2023-04-23, 20:08
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jo det är troligt att det kan bli så. Det går åt enorma mängder vapen och ammo på båda sidor men vad händer om ryssland bara fortsätter skicka folk säg 10miljoner som död i Ukraina. Har vi industri nog att tillverka det som behövs. Vi i väst kör 5.56 ammo ovh Ukraina till stor del 7.62 vilket det i och för sig finns stora mängder av men ammo går det åt enorma mängder.
Jag tror att Ukrainarna måste få ut ryzzen över gränsen, sen får man supersnabbspår in i Nato. Blir annorlunda spelregler för Ryzzen sen.
Citera
2023-04-23, 20:11
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det verkar som det är en stor transport stridsfordon från Gotland måndag morgon och man kan gissa att det är transport av Leopard 2 stridsvagnar det gäller. Det finns ju minst 10 sådana förrådsställda där och det är ju så många som skall skickas till Ukraina.

https://sverigesradio.se/artikel/starkt-begransad-framkomlighet-nar-militar-transport-tar-sig-mot-visby-hamn

Finns det någon gotlänning som läser här så kan ni ju ta en koll på vägen söder om Visby i morgon bitti.

https://sverigesradio.se/artikel/starkt-begransad-framkomlighet-nar-militar-transport-tar-sig-mot-visby-hamn

Det finns ju ganska många ryska ubåtar aktiva i östersjön och eftersom sverige inte ännu är med i Nato skulle jag helst inte åka med den båt som transporterar stridsvagnar till Ukraina med tanke på hur Sverige har agerat kring sprängningen av Nord Steam.
Helt ofarligt!

Våra egna ubåtar har full koll så ryssen lär inte våga nåt!
Citera
2023-04-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Jag tror att Ukrainarna måste få ut ryzzen över gränsen, sen får man supersnabbspår in i Nato. Blir annorlunda spelregler för Ryzzen sen.
Tror jag men men man ska inte ta ut något i förväg man vet igenkligen inte hur ryssland tänker. Fortsätter dom som nu och bara öser på med nya soldater hela tiden säg ett par miljoner ett par år så är det inte säkert att Ukraina kan kasta ut dom heller.
Citera
2023-04-23, 20:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Yepp! Nu börjar vår offensiven! Ska bli intressant och se hur det kommer gå.

Kommer Ryssland följa sin kärnvapendoktrin och svara med kärnvapen om de går in i ”ryskt” territorium i Krim?

Förmodligen inte då om Ryssland använder kärnvapen i defensivt syfte kommer De få möta hela NATOs vrede.
Ryssen kommer inte tillåtas använda kärnvapen inom Amerikansk och Europeiska intressesfär
Enligt ryssen så är ju Ukraina redan inne på "rysk" mark och strider.
Citera
2023-04-23, 20:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, det var inte 7 gånger fler.
Ukraine's losses - between 124,500 and 131,000
189,500 and 223,000 Russian soldiers have been killed or wounded.
KIA Ukraina: 16k-17.5
KIA Ryssland: 35,500-43,000
(Källa: Causalties of the Russo-ukrainian war, Wikipedia)

Sen kan man räkna ration på olika sätt, den är mellan 2:1 och 3:1. Enligt läckan alltså. Detta får ses som "best case" för Ukraina.

Personligen är jag lite skeptisk till dessa siffror. De verkar låga i en rimlighetsbedömning. Men man får ändå ta det på allvar, och ha lite ödmjukhet i sina bedömningar och leta efter bekräftelse senare under kriget.

Jag tycker också siffrorna känns lite i underkant. Jag tror att de verkliga dödssiffrorna är något högre.

Men det här tycker jag är två helt olika saker:

1. Förfalskade dokument. En falsk version av dokumenten finns i omlopp där man kastat om siffror i Photoshop (eller dylikt). En ren förfalskning där siffrorna inte överhuvudtaget är baserade på verkligheten utan bara baserade på hur man enklast förfalskar siffrorna.

2. Ukrainas verkliga dödstal. Ja, här är det nog ingen, förutom vissa inom Ukrainas militär och statsledning, som vet. Här kan vi bara gissa och uppskatta. Vad är rimligt?

