2023-04-22, 09:53
Medlem
M_A_Rs avatar
Ha ha. Ryssmongolerna bombar sin egen stad så att Ukraina slipper. Vad omtänksamt av dem

https://omni.se/expert-givetvis-klantigt-att-bomba-sin-egen-stad/a/wA0gPM
Citera
2023-04-22, 09:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
ryss-land kan vilken dag som helst skapa fred, genom att dra sig tillbaka. Jag lovar dig att Ukraina inte kommer komma efter, över gränsen.
Nej det kan dom inte.
Jag tror inte ens att ett magiskt, totalt tillbakadragande skapar fred i dagsläget om inte väst hårt insisterar på det.
Det är som att Hitler inser att han är besegrad och drar sig tillbaka, han hade säkert också önskat att det skulle lösa hans problem.
Ingen litar på Putins löften om fred.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-04-22 kl. 09:56.
Citera
2023-04-22, 09:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Folk har frågat vad jag vill ha sagt 100 gånger.

hahahaha
Citat:
Jag anser:
- Vi bör stödja fredsförhandlingar
Då behöver ryska Militärer först lämna allt ukrainskt territorium , och det har de vägrat sedan 20 feb 2014.
Citat:
- Ingen glorifiering av Ukraina
Sker ingen glorifieringen , bara objektiv betrktelse.
Citat:
- Ukraina får slåss om de vill, men vi behöver inte stödja deras projekt som kostar hundratusentalsliv och har risker i form av etnisk rensning och kärnvapenkrig
Ukraina vill inte slåss. endå riskerar de såväl som vi etnisk rensing och kärnvapenkrig.
Citat:
- Arbeta mot att Ryssland betalar skadestånd och ha vissa sanktioner mot dem
kommer senare.
Citat:
- Sverige ej in i Nato
Det beslutet är taget och har brett stöd.

Citat:
- Förbättra våra egna demokratiska processer istället för att tro att vi stöttar demokrati genom att stötta Kiev-regimen
Det gör vi genom att säkerställa att ilegala anfallskrig inte är en lösning på internetaionella relationer.
Citat:
- På lång sikt normalisering av relationer med Ryssland
Det finns inga förutssättningar innan ryssland önskar och i praktiken bevisar sig vara intreserade av det.
Citat:
- Vi bör rusta upp
Ja. men det beslutet togs redan innan ryssland invarderade.
Citat:
- Kostnadseffektivitetstänk i stöd till Ukraina. Gör våra pengar mest nytta där på det sättet som de spenderas nu?

För lite pengar för att det ska vara värt det, och i dagsläget så är endå smärtgränsen avlägsen, ca 20%-30% går bort i korruption av vårt generella bistånd, enligt de största rysstrolsberäkningarna på amerikansk stöd till ukraina så går 1.5%-0.5% av biståndet bort i korruption.

Citat:
I så fall, fortsätt. Om inte, omfördela till andra biståndsprojekt och/eller demokratisering på hemmaplan.
Du får inte mycket för 10miljarder i sverige. i synnerhet inte när det mesta är i form av militärt förådsmatriell, om något så är det stora kostnader som försvinner snabbare och effektivt.

Väldigt många motsägellser i din lista, du måste ha lånat den från svenska freds eller nått annat psudeomarxistiskt hafsverk..
Senast redigerad av slö 2023-04-22 kl. 09:57.
Citera
2023-04-22, 09:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Jag anser:
- Ukraina får slåss om de vill, men vi behöver inte stödja deras projekt som kostar hundratusentalsliv och har risker i form av etnisk rensning och kärnvapenkrig
- Sverige ej in i Nato
- Förbättra våra egna demokratiska processer istället för att tro att vi stöttar demokrati genom att stötta Kiev-regimen
- Vi bör rusta upp
- Kostnadseffektivitetstänk i stöd till Ukraina. Gör våra pengar mest nytta där på det sättet som de spenderas nu? I så fall, fortsätt. Om inte, omfördela till andra biståndsprojekt och/eller demokratisering på hemmaplan.
Ja, allihopa här har fattat att du är ryssympatisör och stöder ett invasionskrig av ett grannland.
Du vill att Putin ska få ta dom länder han vill och ingen ska göra nått motstånd. Av nån orsak så verkligen älskar du totalitära diktaturer som Ryssland och Kina och önskar att deras inflytande i världen ska bli större.

