2023-04-19, 10:42
Medlem
Det kommer idag positiva rapporter om höga förluster för kriminella bögfederationen. Ytterligare 620 st fascister har eliminerats och vi är uppe i totalt 183.750 st fullständigt befriade från sina skamliga gärningar.
Bögförbrytarna i toppen bär ansvaret.

Vi räknar fortfarande med att genombrytning av 200.000-gränsen sker den 23 maj, alltså om 34 dagar, men utvecklingen är godartad.

Vi har också detta dygn mycket bra materiella förluster med 4 förstörda stridsvagnar och hela 12 st förstörda bepansrade stridsfordon. Utslaget bögartilleri ligger på 9 st förstörda artillerisystem och det är mycket kännbart.
Vi ser att detta inte kommer att hålla. Putins anseende sjunker ju längre katastrofen fortsätter, det håller högst ett år till. Kan man överhuvudtaget förhandla sig till någon sorts "vinst"?
Citera
2023-04-19, 10:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror man får ge sig till tåls. Det är extremt svårt att få några datakällor som är trovärdiga, där är för mycket på spel just nu om att skapa ett gynnsamt narrativ och kanske även skapa en stark ukrainsk ledning.

Ryska källor hade varit bra. Men den ryska sidan är extremt dålig på att vara transparent och självkritisk. Och ryska avhoppare har en tendens att ha som karriär att skriva "Russia-bad" historier och kan säkerligen tjäna stora pengar på det.

Det hade varit intressant att höra en kompetent nutidshistorikers syn på när vi kommer att ha möjlighet att förstå historien om Ukrainakriget.
Jo, absolut. Min spontana bedömning är ändå att det ligger rätt gedigen research bakom artikeln. Många källor, inte bara inom ukrainska "KGB" ( intressant att SBU är en gren av gamla KGB, och att många fått sin utbildning av FSB/GRU).

Sedan råder naturligtvis tveksamhet kring en del "detaljer". Medvedtjuk, som ryssarna aldrig brytt sig om att få utväxlad. Turerna kring Ivan Bakanov. FSB-agenterna i Kiev. De två tilltänkta nya ukrainska regeringarna.

En grej som var verkligt intressant, om det skulle stämma: de enkäter som FSB körde i Ukraina, under täckmantel, inför invasionen. Artikelförfattaren menar att resultatet 48% på frågan "Skulle du försvara Ukraina i händelse av krig med Ryssland?" uppfattades som lågt.

Även intressant att notera att bara 2% skulle se en rysk invasion som "befrielse". Men, vi vet ingenting om urvalet. Sådant gör mig skeptisk till opinionsundersökningar och omröstningar. Har dock svårt att se hur andelen skulle vara högre.

Tillägg: Jag har ju fel om Medvedtjuk. Han lever i Ryssland sedan i september.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-04-19 kl. 10:52.
Citera
2023-04-19, 10:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Minsk agreements var för att lösa problemet i östra ukraina, inte ryssland. Rysslands intresse gäller att det är en majoritet av ryska medborgare som bor där, de blev lite gramse då nybildade azov och aidar anföll med militär styrka mot civilbefolkningen, rakt emot avtalet.
donbass-milisen hade aldrig tunga vapen osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du måste lära dig att skilja på etnicitet och medborgarskap. Det är två helt olika saker. Att en majoritet av de boende i östra Ukraina skulle vara ryska medborgare är uteslutet.

I flertalet länder innebär medborgarskap i annat länder att man saknar vissa rättigheter (icke-medborgare får vanligen inte rösta i val, tex). Att en majoritet av de boende i östra Ukraina skulle sakna ukrainskt medborgarskap och istället ha någon form av uppehållstillstånd (permanent eller tidsbegränsat) är uteslutet och att dessa uppehållstillstånd skulle ge rätt till anspråk på landet är naturligtvis direkt absurt.

