2023-06-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De typerna brukar tilltalas av äldre män som rider i bar överkropp och av folkmord på civila

Japp, sadism × förträngd homoerotik. Hade ändå tänkt att de skulle vara en del av försvaret om det hände någonting i Sverige. När vi vanliga som inte älskar krig trots allt ställer upp med vad landet kan tänkas behöva kommer de alltså stanna framför datorn och vara på fiendens sida. Var väl därför dom sällan klarade mönstringen till att börja med och annars skickades hem första månaderna när gruppen listat ut hur det var ställt.
Senast redigerad av YBB641 2023-06-08 kl. 10:47.
Citera
2023-06-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Bild 4 ser i alla fall inte ut som en t-64. Tyvärr mer lik en CV90. Såklart kommer såna också gå åt. Men hoppas dom används på rätt sätt innan det händer.

Och var skulle luckan vara? Bakpartiet ser annorlunda ut än de CV90 jag sett.
Citera
2023-06-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Tror svaret finns några inlägg upp. Bilden är tagen med en potatis och det blir svårt att komma vidare. Allt jag ser är att det inte är en t-64.
Citera
2023-06-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Å andra sidan ser den snarare fastkörd än utslagen ut? Eller? Kanske förlorad för Ukraina hur som, om de inte återtar området innan ryssen får undan den.

Halva tornet bortsprängt och projektilen har sedan fortsatt ut genom vänstersidan av luckan bak.
Citera
2023-06-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Tror svaret finns några inlägg upp. Bilden är tagen med en potatis och det blir svårt att komma vidare. Allt jag ser är att det inte är en t-64.

Jämför bakpartiet

https://pbs.twimg.com/media/FyE4bwoaQAAMA4Z?format=png&name=360x360
Citera
2023-06-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Nu sägs det att UAF har använt JDAM och sprängt en ’Rysk tank repair base’ 20 km från frontlinjen.

Märkligt, enligt rysstrollen funkar ju inte JDAM.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1666722994897518592?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

EW handlar inte om vita eller svarta resultat. Det ryska EW Kan göra med JDAMs är att försämra CEP från några meter till kanske 30meter. Då är de fortfarande utmärkta att skjuta på baser - De flyttar inte på sig. Problemet är att det svårt att använda emot rörliga mål. Hur som helst så har Ukraina haft och verkar ha problem med dem. Dock försöker man hela tiden hitta lösningar.

Artikel du tyckte var dålig är alldeles utmärkt. Och rysstrollen övertolkar artikeln. Men frågan är om man inte kan använda mer vanlig ammunition emot baser.

Dessutom så påverkar även rysk jamming dem själva så de stör med en kostnad - Se artikeln.

Ryssarna var kända före kriget att ha bra EW. Delvis hade de det inledningsvis. Sen krånglade det till sig då det blev kaos i deras offensiv. Sen tog det flera månader innan de började få det att fungera igen. Ryssarnas problem är att de reagerar på problem som Ukrainarna ställer till med i stället för agerar och redan löst problemet innan Ukrainarna ställer till med det.

PS Rusi har väldigt bra artiklar.
Citera
2023-06-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Halva tornet bortsprängt och projektilen har sedan fortsatt ut genom vänstersidan av luckan bak.

Jämför detalj för detalj. Liknar i alla fall inte någon CV90 jag sett.

Senast redigerad av TAD2 2023-06-08 kl. 10:56.
Citera
2023-06-08, 10:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jämför bakpartiet

Så det är fel bakparti och fel torn. Jag tor vi kan dra en rätt så säker slutsats att det där inte är en CV90 då.
Tänka sig. Armchair Warlord hade alltså fel. Vem kunde ana en sån sak?
Citera
2023-06-08, 10:58
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:

Går att pausa denna video och kika på dom bakifrån. Helt klart ser man likheter men kanske finns fler liknande av andra tillverkare. Spelar ju ingen roll egentligen vart den kommer ifrån. Allt går sönder

https://t.me/Donbas_Operativniy/40250
Citera
2023-06-08, 10:58
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ingen projektil kan kirurgiskt plocka bort ett halvt torn och lämna den andra halvan i princip intakt vilket är det vi i så fall skulle ha på denna bilden.

Eller har ryssarna laserkanoner? Var det såna som låg under Uralbergen?
Citera
2023-06-08, 11:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kan också vara att han vill härska genom att söndra. Olika militära strukturer kan balansera ut varandra så att inte armén t.ex. blir för mäktig. Om vanliga militären försöker sig på en kupp kan Wagner rycka in mot dem; och vice versa.

Ja kanske det? Enväldiga härskare brukar ju inte vilja ha farliga konkurrenter utan göra sig av med dem fortast möjligt. Och en stark och sammanhållen militärledning brukar ju oftast (med all rätt) betraktas som det allra farligaste. Så då Prigozin (vad vi vet) inte har mycket till kontakter i övrigt utgör han ju inget hot, utan snarare en motkraft. Kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Ja det är inte helt omöjligt att Putin inte vet om det, han använder sig inte av internet och jag vet inte om han läser tidningen, men han vet ju att allt som står i ryska tidningar är lögner så varför skulle han då läsa en dagstidning.

Det är något märkligt varför kocken kan få hålla på som han gör...

