Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Nej dom dokument som kom ut på discorden visade att ryssland förlorade 7 gånger fler soldater än Ukraina. Det var orginalen som låg på redit som senare togs bort. Deta var för över 2 månader sedan jag har själv läst delar av dom. Jag uppfattar det inte som seriöst att sånna dokument skulle komma ut men dom var äkta. När samma dokument dyker upp igen så har någon ändrat delar av dom. Och läckt dom igen på redit så kom dom i omlopp igen. Det finns bra med information om deta på lite olika forum. Orginalen finns dock inte längre vad jag kan hitta. Ryssland sa själva att dom var falska för att dom trodde att det var orginalen som var ute igen. Därför skrek dom västpropaganda direkt. Men det var inte orginalen då utan dom fakade ryska dokumenten.
Nej, det var inte 7 gånger fler.
Ukraine's losses - between 124,500 and 131,000
189,500 and 223,000 Russian soldiers have been killed or wounded.
KIA Ukraina: 16k-17.5
KIA Ryssland: 35,500-43,000
(Källa: Causalties of the Russo-ukrainian war, Wikipedia)
Sen kan man räkna ration på olika sätt, den är mellan 2:1 och 3:1. Enligt läckan alltså. Detta får ses som "best case" för Ukraina.
Personligen är jag lite skeptisk till dessa siffror. De verkar låga i en rimlighetsbedömning. Men man får ändå ta det på allvar, och ha lite ödmjukhet i sina bedömningar och leta efter bekräftelse senare under kriget.