Rysk etnicitet kan man dock ha som boende i Ukraina. Precis som vi har s.k. svensksomalier här i Sverige. Men etnicitet eller kulturell tillhörighet är inte samma som medborgarskap, utan tvärtom så förutsätts man som medborgare vara lojal med landet man är medborgare i, inte den etniska grupp man råkar tillhöra.

Majoriteten av befolkningen i östra Ukraina är inte ryssar, varken till etnicitet eller medborgarskap.

Majoriteten är etniska ukrainare och ukrainska medborgare. Alla påståenden om motsatsen är rysk propaganda. Här lite etnisk statistik (från innan kriget) om de fyra län som Putin försöker stjäla (annektera):

Citat:
Donetsk
57% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ukrainare.
38% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ryssar.

Luhansk
58% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ukrainare.
39% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ryssar.

Zaporizhia
71% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ukrainare.
25% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ryssar.

Kherson
82% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ukrainare.
14% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ryssar.

https://web.archive.org/web/20111217151026/http://2001.ukrcensus.gov.ua/eng/results/general/nationality/
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Ukraine

Ryssland har ingen som helst rätt till östra Ukraina. Inte ens etniskt.

Det här att hänvisa till en majoritet ryssar är en påhittad rysk propagandapunkt. En påhittad propagandapunkt bland andra påhittade propagandapunkter. Det finns ingen en majoritet ryssar i öst.

En del brukar i sin lömskhet hänvisa till språket, majoriteten i öst har ryska som sitt modersmål. Men det har Zelensky också. Och är han en ryss? Nej.
Citera
2023-04-19, 10:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Skulle gärna bo i Ryssland men jag har mina rötter här och vill dessutom inte bli en blatte i ett annat land. Och nej, jag sitter inte på en stol i en lägenhet som jag inte kan flytta ifrån utan det är mer naturen som jag är bunden till.

Ingen vill bo i Ryssland, det är ju uppenbart när man ser antalet västerländska invandrare i ryssland.

Ryssland förlorar tvärtom sina unga välutbildade.

Tillslut skiter även folket som är besatta i lgbt i frågan de babblar om varje dag på internet, de flyttar absolut inte till ruinerade ulandet ryssland. Finns en rad funktionella konservativa östeuropeiska länder man snarare gärna flyttar till, länder som hatar ryssland och därmed räknas som nazister av ryssland.

Varför flytta till mångkulturella, kriminella, neddrogade, korrupta skitlandet ryssland när Polen, baltiska staterna eller Tjeckien finns nära till hands?

Du vet, länder som faktiskt är funktionella?
Citera
2023-04-19, 11:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Låter som en bra ursäkt för er ryssapologeter. Dock tveksamt att lita på vad mytoman-Ryssland säger.
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Är nog inte sunt att lita på någon som suttit kvar i makten hur länge som helst (läs Putin), men till skillnad mot väst så stämmer ord och handling ihop för Ryssarna.

Tycker du? Enligt min åsikt är det helt tvärtom:

Innan invasionen:

2014:
Citat:
Lavrov: "Russia has no plans to invade Ukraine"

https://www.cnbc.com/2014/03/14/russia-has-no-plans-to-invade-ukraine-lavrov.html

2022:

Citat:
Russia says it has no plans to invade Ukraine, even if talks fail

https://www.aa.com.tr/en/world/russia-says-it-has-no-plans-to-invade-ukraine-even-if-talks-fail/2480023

Under pågående invasion (2022):

Citat:
Lavrov: "Russia has not invaded Ukraine."

För Ryssland stämmer aldrig ord och handling ihop, eftersom de pratar tvärtom-språket.
Citera
2023-04-19, 11:18
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Självklart är Ryssland mångkulturellt för i ett sådant stort land finns det självklart många olika kulturer. Skillnaden mot väst är dock att vi tar hit all skit som inte platsar i andra kulturer och skapar en enda stor icke-kultur som tränger undan den inhemska som trots allt fortfarande finns här.

