Citat:
Ursprungligen postat av
dervin
Självklart är Ryssland mångkulturellt för i ett sådant stort land finns det självklart många olika kulturer. Skillnaden mot väst är dock att vi tar hit all skit som inte platsar i andra kulturer och skapar en enda stor icke-kultur som tränger undan den inhemska som trots allt fortfarande finns här.
Allt det övriga som du skriver verkar bara vara en enda stor projektion för allt det som du tillskriver Putin och Ryssland gäller i kvadrat för elensky och Ukraina. Nej, allt är inte bra någonstans utanför väst men vår dumhet kommer att döda oss så vi kommer inte att kunna förbättras, vilket övriga delen av världen borde kunna göra när vårt inflytande över dem då minskar.
Whataboutism av värsta sort. Ryssland är korrupt, men det är ukraina också!
Jag har dock aldrig hört någon säga att de vill flytta till Ukraina eller att Ukraina är bättre än västvärlden, vi tycker enbart att Ukraina har rätt att försvara sitt territorium. Jag, olikt ni ryssvänner, har inga som helst illusioner om varesig Zelensky eller chokladkungen som var där innan honom. Givetvis önskar jag att Ukraina lyckas skilja sig från sitt sovietiska arv och se Tjeckien och baltiska stater som rollmodeller för hur man bekämpar korruption och får sitt land att rulla framåt.
Vägen till utveckling kommer inte från Moskva utan de funktionella staterna i östeuropa.
Jag har tagit sida med betydligt värre regimer än ukrainas dock i deras rätt att inte bli invaderade, senast var det Assad. Jag är konsistent när det gäller sådant, medan ni Putinkramare tycker det är ok när er sida står för aggressionen.
Sedan är ryssland ett land som tagit in miljoner muslimska invandrare från forna sovietstater, så de är inte bara till geografin mångkulturellt, de bedriver vidare islamisering av landet. Senast ska ett gigantiskt moske byggas i centrala moskva, vilket orsakat protester bland ryssar. Ledningen skiter i ryska folket, de är liksom USA inriktade i byggandet av imperiet, nationen kan man då rulla över.