2023-04-25, 12:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är onödigt att publicera ryska siffror som är uppenbart förfalskade. Man hade exakt samma förlust på 2400 miljarder under januari och februari. Sen kom det direktiv uppifrån Kreml att man inte längre fick publicera resultatet månatligen. När kvartalsresultatet kom så gjorde man i mars månad plötsligt nollresultat. Det verkliga underskottet är mycket större än 2400 miljarder rubel.

Jag är också tämligen tveksam till sanningshalten i information från ryska myndigheter. Min tanke var inte att hävda att siffrorna var helt korrekta utan snarare visa att inte ens de själva längre kan förnekar att ekonomin fullständigt går åt skogen. Och säger de det t.o.m. själva, ja då går den verkligen riktigt dåligt, verkligheten är nog t.o.m. än värre skulle jag tro.

Samt inte minst få tyst på de användare som stödjer Ryssland och dessutom påstår att den ryska ekonomin blomstrar. Men de kommer kanske bortförklara det med att det ryska finansdepartementet är med i någon konspiration mot den ryska staten eller nåt? Vi får väl se vad de kommer på, skall bli spännande att höra deras förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Lite svårt att läsa detaljerna utan att kunna ryska.

Tidigare så fans det mystiska poster med flera miljarder av "Extraskatt" vars ursprung aldrig förklarades. Vet du om sådana poster återkommer i denna rapport?

Nej ingen aning tyvärr. Inget sådant nämns ö.h.t. denna gång. Den enda skatt de tar upp är vad jag vet inkomstskatten som de hävdar sjunkit från 435 mrd rubel till 340 mrd rubel, dvs en minskning med 21,9%. Vilket ju förvisso är extremt mycket det också.

Jag minns tyvärr inte källan, men jag har av utomstående bedömare tidigare hört förklaringen att de oförklarliga extraskatterna de tidigare sagt sig ha förefaller tagits från offentliga bolags kassor, främst från olje- och gasbolagen, och överförs till statskassan. Huruvida det stämmer vet jag naturligtvis inte, så ta det för vad det är -en kanske möjlig förklaring.

Men stämmer det så är ju även den möjligheten till finansiering stängd nu. Och långsiktigt har de i så fall satt sig i en svår situation om de saknar medel att underhålla och investera i de verksamheter de trots allt tjänar pengar på, liksom i viktiga samhällsfunktioner. Men det förefaller som de planerar att köra på tills det brister, såväl ekonomin som på slagfältet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Inte så mycket att argumentera om här...

Nä, precis!
Citera
2023-04-25, 12:17
Medlem
raskenss avatar
Otroligt fascinerande. Ukraina anfaller med svärmar av drönare. Rensar bort ett ryskt värn , en efter en. Typ 8 ryssar blir göningsmeled och på slutet kommer Ukrainska styrkor och slutrensar.

Instrukionsfilm för effektiv krigsföring:

https://www.youtube.com/watch?v=FKU1YGLE4Hg

Till alla Putinlovers här; Hur känns det när ryssarna rensas bort som kackerlackor helt chanslösa?
Citera
2023-04-25, 12:20
Medlem
raskenss avatar
Så djävla coolt. Ukraina retar Putte till max och flyger drönare över röda torget, dom lär nog vara ängsliga det kommer fällas granater över paraden

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1650439450155970560?s=20
Citera
2023-04-25, 12:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag är också tämligen tveksam till sanningshalten i information från ryska myndigheter. Min tanke var inte att hävda att siffrorna var helt korrekta utan snarare visa att inte ens de själva längre kan förnekar att ekonomin fullständigt går åt skogen. Och säger de det t.o.m. själva, ja då går den verkligen riktigt dåligt, verkligheten är nog t.o.m. än värre skulle jag tro.

Samt inte minst få tyst på de användare som stödjer Ryssland och dessutom påstår att den ryska ekonomin blomstrar. Men de kommer kanske bortförklara det med att det ryska finansdepartementet är med i någon konspiration mot den ryska staten eller nåt? Vi får väl se vad de kommer på, skall bli spännande att höra deras förklaring.

Nej ingen aning tyvärr. Inget sådant nämns ö.h.t. denna gång. Den enda skatt de tar upp är vad jag vet inkomstskatten som de hävdar sjunkit från 435 mrd rubel till 340 mrd rubel, dvs en minskning med 21,9%. Vilket ju förvisso är extremt mycket det också.

Jag minns tyvärr inte källan, men jag har av utomstående bedömare tidigare hört förklaringen att de oförklarliga extraskatterna de tidigare sagt sig ha förefaller tagits från offentliga bolags kassor, främst från olje- och gasbolagen, och överförs till statskassan. Huruvida det stämmer vet jag naturligtvis inte, så ta det för vad det är -en kanske möjlig förklaring.

Men stämmer det så är ju även den möjligheten till finansiering stängd nu. Och långsiktigt har de i så fall satt sig i en svår situation om de saknar medel att underhålla och investera i de verksamheter de trots allt tjänar pengar på, liksom i viktiga samhällsfunktioner. Men det förefaller som de planerar att köra på tills det brister, såväl ekonomin som på slagfältet.

Nä, precis!
Tack. Detta är nog en av de mest intressanta uppgifter som framkommit i tråden sedan den skapades.