Vi har fattat det här nu, då du upprepat samma mantra i 5000 inlägg det senaste året. Kan du sluta spamma forumet nu? Alla vet vad du står för och ingen vill höra på ditt ältande och moraliserande av krig, mord och våldtäkt.
Citera
2023-04-22, 09:57
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
1/5 rekryterades av Wagner från fängelser för hiv-positiva.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.nytimes.com/2023/04/21/world/europe/russia-wagner-group-hiv-prisoners-ukraine.html(ofta betalvägg)

Om man bortser ifrån det omoraliska i att rekrytera fångar med indirekt tvång så utgör det ju en riskfaktor för övriga soldater. Vem vill plåstra om någon som läcker blod och som kan misstänkas ha HIV?

Ryssoldaterna verkar iof inte bry sig så mycket om sina sårade kamrater men går de runt och misstänker att vem som helst kan ha HIV så lär ju inte bli fler som hjälper sårade.

Ryssland, i början av kriget tänkte jag att nu kan de inte sjunka lägre och varje gång jag tänkt så har de visat att jag hade fel.
Citera
2023-04-22, 10:06
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Om man bortser ifrån det omoraliska i att rekrytera fångar med indirekt tvång så utgör det ju en riskfaktor för övriga soldater. Vem vill plåstra om någon som läcker blod och som kan misstänkas ha HIV?

Ryssoldaterna verkar iof inte bry sig så mycket om sina sårade kamrater men går de runt och misstänker att vem som helst kan ha HIV så lär ju inte bli fler som hjälper sårade.

Ryssland, i början av kriget tänkte jag att nu kan de inte sjunka lägre och varje gång jag tänkt så har de visat att jag hade fel.
Tror jag läste att hiv-positiva har ett synligt specifikt band runt handleden men kan ha fel
Citera
2023-04-22, 10:06
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, köttkvarnen fungerar så tillvida för ryssarna att Ukraina tvingades överge järnvägsstationen och omgruppera några kvarter bort.

Citat:
22.04.2023 uppdatering. De nya ryska förstärkningarna och aktiveringen av reserverna har gett turisterna nytt offensivt momentum i Bakhmut. Vi övergav järnvägsstationen och drog oss några kvarter västerut. De avancerade även mot nyckelvägen som förbinder Chasiv Yar och Bakhmut genom Khromove men hårda strider pågår just nu där.
Turist styrkor avancerade också västerut från riktningen Dubovo-Vasylivka och intog åsarna nordost om Hryhorivka. I skrivandes stund kom uppgifter om att vi gått till motattack vid järnvägsstationen med en större styrka men jag har ingen bekräftelse på uppgiften.
Vid Avdiivka sker små men goda saker, bla försökte turisterna rotera sina trupper på den sydöstra kanten av Pervomaiske, men greps av våra soldaterna från 59:e motoriserade brigaden. De senaste 2 veckorna har vi tagit flera hundra krigsfångar.
Förberedelserna för offensiven fortgår, det är , som man säger i poker, all in. Det har även blivit officiellt att vi egentligen har mycket mer vapen än vad som det ges sken av. Inte bara av västvapen utan även av vår egen produktion. Speciellt har vi mera av luftförsvars och luftattackvapen. Eftersom vi inte har flyg betyder det att vi har "special robotar".
SBU arbetar också för högtryck, man har arresterat ett antal spioner inom vårt rättsväsende. Förstår inte hur dessa personer tänker, turisterna håller på och får bank men dessa fortsätter att tro på en turistseger.
Angående korruptionen så har jag intervjuat två politiker i staden Brovary som har full insyn hur borgmästaren och hans lakejer arbetar. Intervjun är under klippning och torde komma ut i nästa vecka genom Nongrata media. Tillvägagångssättena är de samma i övriga städer så bilden gäller inte bara Brovary. Här vill jag nu varna skattebetalarna i Borgholm. Ni har blivit vänort med en av de mest korrupterade stadsadministrationerna i Ukraina så era skattedonationer har inte hamnat dit de skulle, utan i en grupp korrupta stadspolitikers fickor genom olika transaktioner. Mer om detta i intervjun.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-04-22, 10:07
Medlem
Citat:

