Citat:
Ursprungligen postat av
salad
Problemet är inte att du misstror vad ryssland påstår, det är normalt, jag gör inte det häller. Problemet är att du är så paranoid över ryssland att du inte märker att ukraina ljuger som tusan dom med, och du sväljer allt som kommer ur kiev. Här är min åsikt. Putin är inte hitler. Han är än gangster som vill ha makt. Korrupt? Ja. Mördare? Ja.
Zelensky är inte churchill. Han är en fjolla, en marrionet, kolatorsk, och innan politiken dansade han runt i drag inför kameran.
Jag är inte så insatt i Zelensky, men av personer som bott i Ukraina har jag förstått att hans popularitet innan kriget var sisådär men inte utmärkt sig med något direkt dåligt heller.
Det faktum att han dansade i drag innan politiken visar dock på förmåga till självironi om man kan hävda sig på manligt sätt i andra sammanhang, och även om man säkert kan kalla Zelensky mycket så är det få som idag skulle kalla Zelensky en fjolla då han visat sig kunna ta och hantera stora risker.
Putin har däremot i högsta grad visat sig vara en fjolla, en självhävdande liten stackare som medvetet försökt konstruera och kultivera en image av macho-man som rider på björnar och annat.
När det verkligen gäller dock så har han bara visat sig vara en neurotiskt bacillrädd liten kärring som inte ens vågar ta risker med relativt harmlös covid, och flyr huvudstaden som det första han gör när det blåste lite med Wagner.
Putin är utan tvekan en gangster, men som maffiaboss betraktat var det faktiskt oväntat vilken ynklig liten man han är. Det får mig att tänka på Saddam Husseins rättegång där han visste om att han var dödsdömd men ändå kunde hantera det som en man, medan jag är övertygad om att lille Putin i motsvarande situation skulle göra en Beria och ynkligt kräla för sitt liv.