2023-06-07, 12:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En lång intervju med Prigozhin, Wagner PMCs ägare. Inspelat 5e juni tror jag. Detta är bara 2 delar men intervjun är längre. I stort säger han allt det som vi pro-ukrainare säger. Långt men intressant om man vill höra en mer realistisk syn på situationen från den ryska sidan.
https://twitter.com/igorsushko/status/1666202247464902656
https://twitter.com/igorsushko/status/1666281190482132992

Här ser man var tokigheter på Twitter som att Wagner har 200 000 nya rekryter kommer ifrån. Prigozhin säger att om han fick dessa soldater så skulle han kunna bemanna hela fronten i Ukraina. Han säger inte att han har dem.

Ryska försvarsdepartementet och högsta militärledningen sågar han totalt och idiotförklarar.

Har funderat lite på varför Putin låter honom hållas. Tror det beror på flera olika saker. Dels betraktas han nog inte som ett hot, jag förmodar att han inte har några kontakter i Kreml och någon maktbas att utgå ifrån. Och dels är han i stort sett den enda som faktiskt inte totalt misslyckas och därför behövs.

Men jag tror faktiskt inte Putin känner till vad Prigozjin säger. Prigozjins stora återkommande kritik är nog inget som verken tas upp på TV eller något Putin informeras om. Och varför skulle Putin informeras om det, ingen av Putins närmsta medarbetare har ju något att vinna på att Putin får höra Prigozjins fullständiga sågningar av dem då det skulle kunna resultera i att de får sparken eller råkar ramla ut från ett fönster.
Citera
2023-06-07, 12:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
så ryssarna trodde att Ukraina skulle starta sin offensiv genom att slå sig över en flod?

Inte starta men det var en anfallsriktning. De hade tagit några öar i Dniepr och visade öppet hur de tränade flodövergångar. Nu ville Ryssland förstöra deras chanser och därmed ha en flank säkrad. Observera att de sprängt andra reservoarer i Kherson som översvämmat vägar.
Citera
2023-06-07, 12:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Har funderat lite på varför Putin låter honom hållas. Tror det beror på flera olika saker. Dels betraktas han nog inte som ett hot, jag förmodar att han inte har några kontakter i Kreml och någon maktbas att utgå ifrån. Och dels är han i stort sett den enda som faktiskt inte totalt misslyckas och därför behövs.

Men jag tror faktiskt inte Putin känner till vad Prigozjin säger. Prigozjins stora återkommande kritik är nog inget som verken tas upp på TV eller något Putin informeras om. Och varför skulle Putin informeras om det, ingen av Putins närmsta medarbetare har ju något att vinna på att Putin får höra Prigozjins fullständiga sågningar av dem då det skulle kunna resultera i att de får sparken eller råkar ramla ut från ett fönster.

Kan också vara att han vill härska genom att söndra. Olika militära strukturer kan balansera ut varandra så att inte armén t.ex. blir för mäktig. Om vanliga militären försöker sig på en kupp kan Wagner rycka in mot dem; och vice versa.
Citera
2023-06-07, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
300 olika djur dog i den översvämmade djurparken!
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1666196222120452123
Citera
2023-06-07, 12:28
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:

Ja det är inte helt omöjligt att Putin inte vet om det, han använder sig inte av internet och jag vet inte om han läser tidningen, men han vet ju att allt som står i ryska tidningar är lögner så varför skulle han då läsa en dagstidning.

Det är något märkligt varför kocken kan få hålla på som han gör...
Citera
2023-06-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du vill skifta fokus och skiftar fokus till en lista med lögner som till och med ryssarna skrattar åt - och Prigozhin kallar för en vild fantasi?:

Här ser du en av dina "leoparder" bli förstörd (enligt en video som Russian MOD släppt):

https://twitter.com/Faytuks/status/1666096685112762369
https://twitter.com/wartranslated/status/1666094209978470403

Du kanske ska läsa dina egna källor först.

Citat:
"We do not want to say anything, however, the vehicle in the footage published by the Ministry of Defense of the Russian Federation with its silhouette does not look like any tank at all.

However, these silhouettes are most reminiscent of combine harvesters. This is evidenced by the characteristic high-mounted unloading augers (pipes), which, due to their location, are clearly not guns. Also, the "tanks" do not have any signs of “turrets”.

In the second frame of the rocket impact, 4 wheels of a tractor similar to a John Deere 4830 sprayer are clearly visible."

