2023-04-21, 14:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna var i en "damned if you do, damned if you dont"-dilemma. Om de inte gjort något så hade också expansionen fortsatt. Ukraina med i Nato, georgien med i Nato. Lite färgrevolutioner kanske. Belarus med i Nato, osv.

Felet ryssarna begick var möjligen att vara paranoida. Tänk om oro utbryter i Ryssland och Nato börjar försvara något inne i Ryssland. De är ju en försvarsallians som ibland börjar försvara mitt inne i länder som inte är med i Nato.

Ryssland har ju kärnvapen? Skulle det kunna hända att Nato började försvara en stad inne i Ryssland? Man vet inte. Ryssland har också kärnvapen nu, och det hindrar inte västvärlden att hota med konventionell vapenmakt och "sänka hela svartahavsflottan" och gå in Ukraina om kärnvapen används. Om man kan försvara ukrainier, kanske man kan försvara dagestanier, en navalny-gerilla, tjetjenier eller vad som nu kan dyka upp.

Möjligen hade det varit smartare av ryssarna att ta den risken och istället hoppas på att något annat hände innan, exempelvis att Nato föll sönder eller att någon annan konflikt ritade om kartan. Samtidigt som man fredligt protesterar förstås. Ryssarna har också en konsekvent misstro mot att prioritera att använda soft power. Kanske för att man helt enkelt är sämre på det? USA har hollywood, sin överlägsna BNP. Där argumenten tar slut, tar nävarna vid.

Vissa spekulerar även att omvärldens milda reaktion på Krim påverkade Putin i den riktning att tro att det inte skulle bli den reaktion som det blev när han gick in i Ukraina.
Citera
2023-04-21, 14:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Äckelråttorna gjorde försök att fejka NATO trupper. Det gick sådär....

https://twitter.com/Lavrovskyi/status/1648784363503452161?t=rOgkHjKVHhtelL_1HXWeBw&s=19
Är detta på riktigt? Har några ryssar verkligen försökt sprida detta?

Jag tycker det luktar som Ukraina trollning rysk underrättelsetjänst. Det är lite för komiskt för att vara trovärdigt.
Citera
2023-04-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna var i en "damned if you do, damned if you dont"-dilemma. Om de inte gjort något så hade också expansionen fortsatt. Ukraina med i Nato, georgien med i Nato. Lite färgrevolutioner kanske. Belarus med i Nato, osv.

Felet ryssarna begick var möjligen att vara paranoida. Tänk om oro utbryter i Ryssland och Nato börjar försvara något inne i Ryssland. De är ju en försvarsallians som ibland börjar försvara mitt inne i länder som inte är med i Nato.

Ryssland har ju kärnvapen? Skulle det kunna hända att Nato började försvara en stad inne i Ryssland? Man vet inte. Ryssland har också kärnvapen nu, och det hindrar inte västvärlden att hota med konventionell vapenmakt och "sänka hela svartahavsflottan" och gå in Ukraina om kärnvapen används. Om man kan försvara ukrainier, kanske man kan försvara dagestanier, en navalny-gerilla, tjetjenier eller vad som nu kan dyka upp.

Möjligen hade det varit smartare av ryssarna att ta den risken och istället hoppas på att något annat hände innan, exempelvis att Nato föll sönder eller att någon annan konflikt ritade om kartan. Samtidigt som man fredligt protesterar förstås. Ryssarna har också en konsekvent misstro mot att prioritera att använda soft power. Kanske för att man helt enkelt är sämre på det? USA har hollywood, sin överlägsna BNP. Där argumenten tar slut, tar nävarna vid.

Det där "dilemmat" löste ju Ryssland redan 2014, så på vilket sätt skulle detta vara relevant nu 2022-2023? Löser man ett problem 2014 och sedan fortsätter expansionen åtta år senare så kan det inte förklaras av annat än att man just vill lägga under sig mer mark.
Citera
2023-04-21, 14:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag lyssnade Johan Wiktorinvid kungliga krigsskaksdemin han nämnde att Ukraina naturligtvis behöver försvara sig men att även ” väst ” ser Ukraina som en ” sköld”

Nu undrar jag dock mest hur offensiven kommer inträffa och vilka konsekvenser den kommer få.