Fast återger de ryska tidningarna verkligen det Prigozin säger? De kanske helt utelämnar det? Kritik mot den ryska militären och hur illa kriget går är väl inte något de skriver om, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror nog att Putin vet.., kanske inte allt men tillräckligt. Den reguljära armen är ju den som styr.., och kommer med rapporter till Putin, och samma arme har nog ett "ont öga" till Prigozin. Vilket borde vara ett motiv till att skvallra..

Problemet är ju att armen får inget gjort och att Putin ser på det då, som något mera personligt mellan armen/Prigozin ?

Sist men inte minst, i.o.m armens svaga resultat så kanske Putin inte längre litar på de i lika som grad vad de säger, som tidigare. Utan föredrar att lyssna på kompisarna ifrån FSB ?

Det är vad jag förstått FSB som förser honom med all information. Information de i sin tur fått från andra, t.ex. militären. Men militären ger dem nog bara information om det militära, inte om vad någon (t.ex. Prigozjin) säger om dem och hur odugliga de är.

Dessutom leds ju militären i allt högre grad av Putin själv (som ö.h.t. inte har någon militär bakgrund och inte vet ett smack om det). M.a.o. är en kritik mot militären indirekt också en kritik mot Putin, vilket Putin nog inte vill höra så just därför får han kanske inte göra det heller?

Därtill är ju det enda som faktiskt funkat någorlunda just Wagner, så skall FSB ö.h.t. ha något positivt att rapportera till Putin är det kanske bäst att låta bli att försöka göra sig av med Prigozin genom att berätta för Putin hur kritisk Prigozin är? För utan Prigozin och Wagner kommer det ju inte finnas mycket positivt att rapportera om ö.h.t.

Citat:
Ursprungligen postat av attog
Många gånger har vi hört att Putin varit isolerad från omvärlden. En sjuklig rädsla för bakterier, är väl den mest troliga orsaken. Covid.
Hur han studerat rysk historia, som blivit vägledande i hans sjuka fantasier om att återupprätta det som gick fel i århundradets största geopolitiska misslyckande.
Han använder inte mobiltelefon eller internet av rädsla för att kunna bli spårad.
Misslyckandet med att ta Kiev och Ukraina på 3 dagar, sägs bl a vara orsakat av felaktig information av de närmaste.
Allt tyder på att Putin vill leva/har skapat, en bubbla.
Han blir serverad rätt information är tydligt också, när MOD meddelar att man slagit tillbaka den stora motoffensiven. En information som var riktad internt. Vi andra avvaktar nog ett tag till, innan vi drar slutsatser.

Så att utgå från att Putin serveras "rätt" information, är nog en bra bas, för att förstå vad som Putin sedan uttalar sig om eller gör praktiskt på olika håll.
Putin är i en farlig situation, för sig själva. Och hans omgivning med rådgivare, tvingas nu spela med i "spelet".

Jag spånar bara och har heller ingen aning men försöker klura ut varför Prigozin tillåts vara så extremt kritisk på ett vis ingen annan hade tillåtits. Någon orsak måste det finnas. Men jag tror det ligger mycket i det du skriver.

Jag såg denna: https://omni.se/putin-far-inte-veta-sanningen-om-kriget-ska-inte-goras-upprord/a/O86Avk länkad i tråden igår kväll. (Sammanfattning på svenska överst och artikeln i sin helhet på engelska under.) Den beskriver hur Putin får sina nyheter serverade från sina medarbetare som först noggrant gått igenom dem och väljer ut och vinklar det så han får det han förväntas önska höra. Men resultatet blir ju lätt därefter, skit in- skit ut...

Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Man bör inte förledas tro att negativ information delges Putin (och det ryska folket) om man växt upp i och inte tänker bort att ett demokratiskt öppet samhälle är en självklarhet. Utgångspunkten är särskilt opassande i ett land där fel åsikter och ord slås ner med alltmer brutala metoder. Informationen som sipprar fram till den store är felaktig och falsk vilket inledningen på den den misslyckade invasionen är ett ovädersägligt bevis på.

Detta självskadebeteende - den klassiska diktatorfällan - bryter ner den ryska regimen inifrån. Det märkliga är att Putin och hans kriminella gäng - Kreml alls sitter vid makten med det är en annan historia.

Det ska inte och går inte att styra ett så land när det bärande är en falsk självbild. Min peng på att det snart kommer hända saker i det ryska styret.

Ja en s.k. "stark ledare" sitter ju bara så länge denna är just en "stark ledare". När denna inte längre är "stark" brukar han falla och någon (eller några) andra som är starkare ta över. Och ofast kan det gå väldigt fort dessutom. När korthuset väl börjar falla är det oftast väldigt svårt att stoppa det. Dessutom brukar de "starka ledarna" som försöker göra det agera alldeles för sent, förmodligen för att de vaknar upp inför verkligen alltför sent och även då inte har en klar bild av vad som egentligen sker omkring dem och därmed är oförmögna att agera på ett (från deras perspektiv) korrekt vis.
Citera
2023-06-08, 11:01
Medlem
Citat:
Jämför bakpartiet

Jag la dom sida vid sida. Allt jag är säker på är att ryska bilden är för dålig för att jag ska bli säker på någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in