2023-07-09, 21:48
Medlem
Vem skulle våga protestera i ett område kontrollerat av ryssar????
Citera
2023-07-09, 21:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Skulle Sverige? De står ju inte ens emot en kalasjnikov på nära håll. Terränggående minibuss med ksp på taket.
Jo men de är mycket bättre än personbil iaf. Men det var nånting om att Sverige ska skrota alla dessa och köpa in en ny modell som ser ungefär likadan ut. Ska se om jag hittar nåt om det??

Ja hittade en uppgift om det nu. Och den nya modellen ska ge bättre skydd så det kan vara som du säger att den gamla är rätt så kass ändå.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/04/400-pansarterrangbilar-pa-ingang
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-07-09 kl. 21:54.
Citera
2023-07-09, 21:50
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Du fattar tydligen inte vad 100 tusen tals blindgångare kan ställa till med när freden en gång kommer.
Detta är små grejer och jäkligt svåra att röja, över stora ytor.

Skitsnack. Det är inte minor vi pratar om (du vet, sådana som Ryssland har lagt ut i hundratusental i Ukraina). Till skillnad från minor är klusterbomberna inte gjorda för att döljas. Det är rent otur om de blir kvar i marken. Vad det innebär i praktiken är att klusterbomber är gjorda av metall, de är alltså enkla att upptäcka med metalldetektor. Antipersonminor är som regel gjorda av plast och i en helt annan liga när det kommer till jäklighet vid minröjning.

Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ja du ser, du spinner allt så det passar ditt narrativ. Det är inga protester mot ryssland på dessa platser, varför? Även ukrainska soldater i östra ukraina har klagat på att lokalbefolkningen ger information till ryssland. Därför att majoriteten där är ryssar.

Folk i de ockuperade delarna av Ukraina som protesterar mot Ryssland har en tendens att försvinna och hittas några veckor senare i ett dike någonstans. Av någon anledning har detta en hämmande inverkan på demonstrationsviljan.

Men förutom det är ditt resonemang säkert helt korrekt.
Senast redigerad av stilicho 2023-07-09 kl. 21:52.
Citera
2023-07-09, 21:52
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Det ÄR grunden till kriget. Västra ukraina= pro eu. Östra ukraina=Pro ryssland.

Ligger Lviv, Zhytomyr och Ivano-Frankivsk i Östra Ukraina??
Citera
2023-07-09, 21:52
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Problemet är inte att du misstror vad ryssland påstår, det är normalt, jag gör inte det häller. Problemet är att du är så paranoid över ryssland att du inte märker att ukraina ljuger som tusan dom med, och du sväljer allt som kommer ur kiev. Här är min åsikt. Putin är inte hitler. Han är än gangster som vill ha makt. Korrupt? Ja. Mördare? Ja.

Zelensky är inte churchill. Han är en fjolla, en marrionet, kolatorsk, och innan politiken dansade han runt i drag inför kameran.

Jag är inte så insatt i Zelensky, men av personer som bott i Ukraina har jag förstått att hans popularitet innan kriget var sisådär men inte utmärkt sig med något direkt dåligt heller.

Det faktum att han dansade i drag innan politiken visar dock på förmåga till självironi om man kan hävda sig på manligt sätt i andra sammanhang, och även om man säkert kan kalla Zelensky mycket så är det få som idag skulle kalla Zelensky en fjolla då han visat sig kunna ta och hantera stora risker.

Putin har däremot i högsta grad visat sig vara en fjolla, en självhävdande liten stackare som medvetet försökt konstruera och kultivera en image av macho-man som rider på björnar och annat.
När det verkligen gäller dock så har han bara visat sig vara en neurotiskt bacillrädd liten kärring som inte ens vågar ta risker med relativt harmlös covid, och flyr huvudstaden som det första han gör när det blåste lite med Wagner.