Jag skulle mera fundera över vad som har varit på väg under 1 års tid.
En värld där galna diktatorer, skaffar sig rätten att invadera och erövra sina grannar.
Jag tror att man ska avvakta slutet av en konflikt, innan man drar slutsatser.
Fram tills slutet av denna konflikt....tvekar du att stöd är det enda rätta?
Citera
2023-04-21, 14:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det har nog ingenting med Ukraina att göra egentligen. Så länge Serbien står (alltmer ensam) utanför EU blir de föremål för ryska och kinesiska investeringar, beroenden och lojaliteter.

Men den främsta anledningen är Nato. Nato flygbombade bl a Belgrad för tjugo år sedan och sedan dess är Nato universalfienden, för vissa serber.

Där! slår du nog huvudet på spiken.
Tänk att de inte fick hålla på med folkmorden. Va???
Citera
2023-04-21, 14:15
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vissa spekulerar även att omvärldens milda reaktion på Krim påverkade Putin i den riktning att tro att det inte skulle bli den reaktion som det blev när han gick in i Ukraina.
Klart det var så, blev inte hemskt mycket väsen 2014. Nu ville Putin göra 2014 ver.2. Putin tittade bara hur mycket han hade vapenskåpet och gjorde ingen riskanalys. Nu står han med brallorna nere.
Citera
2023-04-21, 14:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag skulle mera fundera över vad som har varit på väg under 1 års tid.
En värld där galna diktatorer, skaffar sig rätten att invadera och erövra sina grannar.
Jag tror att man ska avvakta slutet av en konflikt, innan man drar slutsatser.
Fram tills slutet av denna konflikt....tvekar du att stöd är det enda rätta?

Stöd och öppenhet för ständig diplomatiska förhandlingar i kombo med syfte om vapenvila. Men det har vi ju diskuterat förut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Nato har målat in sig i ett hörn. Jag tvivlar på att ukrainarna skulle röstat för att bygga sitt försvar med sikte på natomedlemskap ifall de vetat hur läget ser ut idag med massor av egna döda och sårade samt en enorm förstörelse av infrastruktur.

Nato, EU, UK m.fl. har rustat Ukraina för krig, vem tänkte man sig att kriga mot? Att inte sponsorerna förstod att Nato´s inträde på scenen skulle uppfattas som provocerande och kunna utlösa krig visar hur illa underbyggd hela krigsförberedelsen varit.

Uppenbarligen fanns det ett reellt hot om att Ryssland skulle anfalla för att erövra Ukraina.
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Man kan ju hoppas på att man stoppar export av bromsmedicin mot HIV. Då är snart landet helt kört med tanke på den rekordhöga smittspridningen i Ryssland.

Utsäde samt agrikulturell utrustning samt reservdelar .Då blir det roligt att vara ryss
Citera
2023-04-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Sjukt att man blir helt påhoppad på forumet för att man våga ställa kritiska frågor och inte vill bli indragen i ett tredje världskrig. Finns det inget med vett här inne?

Varför hejar ni på ett tredje världskrig? Det är för fan inte värt det.

Om inte Ryssland besegras i Ukraina så ökar risken för kärnvapenkrig.
Citera
2023-04-21, 14:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Klart det var så, blev inte hemskt mycket väsen 2014. Nu ville Putin göra 2014 ver.2. Putin tittade bara hur mycket han hade vapenskåpet och gjorde ingen riskanalys. Nu står han med brallorna nere.

För oss är brallorna nere på Putin men det ger ju liten effekt om folket i Ryssland samlas kring sin flagga vilka vissa påstår de gör och vissa inte.
Citera
2023-04-21, 14:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ingen aning. Gissar att det säger en del om kvaliteten på det ryska flygvapnet iaf.

Vi har tidigare sett hur deras plan har kraschat in i ryska bostadshus, hur dom ”tar ner” drönare osv.

Detta är den precision som ryssar har på sina vapen.
Inom 10 mil från avsett mål, måste väl anses som godkänt?
Fråga han som ger sig själv godkänt

Jag är övertygad om att de siktade på Kiev. Så, nära träff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in