Punkt 2 är svårt att veta. Här kan man bara gissa. Dock kan aldrig punkt 1 ovan användas till en grund för något alls, eftersom det är en renodlad praktisk Photoshop-åtgärd. Och ingenting annat.
Citera
2023-04-23, 20:17
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Tror jag men men man ska inte ta ut något i förväg man vet igenkligen inte hur ryssland tänker. Fortsätter dom som nu och bara öser på med nya soldater hela tiden säg ett par miljoner ett par år så är det inte säkert att Ukraina kan kasta ut dom heller.
Ja så kan det nog bli, gäller att folket i Ryzzland tröttnar på att förse Putin med kanonmat.
Citera
2023-04-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ja så kan det nog bli, gäller att folket i Ryzzland tröttnar på att förse Putin med kanonmat.
Japp men man ska komma ihåg att han är populär och många är för kriget med efter all propaganda dom matats med.
Citera
2023-04-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Akademikerfyllo är en Putin-rysk desinformatör, avlönad med rysk vodka och saltgurka.
Är inte vodka och saltgurka dåligt betalt till och med för en ryss?
Citera
2023-04-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker också siffrorna känns lite i underkant. Jag tror att de verkliga dödssiffrorna är något högre.

Men det här tycker jag är två helt olika saker:

1. Förfalskade dokument. En falsk version av dokumenten finns i omlopp där man kastat om siffror i Photoshop (eller dylikt). En ren förfalskning där siffrorna inte överhuvudtaget är baserade på verkligheten utan bara baserade på hur man enklast förfalskar siffrorna.

2. Ukrainas verkliga dödstal. Ja, här är det nog ingen, förutom vissa inom Ukrainas militär och statsledning, som vet. Här kan vi bara gissa och uppskatta. Vad är rimligt?

Punkt 2 är svårt att veta. Här kan man bara gissa. Dock kan aldrig punkt 1 ovan användas till en grund för något alls, eftersom det är en renodlad praktisk Photoshop-åtgärd. Och ingenting annat.
Ukraina har ochså rätt stora förluster så mycket kan vi gissa oss till. Antagligen är dom ryska mycket större. Men några siffror lär vi aldrig få. Om jag ska vara ärlig tror jag ingen av sidorna räknar speciellt noga man har annat och göra.
Citera
2023-04-23, 20:23
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Japp men man ska komma ihåg att han är populär och många är för kriget med efter all propaganda dom matats med.
Ja, jag blir så jävla ledsen över alla oskyldiga människor som får sätta livet till för denna absoluta dårskap.
Citera
2023-04-23, 20:28
Medlem
Citat:
Sju döda ukrainska soldater per stupad rysk soldat enligt läckta västkällor alltså. Precis som jag själv hävdat tidigare, med tanke på ryskt övertag inom artilleri. Nu väntar vi bara på en ukrainsk storoffensiv när leran torkar upp. Utan ammunition och mot starkt fortifierade ryska positioner. Ett recept på katastrof för Ukraina. Skamligt av väst att offra ukrainare på detta ytterst cyniska sätt.

Hur var det med bunkern väster om Kiev full av NATO-officerare och Zelensky-entourage? De fick visst smaka på en hypersonisk missil, som svar på ukrainska terroraktioner mot civila på ryskt territorium.

https://www.youtube.com/watch?v=qXt3heeqAuk

Nej, enligt läckta västkällor så har de ryska styrkorna 2 gånger så många döda som de ukrainska styrkorna.
Du är verkligen oerhört lättlurad.
Citera
2023-04-23, 20:30
Medlem
Citat:
Det är klart att NATO/USA lägger locket på. Officiellt finns ju inga NATO-officerare i Ukraina. Av 80 missiler som Ryssland avfyrade den 13 mars, så var sex stycken hypersoniska ostoppbara Kinzhal-missiler. En av dessa träffade rakt på högkvarteret och slog ut 300 personer som befann sig i bergrum 140 meter under markytan.

Inte ens någon så lättlurad som du kan rimligen tro på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in