Citat:
Det är onödigt att publicera ryska siffror som är uppenbart förfalskade. Man hade exakt samma förlust på 2400 miljarder under januari och februari. Sen kom det direktiv uppifrån Kreml att man inte längre fick publicera resultatet månatligen. När kvartalsresultatet kom så gjorde man i mars månad plötsligt nollresultat. Det verkliga underskottet är mycket större än 2400 miljarder rubel.
Jag är också tämligen tveksam till sanningshalten i information från ryska myndigheter. Min tanke var inte att hävda att siffrorna var helt korrekta utan snarare visa att inte ens de själva längre kan förnekar att ekonomin fullständigt går åt skogen. Och säger de det t.o.m. själva, ja då går den verkligen riktigt dåligt, verkligheten är nog t.o.m. än värre skulle jag tro.
Samt inte minst få tyst på de användare som stödjer Ryssland och dessutom påstår att den ryska ekonomin blomstrar. Men de kommer kanske bortförklara det med att det ryska finansdepartementet är med i någon konspiration mot den ryska staten eller nåt? Vi får väl se vad de kommer på, skall bli spännande att höra deras förklaring.
Citat:
Nej ingen aning tyvärr. Inget sådant nämns ö.h.t. denna gång. Den enda skatt de tar upp är vad jag vet inkomstskatten som de hävdar sjunkit från 435 mrd rubel till 340 mrd rubel, dvs en minskning med 21,9%. Vilket ju förvisso är extremt mycket det också.
Jag minns tyvärr inte källan, men jag har av utomstående bedömare tidigare hört förklaringen att de oförklarliga extraskatterna de tidigare sagt sig ha förefaller tagits från offentliga bolags kassor, främst från olje- och gasbolagen, och överförs till statskassan. Huruvida det stämmer vet jag naturligtvis inte, så ta det för vad det är -en kanske möjlig förklaring.
Men stämmer det så är ju även den möjligheten till finansiering stängd nu. Och långsiktigt har de i så fall satt sig i en svår situation om de saknar medel att underhålla och investera i de verksamheter de trots allt tjänar pengar på, liksom i viktiga samhällsfunktioner. Men det förefaller som de planerar att köra på tills det brister, såväl ekonomin som på slagfältet.
Nä, precis!