Det var alltså en skördetröska man sköt sönder.

Detta enligt RYSKA källor.

Citat:
However, the Russian Voienniy Osvedomitel channel recognized this to not be a Leopard-2, and not even a tank, but a regular agriculture vehicle:
Citera
2023-06-07, 12:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Jag tror nog att Putin vet.., kanske inte allt men tillräckligt. Den reguljära armen är ju den som styr.., och kommer med rapporter till Putin, och samma arme har nog ett "ont öga" till Prigozin. Vilket borde vara ett motiv till att skvallra..

Problemet är ju att armen får inget gjort och att Putin ser på det då, som något mera personligt mellan armen/Prigozin ?

Sist men inte minst, i.o.m armens svaga resultat så kanske Putin inte längre litar på de i lika som grad vad de säger, som tidigare. Utan föredrar att lyssna på kompisarna ifrån FSB ?
Citera
2023-06-07, 12:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
300 olika djur dog i den översvämmade djurparken!
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1666196222120452123

Nu har Ryssland passerat den röda linjen. Dags för NATO att ingripa med kärnvapen.
Fast det finns förstås olika uppfattningar om dessa zoo-djurens eventuella bortgång.

https://twitter.com/mdfzeh/status/1666146988826427401
Citera
2023-06-07, 12:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du kanske ska läsa dina egna källor först.

Det var alltså en skördetröska man sköt sönder.

Detta enligt RYSKA källor.

Ja. Det var ju själva poängen med inlägget. Ryssarnas påståenden om att de förstört leopard mm är helt påhittade.

Citat:
"Russian MoD published a video earlier today allegedly showing a Ka-52 heli firing at a "Leopard-2" tank, which they called "the first video evidence" of its kind.

However, the Russian Voienniy Osvedomitel channel recognized this to not be a Leopard-2, and not even a tank, but a regular agriculture vehicle."
Citera
2023-06-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nu har Ryssland passerat den röda linjen. Dags för NATO att ingripa med kärnvapen.
Fast det finns förstås olika uppfattningar om dessa zoo-djurens eventuella bortgång.

https://twitter.com/mdfzeh/status/1666146988826427401

Ja ni ryssar kommer säkert hitta på någon bortförklaring.
Ja vi märker nu att ni ryssar gärna vill ha ett kärnvapen krig. Bra där
Citera
2023-06-07, 13:09
Medlem
attogs avatar
Citat:

Många gånger har vi hört att Putin varit isolerad från omvärlden. En sjuklig rädsla för bakterier, är väl den mest troliga orsaken. Covid.
Hur han studerat rysk historia, som blivit vägledande i hans sjuka fantasier om att återupprätta det som gick fel i århundradets största geopolitiska misslyckande.
Han använder inte mobiltelefon eller internet av rädsla för att kunna bli spårad.
Misslyckandet med att ta Kiev och Ukraina på 3 dagar, sägs bl a vara orsakat av felaktig information av de närmaste.
Allt tyder på att Putin vill leva/har skapat, en bubbla.
Han blir serverad rätt information är tydligt också, när MOD meddelar att man slagit tillbaka den stora motoffensiven. En information som var riktad internt. Vi andra avvaktar nog ett tag till, innan vi drar slutsatser.

Så att utgå från att Putin serveras "rätt" information, är nog en bra bas, för att förstå vad som Putin sedan uttalar sig om eller gör praktiskt på olika håll.
Putin är i en farlig situation, för sig själva. Och hans omgivning med rådgivare, tvingas nu spela med i "spelet".
Citera
2023-06-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Psykopaten Kyrylo Budanov, chef för Ukrainas militära underrättelsetjänst GUR, har inte synts till sen den ryska robotattacken 30 maj mot deras hk. Rykten går naturligtvis att Nemesis Divina slagit till och han är död. Budanov var både intelligent och fullständigt empatilös och organiserade de flesta terrorattackerna och morden mot Ryssland, inklusive det på Darja Dugina.

https://aliavera.org/in-kyiv-they-called-reports-of-the-death-of-the-head-of-the-main-intelligence-directorate-of-the-min istry-of-defense-budanov-a-stuffing/

Pottfrisyren à la Heinrich Himmler klädde honom rätt bra faktiskt...

Ingen som vet alltså. Även om han lever lär han inte hålla en pressträff för att visa det tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in