Allt det övriga som du skriver verkar bara vara en enda stor projektion för allt det som du tillskriver Putin och Ryssland gäller i kvadrat för elensky och Ukraina. Nej, allt är inte bra någonstans utanför väst men vår dumhet kommer att döda oss så vi kommer inte att kunna förbättras, vilket övriga delen av världen borde kunna göra när vårt inflytande över dem då minskar.

Whataboutism av värsta sort. Ryssland är korrupt, men det är ukraina också!

Jag har dock aldrig hört någon säga att de vill flytta till Ukraina eller att Ukraina är bättre än västvärlden, vi tycker enbart att Ukraina har rätt att försvara sitt territorium. Jag, olikt ni ryssvänner, har inga som helst illusioner om varesig Zelensky eller chokladkungen som var där innan honom. Givetvis önskar jag att Ukraina lyckas skilja sig från sitt sovietiska arv och se Tjeckien och baltiska stater som rollmodeller för hur man bekämpar korruption och får sitt land att rulla framåt.
Vägen till utveckling kommer inte från Moskva utan de funktionella staterna i östeuropa.

Jag har tagit sida med betydligt värre regimer än ukrainas dock i deras rätt att inte bli invaderade, senast var det Assad. Jag är konsistent när det gäller sådant, medan ni Putinkramare tycker det är ok när er sida står för aggressionen.

Sedan är ryssland ett land som tagit in miljoner muslimska invandrare från forna sovietstater, så de är inte bara till geografin mångkulturellt, de bedriver vidare islamisering av landet. Senast ska ett gigantiskt moske byggas i centrala moskva, vilket orsakat protester bland ryssar. Ledningen skiter i ryska folket, de är liksom USA inriktade i byggandet av imperiet, nationen kan man då rulla över.
Citera
2023-04-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Att fronten står still är väl ingen nyhet. Att Ukraina plötsligt skulle ge upp och vilja förhandla är dock önsketänkande från din sida.

Int från min. Jag vill att ryssen ska ut ur Ukraina. Men jag tycker mig märka en ny uppgivenhet från medias sida.
Citera
2023-04-19, 11:23
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja livet är tuffare när man lever i verkligheten men har man riktig energi, riktiga naturresurser och riktiga människor, och inte propellrar, monopolpengar och fantasivarelser som tror att de kan välja vilket kön de har, så har man bättre förutsättningar att hantera den när den verkligen kommer.

Återigen så föreslår jag inte att man blir en blatte utan där man är född ska man självklart fortsätta att leva och göra det bästa av även om det blir sämre i framtiden.

Vafan, rysslands "riktiga naturresurser" fördelas inte till folket som i Norge utan ägs av en handfull ryska (och ofta ickeryska) gangsters och folket får smulor som faller från deras fickor.

Det är därför livet är tufft i Ryssland.

Börja inte med monopolpengar-konspirationer nu, rubbeln är lika mycket fiat som någon annan valuta.

Nu lite fakta:
1% av rysslands befolkning har hiv, stor del är neddrogade, befolkningen är inte ens särskilt religiösa i jämförelse med östeuropa (eller ukraina). Mord per capita är högst i Europa, och dubbelt så hög som USA. Inget land har så många aborter som ryssland, de är världsledande i skilsmässor också. Bara muslimer i ryssland får många barn dessutom, ryssar har otroligt låg fertilitetsnivå.

Deras traditionalism är en maskerad och inget annat. Ryssland är dekadensen personifierad.

Men någa, lgbt-parad är ju förbjudna...flytta ditt och njut av det ifall du så vill....
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-04-19 kl. 11:29.
Citera
2023-04-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Majoriteten av befolkningen i östra Ukraina är inte ryssar, varken till etnicitet eller medborgarskap.