Det förvånar mig att detta inte ledde till en större fokusförflyttning i tråden.
Citera
2023-04-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Otroligt fascinerande. Ukraina anfaller med svärmar av drönare. Rensar bort ett ryskt värn , en efter en. Typ 8 ryssar blir göningsmeled och på slutet kommer Ukrainska styrkor och slutrensar.

Till alla Putinlovers här; Hur känns det när ryssarna rensas bort som kackerlackor helt chanslösa?
Det är inte konstigt att Ryssland har enorma förluster Ukraina är helt överlägsen taktiskt. Är fortfarande lite chockad över hur värdelös rysslands militära förmåga är.
Citera
2023-04-25, 12:43
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Underbart att se!
Blev upprymd av klippet, tackar
Citera
2023-04-25, 13:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack. Detta är nog en av de mest intressanta uppgifter som framkommit i tråden sedan den skapades.

Det förvånar mig att detta inte ledde till en större fokusförflyttning i tråden.
Siffrorna har varit uppe många gånger i ekonomitråden.
(FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

Man slutade publicera månatliga siffror efter februari. Sista dagen i mars kom det plötsligt in en "oväntad" skatteintäkt motsvarande 29miljarder USD (ca 2400miljarder rubel) vilket gjorde att resultatet för Januari-Mars blev exakt samma som resultatet för Januari-februari. Annars hade underskottet varit dubbelt så stort. Det är uppenbart att ryssarna nu trycker pengar, nått som inte lär fungera speciellt länge.

https://minfin-gov-ru.translate.goog/ru/press-center?id_4=38396-predvaritelnaya_otsenka_ispolneniya_federalnogo_by udzheta_za_yanvar-fevral_2 023_goda&_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
Citera
2023-04-25, 13:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
(FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

Man slutade publicera månatliga siffror efter februari. Sista dagen i mars kom det plötsligt in en "oväntad" skatteintäkt motsvarande 29miljarder USD (ca 2400miljarder rubel) vilket gjorde att resultatet för Januari-Mars blev exakt samma som resultatet för Januari-februari. Annars hade underskottet varit dubbelt så stort. Det är uppenbart att ryssarna nu trycker pengar, nått som inte lär fungera speciellt länge.

https://minfin-gov-ru.translate.goog/ru/press-center?id_4=38396-predvaritelnaya_otsenka_ispolneniya_federalnogo_by udzheta_za_yanvar-fevral_2 023_goda&_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
Tack!

Det mest anmärkningsvärda i detta är väl att detta står att finna på en ".ru" - adress.
Citera
2023-04-25, 13:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern "Reporting from Ukraine" påstår att brohuvudet på andra sidan Dnipro nu är 20 km brett och det verkar som om Ukraina funnit mycket svaga punkter på den ryska sidan.

Tidigare påstods det att brohuvudet bara var 6 km brett.

Vi får studera detta närmare men Ryssland verkar ha tagits på sängen. Här är något på gång.

Vad kan de göra där?
Utan support av tyngre utrustning, blir de möjligen gerillakrigare.
Citera
2023-04-25, 13:34
Medlem
Snapcounts avatar
Prigozin ger tummen ner för sina konkurrenter :

Mr Prigozhin claimed that he visited the positions of two PMCs - Potok and Alexander Nevsky - on the frontline, and criticised the poor condition of the units, the Institution for the Study of War (ISW) says.
He is now questioning how the units can conduct combat operations if they lack the proper supplies and weapons required.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-risk-of-direct-conflict-between-us-and-russia-steadily-growing-12541713

Han börjar nog bli orolig för sin framtid, och samtidigt är det ju bra att tjafset inbördes bara fortsätter.
Citera
2023-04-25, 13:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Ryssarna kan ha trollat fram pengarna på andra sätt. Som någon antydde så förklarades det genom att plundra statliga bolag. Man kan också plundra privat egendom på olika sätt. Men det är inte saker som kan göras löpande. Därför är det mycket intressant om liknande extraskatt återkommer. Då får man en indikation om det är plundring eller något annat.
Citera
2023-04-25, 13:43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ett budgetunderskott på 30% är naturligtvis inte hållbart för något land, men vi skall komma ihåg att Ryssland fortfarande har enorma valutareserver, även efter att ca hälften frusits. Såvitt jag kan se skulle de mha dessa kunna klara ett underskott på 2400 miljarder rubel per kvartal (~30 G$) i 10 kvartal, dvs 2.5 år.

Från wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Federal_budget_of_Russia

De hade alltså sparat nästan två årliga statsbudgetar i valutareserv. Skulle de bränna denna så uppstår rimligen problem efter kriget eftersom man kan förvänta sig att omvärlden kommer att vara obenägna att investera i och låna ut till Ryssland.

En annan fråga är hur de täcker underskottet i statsfinanserna på löpande basis. Såvitt jag kan se har Ryssland inte använt särskilt mycket av nämnda valutareserv, och ryska statspapper är rimligen under saktioner i utlandet (?). Då återstår inhemska köp av ryska statspapper (”war bonds”?), men vilken ränta kommer att krävas för att Ivan skall köpa sådana?

Var kan man se hur stor valutareserv de har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in