2023-07-09, 23:02
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Nej han var inte poppis. Här kan man se hur delat ukraina är.

https://edition.cnn.com/interactive/2014/02/world/ukraine-divided/

Jag kan inte se särskilt mycket om Zelensky i denna länk, däremot är det sant att Ukraina varit ett uppdelat land med klara skillnader i sympatier beroende på region.
Med betoning på "varit", den nationella identiteten fick ett rejält uppsving efter Krim-invasionen 2014 och landet blev betydligt mer enat än tidigare.

Det verkar nästan som att Ryssland hämtat sina underrättelseuppgifter inför sin storskaliga invasion utifrån hur Ukraina var pre-2014, och inte bemödat sig att uppdatera efter det.

Ironiskt nog hade nog den storskaliga invasionen haft betydligt större möjlighet att lyckas pre-2014, men yttre fiender skapar sammanhållning.
Citera
2023-07-09, 23:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Nej han var inte poppis. Här kan man se hur delat ukraina är.

https://edition.cnn.com/interactive/2014/02/world/ukraine-divided/

Igen.

tänk efter nu, innan du svarar.

Jag ställer en fråga.
Från eller om din karta från 2010.
Är utfallet i detta val, styrande/gällande för Ukraina?

Frågan är väl inte så komplicerad?
Citera
2023-07-09, 23:08
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja du ser, du spinner allt så det passar ditt narrativ. Det är inga protester mot ryssland på dessa platser, varför? Även ukrainska soldater i östra ukraina har klagat på att lokalbefolkningen ger information till ryssland. Därför att majoriteten där är ryssar.

Samma här.
Jag ställer en enkel fråga och du ser direkt spöken?

Du vet inte svaret eller vill inte svara?
Citera
2023-07-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Igen.

tänk efter nu, innan du svarar.

Jag ställer en fråga.
Från eller om din karta från 2010.
Är utfallet i detta val, styrande/gällande för Ukraina?

Frågan är väl inte så komplicerad?

Nej, inte i dagsläget.
Citera
2023-07-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Klusterbomber skall definitivt inte användas av anfallande part..
Sen när ukraina skall rycka fram så kommer dom att klampa in i mängder med odetoneradade bomber.
Men så är inte ukrainarna dom smartaste heller, så det är väntat.
Då är det ju rent åt helsike att ryssarna använder klusterbomber eftersom dom bedriver anfallskrig i Ukraina.
Ryssarna borde ju definitivt INTE använda klusterbomber.

Vad är din åsikt om det?
Citera
2023-07-09, 23:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
Yes.

Till att börja med, är Ukraina för Zelensky då. Han är vald av Ukraina.
Du ifrågasätter om Zelensky gillas av Ukraina.
Citera
2023-07-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Efter en ockupation och med beväpnade soldater i röstlokalen, enligt ryska mått en helt legitim röstning med andra ord

Nu diskuterade vi självständighetsomröstningen 1991 och ingenting annat.... Antar att det inte var den du hade synpunkter på?
Citera
2023-07-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo men de är mycket bättre än personbil iaf. Men det var nånting om att Sverige ska skrota alla dessa och köpa in en ny modell som ser ungefär likadan ut. Ska se om jag hittar nåt om det??

Ja hittade en uppgift om det nu. Och den nya modellen ska ge bättre skydd så det kan vara som du säger att den gamla är rätt så kass ändå.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/04/400-pansarterrangbilar-pa-ingang

Var har du hört att de gamla ska skänkas/skrotas?

Att vi köper in nya har nog mer med upprustningen av FM att göra, än att det ska ersätta materiel vi redan har. De gamla renoverades ju för inte så längesen har jag för mig
Citera
2023-07-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nu diskuterade vi självständighetsomröstningen 1991 och ingenting annat.... Antar att det inte var den du hade synpunkter på?
Inte riktigt den nej, varit några stycken nu...
Citera
2023-07-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Till att börja med, är Ukraina för Zelensky då. Han är vald av Ukraina.
Du ifrågasätter om Zelensky gillas av Ukraina.

Hela ukraina? Absolut. Han fick 2019 70% av rösterna då han lovade att adressera korruption och straffa militanta nationalister. Hans popularitet just innan kriget var inte alls som tidigare.

https://www.neweurope.eu/article/ukrainian-president-fools-eu-with-cheap-stunts-while-killing-his-countrys-future/
Citera
2023-07-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
för att det var så då

en månad efter den stora offensiven så har ryssland tappat lite i söder men vunnit i norr.
jag skulle vara orloig om jag var USA's strateg här... då "offensiven" ebbar ut, den är väl iprincip över redan.. men dödsryckningar finns kvar...

dagens nazister kanske får till något som sina föregångare i ardenneroffensiven... det lär sluta något liknande

Du är inte så bra på att se trender va? Motoffensiven har precis börjat, och de största mekaniserade förbanden som ska skapa riktiga kilar har inte ens satta in ännu.

Kilometer efter kilometer strycks ryssarna tillbaka, oavsett lögnena du postar här.
Citera
2023-07-09, 23:34
Medlem
attogs avatar
Citat:
Hela ukraina? Absolut. Han fick 2019 70% av rösterna då han lovade att adressera korruption och straffa militanta nationalister. Hans popularitet just innan kriget var inte alls som tidigare.

https://www.neweurope.eu/article/ukrainian-president-fools-eu-with-cheap-stunts-while-killing-his-countrys-future/

Så han är lagligt vald av Ukrainas folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in