Jag anser:
- Sverige ej in i Nato
- Vi bör rusta upp
- Kostnadseffektivitetstänk i stöd till Ukraina. Gör våra pengar mest nytta där på det sättet som de spenderas nu? I så fall, fortsätt. Om inte, omfördela till andra biståndsprojekt och/eller demokratisering på hemmaplan.
Du är en av få, vatnik, som följer Kremlmanuset till punkt och pricka,
men låtsas tvärtom.

VÄRLDEN
Timothy Snyder: Ryssland kommer att förstå att de förlorat

"Väst bör skicka vapen till Ukraina, men låta ukrainarna själva strida, anser Timothy Snyder: det är viktigt att det är Ukraina som vinner kriget mot Ryssland, ingen annan"

https://www.dn.se/varlden/timothy-snyder-ryssland-kommer-att-forsta-att-de-forlorat/

Instämmer helt i Snyders analys.
Senast redigerad av Antistalk 2023-04-22 kl. 10:16.
Citera
2023-04-22, 10:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Tänk på risken för befäl och andra soldater.
Om de ska våldta/tukta en kollega så kan de ju få HIV. De kanske ser till att använda skydd?
Ska det verklig vara så att man inte ska kunna våldta någon utan att riskera att bli sjuk?
Citera
2023-04-22, 10:13
Medlem
Uppdatering Läget I Ukraina från
Cornucopia

"Ryssland fortsätter ta skyhöga förluster utan framgångar vid fronten. Det har börjat gå rykten om att Ryssland håller tillbaka i Bakhmut och i själva verket förbereder sig på ett storanfall för att inta resten av staden på några dagar. Ukrainska avsökningar av de befriade slagfälten har påträffat kropparna av 500 saknade ukrianska soldater och ca 1 000 ryska kroppar."

"Man har undersökt 600 platser och det ska handla om sju söklag som gjort över 50 insatser vardera på befriad mark för att söka efter de saknade stupade."

https://cornucopia.se/2023/04/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-rykten-om-forestaende-ryskt-storanfall-i-bakhmut-kroppar-av-500-s aknade-ukrainska-soldater-har-hittats/

I Varje område Ukraina befriar hittas nya nergrävda kroppar...
Citera
2023-04-22, 10:14
Medlem
Citat:

Har tänkt på detta med samt alla stackars människor i Ukraina som blir våldtagna av ryssar då HIV är så pass utbrett i Ryssland idag att man 2030 uppskattar att fler kommer dö av HIV än cancer.

Vet också att sjukvården är extremt korrupt och att mycket av bromsmedicinerna säljs på svarta marknaden vilket gör att många sexarbetare, drogmissbrukare och mindre välbärgade ej får nödvändig medicin och fortsätter sprida.

https://gjia.georgetown.edu/2022/01/31/the-silenced-epidemic-why-does-russia-fail-to-address-hiv/
Citera
2023-04-22, 10:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nej det kan dom inte. Jag tror inte ens att ett magiskt, totalt tillbakadragande skapar fred i dagsläget om inte väst hårt insisterar på det.
Det är som att Hitler inser att han är besegrad och drar sig tillbaka, han hade säkert också önskat att det skulle lösa hans problem. Ingen litar på Putins löften om fred.

Det blir ju de facto fred även om inte ett fredsfördrag finns. Ukraina kommer befästa gränsen och bygga upp en stark armé. Sedan går Ukraina med i NATO eller någon ny allians och utländska trupper kommer också stationeras där. Ingen litar på Putin men han är i det läget oförmögen att starta kriget igen. Ukraina kommer också utveckla egna långdistansrobotar så vid ett nytt krig kan de slå mot Moskva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in