2023-05-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
I Ryssland saknar människolivet värde. Även om man inte aktivt dödar folk, så struntar man fullständigt i om folk dör. Så glöm snacket om att man evakuerar människor i syfte att "rädda dem". Sådant lägger man inte resurser på i Ryssland. Bor folk i närheten av fronten får de fly på eget initiativ eller stanna. Myndigheterna tänker inte ens tanken på att evakuera folk för att rädda dem. Ryssland och Nordkorea är de enda länderna på planeten där befolkningen accepterar att landet prioriterar kärnvapen före välfärd åt invånarna.

Däremot flyttar man folk i syfte att förryska områden. Det brukar innebära att man först deporterar de som bor på orten till någon plats långt bort och sedan får en ryss flytta in i den deporterades hus. Detta har ryssarna utsatt ukrainarna för i århundraden. Till och med du har säkert hört om förryskningen av Baltikum som skedde efter 1945.

Karelen hade varit bättre argument för oss svenskar. men nu var det kommunistiska sovjet, inte den ryska federationen,

du menar alltså, trots att donbass och krim har varit ryska under århundraden, sedan det tidiga ryska imperiet, som peter den store fick för sig att kalla det, så skulle han behöva flytta folk dit? som redan anser att de tillhör kulturen och landet frivilligt?

jag har skrivit det innan, skriver det igen, ukraina har den största ryska diasporan, redan innan 2014 var den 14%, 65% i östra ukraina, iprinicp alla kunder ryska, som i alla sovjeteiska stater. att behöva flytta dit folk låter överkurs.

däremot västra ukraina, som inte alls har samma historik, de har pendlat hela tiden, mellan polen och en massa andra länder, med en stor och stark ådra av en viss högerextrem ideologi som inte gått så väl ihop med ryssland
Citera
2023-05-01, 22:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Du vet att det var en kemfabrik, men du vet inte vad de tillverkade.. låter väldigt sannolikt.
Brukar en kemfabrik (som du inte vet vad de tillverkar) se ut såhär när den smäller av?
https://twitter.com/WarMonitors/status/1652993864389603330?t=SFcihhki-C5l2ZGpSranPw&s=19
Gillar fyrverkerieffekten som kommer också, väldigt lik effekten när S300 system sprängs i luften

Det är en för stor smäll. En kemisk fabrik kan innehålla explosiva kemikalier.
Citera
2023-05-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
krim hade 95% ryska medborgare redan...
du hittar på eller tror på propagandan som väst(USA) producerar.

den etniska utrensningen kan du söka ang ukrainska politiker, och deras frivilliga som sedan 2014 har uttalat vad de skall och vill göra med ryska medborgare, de som talar ryska, de som är rysk-ortodoxa troende.. det är själva definitionen av etnisk utrensning och folkmord.

du hittar inga liknande uttalenden från varken styret i donbass, krim elelr rysssland att de skall utrota något. förutom miltöra enheter som mördar enligt ovanstående och nazisistiska frivilliga osv.

Du ljuger:

"The number of Crimean residents who consider Ukraine their motherland increased sharply from 32% to 71.3% from 2008 through 2011; according to a poll by Razumkov Center in March 2011,[23] although this is the lowest number in all Ukraine (93% on average across the country).[23] Surveys of regional identities in Ukraine have shown that around 30% of Crimean residents claim to have retained a self-identified "Soviet identity".[24]"
Citera
2023-05-01, 22:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet inte varför jag behöver förklara detta för dig. Man kan ha olika definitioner av ett ord. Jag vet vad jag menar med "terrorbomba" men jag är inte säker på vad Någon (annan) har för definition.
Du är rolig du. Varje gång du pressas om jobbig fakta så börjar du prata om definitioner av ord.

- "Ryssland har invaderat Ukraina".
- "Nja. Nu vill jag först ägna 3 sidor åt att definiera ordet 'invadera'".

Så j_vla genomskinligt.
Citera
2023-05-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ryssarna, till skillnad från Ukraina/väst är inte så jävla korkade att de går ut med sina planer officiellt..

Det kallas OpSec.

Det går ju alltid att spela munspel i efterhand, men fakta är att Rysslands mål att ta Donetsk och Luhansk senast the 31 mars har misslyckats.
Citera
2023-05-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du ljuger:

"The number of Crimean residents who consider Ukraine their motherland increased sharply from 32% to 71.3% from 2008 through 2011; according to a poll by Razumkov Center in March 2011,[23] although this is the lowest number in all Ukraine (93% on average across the country).[23] Surveys of regional identities in Ukraine have shown that around 30% of Crimean residents claim to have retained a self-identified "Soviet identity".[24]"

ja du har andra källor än mig uppenbarligen.

fin källa där oxå, han verkar inte ha någon egen agenda
Citera
2023-05-01, 22:56
Medlem
raskenss avatar
Bonk av ryss med Carl Gustav. Men ser lite konstigt ut. Dom lobbar med hög anfallsvinkel men ser nästan ut som en del granater studsar.

Onekligen är det stor glädje och beslutsamhet hos dom när dom lobbar granatregn:

https://twitter.com/INTobservers/status/1653108172557541390?cxt=HHwWnICzifvHgvEtAAAA
Citera
2023-05-01, 22:58
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en för stor smäll. En kemisk fabrik kan innehålla explosiva kemikalier.

Jävla tur för Ryssen då att deras "slumpmässiga" mål råkade ha ingredienser för en fördjävla kraftig smäll..

Annars hade det kunnat bli pinsamt!

Citera
2023-05-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ja du har andra källor än mig uppenbarligen.

fin källa där oxå, han verkar inte ha någon egen agenda

Så vilka officiella undersökningar har du som gjorts åren innan annekteringen? Officiella och inte påhittade.
Citera
2023-05-01, 23:00
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det går ju alltid att spela munspel i efterhand, men fakta är att Rysslands mål att ta Donetsk och Luhansk senast the 31 mars har misslyckats.

Jasså, satte de en deadline? Visa den är du snäll..

För du ljuger väl inte?
Citera
2023-05-01, 23:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jävla tur för Ryssen då att deras "slumpmässiga" mål råkade ha ingredienser för en fördjävla kraftig smäll..

Annars hade det kunnat bli pinsamt!

Här ett exempel på hur det kan se ut vid en kem-fabrik när det smäller : https://www.youtube.com/watch?v=yosSaBMHLKc&ab_channel=KHOU11

Port Neches, TX plant explosion raw video
Citera
2023-05-01, 23:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du är rolig du. Varje gång du pressas om jobbig fakta så börjar du prata om definitioner av ord.

- "Ryssland har invaderat Ukraina".
- "Nja. Nu vill jag först ägna 3 sidor åt att definiera ordet 'invadera'".

Så j_vla genomskinligt.

Inte alls. Att säkerställa att man menar samma sak är centralt för en bra diskussion. Betydligt mer än 300 sidor i denna tråd har ägnats åt att man har olika definitioner om saker och ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in