Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Nej, det var inte 7 gånger fler.
Ukraine's losses - between 124,500 and 131,000
189,500 and 223,000 Russian soldiers have been killed or wounded.
KIA Ukraina: 16k-17.5
KIA Ryssland: 35,500-43,000
(Källa: Causalties of the Russo-ukrainian war, Wikipedia)
Sen kan man räkna ration på olika sätt, den är mellan 2:1 och 3:1. Enligt läckan alltså. Detta får ses som "best case" för Ukraina.
Personligen är jag lite skeptisk till dessa siffror. De verkar låga i en rimlighetsbedömning. Men man får ändå ta det på allvar, och ha lite ödmjukhet i sina bedömningar och leta efter bekräftelse senare under kriget.
Jag tycker också siffrorna känns lite i underkant. Jag tror att de verkliga dödssiffrorna är något högre.
Men det här tycker jag är två helt olika saker:
1. Förfalskade dokument. En falsk version av dokumenten finns i omlopp där man kastat om siffror i Photoshop (eller dylikt). En ren förfalskning där siffrorna inte överhuvudtaget är baserade på verkligheten utan bara baserade på hur man enklast förfalskar siffrorna.
2. Ukrainas verkliga dödstal. Ja, här är det nog ingen, förutom vissa inom Ukrainas militär och statsledning, som vet. Här kan vi bara gissa och uppskatta. Vad är rimligt?
Punkt 2 är svårt att veta. Här kan man bara gissa. Dock kan aldrig punkt 1 ovan användas till en grund för något alls, eftersom det är en renodlad praktisk Photoshop-åtgärd. Och ingenting annat.