Putin är utan tvekan en gangster, men som maffiaboss betraktat var det faktiskt oväntat vilken ynklig liten man han är. Det får mig att tänka på Saddam Husseins rättegång där han visste om att han var dödsdömd men ändå kunde hantera det som en man, medan jag är övertygad om att lille Putin i motsvarande situation skulle göra en Beria och ynkligt kräla för sitt liv.
Citera
2023-07-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ligger Lviv, Zhytomyr och Ivano-Frankivsk i Östra Ukraina??

Lviv ligger i västra ukraina nära polen.
Citera
2023-07-09, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Skulle Sverige? De står ju inte ens emot en kalasjnikov på nära håll. Terränggående minibuss med ksp på taket.
Var väl en sån som klarade 3 minor innan den stannade och manskapet klarade sig utan en skråma. Bra reklam för Patria.
Citera
2023-07-09, 21:56
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Lviv ligger i västra ukraina nära polen.

Precis! Och ryssen hotar ukrainarnas existens där. Dags för Ukraina att gå in i Ryssland eller Belarus för att skydda ukrainare.
Citera
2023-07-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Precis! Och ryssen hotar ukrainarnas existens där. Dags för Ukraina att gå in i Ryssland eller Belarus för att skydda ukrainare.

Det kan dom om dom vill. Har ju alltid gått bra när andra har försökt.
Citera
2023-07-09, 22:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja du ser, du spinner allt så det passar ditt narrativ. Det är inga protester mot ryssland på dessa platser, varför? Även ukrainska soldater i östra ukraina har klagat på att lokalbefolkningen ger information till ryssland. Därför att majoriteten där är ryssar.

Jag ställer en enkel fråga och du ser direkt spöken?

Du vet inte svaret eller vill inte svara?
Citera
2023-07-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag är inte så insatt i Zelensky, men av personer som bott i Ukraina har jag förstått att hans popularitet innan kriget var sisådär men inte utmärkt sig med något direkt dåligt heller.

Det faktum att han dansade i drag innan politiken visar dock på förmåga till självironi om man kan hävda sig på manligt sätt i andra sammanhang, och även om man säkert kan kalla Zelensky mycket så är det få som idag skulle kalla Zelensky en fjolla då han visat sig kunna ta och hantera stora risker.

Putin har däremot i högsta grad visat sig vara en fjolla, en självhävdande liten stackare som medvetet försökt konstruera och kultivera en image av macho-man som rider på björnar och annat.
När det verkligen gäller dock så har han bara visat sig vara en neurotiskt bacillrädd liten kärring som inte ens vågar ta risker med relativt harmlös covid, och flyr huvudstaden som det första han gör när det blåste lite med Wagner.

Putin är utan tvekan en gangster, men som maffiaboss betraktat var det faktiskt oväntat vilken ynklig liten man han är. Det får mig att tänka på Saddam Husseins rättegång där han visste om att han var dödsdömd men ändå kunde hantera det som en man, medan jag är övertygad om att lille Putin i motsvarande situation skulle göra en Beria och ynkligt kräla för sitt liv.

Nej han var inte poppis. Här kan man se hur delat ukraina är.

https://edition.cnn.com/interactive/2014/02/world/ukraine-divided/
Citera
2023-07-09, 22:02
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Den respekt jag har för putin är samma som min respekt för carlo gambino. Han är en gangster, men en smart sådan. Tro inte att jag älskar han. Men visst har jag viss respekt för han när han sitter på så mkt makt osv och har tillgång till kärnvapen osv.

Tja, det är väl lite samma för dig som för kärringar som dras till kåkfarare eller gamla gubbar med pengar då de uppfattas som tufft farliga och/eller med inflytande.

Det ligger dessvärre i vissa kärringars natur, och även manliga kärringar, medan övriga ställer lite högre krav på vilka man ger respekt där det inte bara handlar om _att_ personer har inflytande utan även _hur_ de fick det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in