2023-06-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Den där får du nog utveckla.

Jag har tjänstgjort i en CV90 och kan nog säga att vi övade anfall rätt så ofta.

Bland annat saknas skydd på undersidan. Sårbar för minor, vilket Ryssland har lagt ut mängder av.
Citera
2023-06-08, 10:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Tydligen en svensklevererad CV90 boinkad:

Armchair Warlord
@ArmchairW
Pictures and video of the carnage have been emerging all day. Some highlights:
1. Eight AFU vehicles knocked out near Bakhmut
2. German-donated IRIS-T battery destroyed with artillery in Kherson
3. Abandoned T-64BV
4. Knocked out Swedish-donated CV90 (?)
https://twitter.com/ArmchairW/status/1666668008100757505?s=20
Bild: https://pbs.twimg.com/media/FyEp-3BaYAUxbRl?format=jpg&name=large
Vilken CV90 skulle det där vara? Jag har aldrig sett nån med två separata småtorn. Antingen ett rejält torn eller inget torn alls, beroende på modell, är dom jag har sett.

Eller är det ett torn och en öppen lucka? I så fall passar det ihop med hur nån rysk gammal vagn ser ut..
Det är ju synd att ryska bilder alltid är tagna med en potatis så att man inte ser vad saker faktiskt är. Då kanske ryssarna kunde lära sig se skillnad på stridsvagnar och skördetröskor också.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Har tornet på cv90 spruckit på mitten?
Dom kanske glömde montera mittenbiten på tornet när dom fick den? Eller att dom inte fick med insexnyckeln?

Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Bild 4 ser i alla fall inte ut som en t-64. Tyvärr mer lik en CV90. Såklart kommer såna också gå åt. Men hoppas dom används på rätt sätt innan det händer.
Det var bild 3 som var T64:an...
Och bild 4 är definitivt ingen av dom vanliga CV90 i alla fall. Alla CV90 jag har sett har antingen ett rejält torn, eller inget torn alls. Den här varianten med två småtorn vet jag inte vad det skulle vara. Och nej. Ingen bekämpning kan bara plocka bort mittendelen på ett kanontorn sådär.
Citera
2023-06-08, 10:23
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
USA lyfte förövrigt många sanktioner redan ett par månader efter Ryssland gick in i Ukraina. De låter sin leksak Europa ta smällen, så tjänar det pengar under tiden på det hela.
Intressant påstående. Kan du delge någon länk till det påståendet?

Vad jag vet har man plockat bort något enskilt företag eller individ från sanktionslistan. Men du får gärna upplysa om vilka sanktioner man lyft?
Citera
2023-06-08, 10:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så du menar det finns inga bevis?

Har du några bevis?
Egna eller andras.
Citera
2023-06-08, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Bland annat saknas skydd på undersidan. Sårbar för minor, vilket Ryssland har lagt ut mängder av.
Det är klart. Köra genom minfält är ohälsosamt för de flesta fordon.

Men jag tycker inte att det är vad som skiljer ett defensivt och ett offensivt fordon. Stridsvagn 122 och Strf90 var i varje fall tänkt att användas i motanfall av svenska armén. Vi övade anfall mot luftlandsättningar på daglig basis på 90-talet.
Citera
2023-06-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Har du några bevis?
Egna eller andras.

För en offensiv över floden? Absolut inte! Det var därför jag ville veta om det fanns några. Om så är fallet kan ju förklara varför ryssarna sprängde dammen.
Citera
2023-06-08, 10:28
Medlem
lyktstolpes avatar
Detta börjar bli riktigt pinsamt för ryssarna, de har inget luftförsvar inne i Ukraina för att försvara sina baser
Citera
2023-06-08, 10:30
Medlem
Nu sägs det att UAF har använt JDAM och sprängt en ’Rysk tank repair base’ 20 km från frontlinjen.

Märkligt, enligt rysstrollen funkar ju inte JDAM.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1666722994897518592?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Citera
2023-06-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är klart. Köra genom minfält är ohälsosamt för de flesta fordon.

Men jag tycker inte att det är vad som skiljer ett defensivt och ett offensivt fordon. Stridsvagn 122 och Strf90 var i varje fall tänkt att användas i motanfall av svenska armén. Vi övade anfall mot luftlandsättningar på daglig basis på 90-talet.

Det är skillnad mellan att möta en invaderande fiende och att inta ett område som är befäst av motståndarna.
Citera
2023-06-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilken CV90 skulle det där vara? Jag har aldrig sett nån med två separata småtorn. Antingen ett rejält torn eller inget torn alls, beroende på modell, är dom jag har sett.

Eller är det ett torn och en öppen lucka? I så fall passar det ihop med hur nån rysk gammal vagn ser ut..
Det är ju synd att ryska bilder alltid är tagna med en potatis så att man inte ser vad saker faktiskt är. Då kanske ryssarna kunde lära sig se skillnad på stridsvagnar och skördetröskor också.

Dom kanske glömde montera mittenbiten på tornet när dom fick den? Eller att dom inte fick med insexnyckeln?

Det var bild 3 som var T64:an...
Och bild 4 är definitivt ingen av dom vanliga CV90 i alla fall. Alla CV90 jag har sett har antingen ett rejält torn, eller inget torn alls. Den här varianten med två småtorn vet jag inte vad det skulle vara. Och nej. Ingen bekämpning kan bara plocka bort mittendelen på ett kanontorn sådär.

Då hoppas vi på nån modell av konstigt östfordon tills vi ser bild som inte är tagen med potatis. Jag är ingen expert på 90, bara såg att det absolut inte var en t-64 på bild 4.
Citera
2023-06-08, 10:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Ja det är nog inte roligt idag att vara proryss i de nya delarna av Ryssland!

De är ju paria både från Ryssland och Ukraina………..

Så kan det gå om man satsar på fel häst!

Snacka om att ha målat in sig i ett hörn.

De viftade lite med ryska fanan 2014 och släppte fram ryska ultranationalister, nazister och kriminella drägg. Kan bara sluta på ett sätt när ryssar får styra: genomkorrumperat skitsamhälle med elände, misär och laglöshet. Männen tvångsrekryteras och behandlas som slavar av ryssarna från ryssland medan kvinnor & barn stannar hemma i misären. Dom hade inte ens rinnande vatten i Donetsk under vintern och våren. Överlevare från fronten och veteraner berättar hur de blivit bedragna av ryssar från ryssland.

Combat veterans from the so-called "DPR" have to appeal directly to Putin to get them sorted out with guaranteed combatant status payments, which they do not receive. These are the same people Putin swore to protect and then threw into a meatgrinder, and those who survived, he left without anything. Show this to all those Russia defenders who dare to claim Putin the status of Russian people anywhere.
https://twitter.com/wartranslated/status/1666364060491808768
Citera
2023-06-08, 10:36
Medlem
lyktstolpes avatar
Ukraina förstör i snitt 15 ryska tanks per dag just nu, Ryssland kan tillverka/laga runt 40 i månaden.

Ni kan själva göra matten.
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-06-08 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in