli vet vi), så kommer det först komma besked om att Putins hälsa allvarligt försämrats, och sedan att han avlidit, efter ett snabbt sjukdomsförlopp… (typ som efter Novitjok).

Det som är märkligt är att ingen media plockat upp hans frånvaro ännu. Intrigen tätnar…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in