Majoriteten är etniska ukrainare och ukrainska medborgare. Alla påståenden om motsatsen är rysk propaganda. Här lite etnisk statistik (från innan kriget) om de fyra län som Putin försöker stjäla (annektera):

Ryssland har ingen som helst rätt till östra Ukraina. Inte ens etniskt.

Det här att hänvisa till en majoritet ryssar är en påhittad rysk propagandapunkt. En påhittad propagandapunkt bland andra påhittade propagandapunkter. Det finns ingen en majoritet ryssar i öst.

En del brukar i sin lömskhet hänvisa till språket, majoriteten i öst har ryska som sitt modersmål. Men det har Zelensky också. Och är han en ryss? Nej.

Hela Charkiv är rysktalande. Men de visade tydligt att de inte hade lust att vara Ryssland. De var ockuperade men körde ut ryssarna. Så de hade verkligen chansen att bli ryssar. Men det blev de inte, av många skäl.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Självklart är Ryssland mångkulturellt för i ett sådant stort land finns det självklart många olika kulturer. Skillnaden mot väst är dock att vi tar hit all skit som inte platsar i andra kulturer och skapar en enda stor icke-kultur som tränger undan den inhemska som trots allt fortfarande finns här.

Allt det övriga som du skriver verkar bara vara en enda stor projektion för allt det som du tillskriver Putin och Ryssland gäller i kvadrat för elensky och Ukraina. Nej, allt är inte bra någonstans utanför väst men vår dumhet kommer att döda oss så vi kommer inte att kunna förbättras, vilket övriga delen av världen borde kunna göra när vårt inflytande över dem då minskar.
Du har helt fel om korruptionen, så där ljuger du bara. Jag säger inte att Ukraina inte är korrumperat, då de som alla öststater har fått korruptionen med sovjet. Mönstret är övertydligt om man betraktar verkligheten. Ungern, Bulgarien, Rumänien, Serbien. Det betyder förstås inte att man inte kan råda bot på det. Men under Ryssland skulle det bli värre då deras korruption är värre. Så det argumentet håller helt enkelt inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

Ukraina är nr 116 och Ryssland är 137. Det har tagits upp här hundratals gånger. Sen kommer du här som nån Allan och drar upp det igen. Tänk så här när någon säger något åt dig, "är det här sant?". Sen kontrollerar du upp det. Börjar bli så less på dumma, slöa, lättlurade människor som dyker upp i den här tråden och säger samma sak hela tiden. Varför kan ni inte tänka själva? Eller är du bara här för att trolla?

Men varför tror du Putin ska ändra något här om ryssarna skulle vinna i Ukraina. Du klagar på allt möjligt i Sverige här. Ska du klaga på det är du i helt fel tråd. Han kommer inte att ändra ett piss här. Det är bara du som tror det, men kan inte hur du än vrider på det förklara hur det ska ske.

Inte heller naturen duger som ursäkt för att inte flytta. I stort sett samma natur finns i Ryssland. De ligger i samma skogsland med enorma tomma ytor. Det är bara att åka till ett område som stämmer med hur naturen är hos dig, får du samma natur, som du säger håller dig kvar. Inte heller det har du kollat upp.

Vill du bo i Moskva kan du sälla dig till de muslimska araber och turkfolk som bor där när de ber fredagsbönen. Allah akbar.
https://www.reddit.com/r/islam/comments/uhds33/250k_muslims_attended_the_eid_prayer_at_moscow/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ingen vill bo i Ryssland, det är ju uppenbart när man ser antalet västerländska invandrare i ryssland.

Ryssland förlorar tvärtom sina unga välutbildade.

Tillslut skiter även folket som är besatta i lgbt i frågan de babblar om varje dag på internet, de flyttar absolut inte till ruinerade ulandet ryssland. Finns en rad funktionella konservativa östeuropeiska länder man snarare gärna flyttar till, länder som hatar ryssland och därmed räknas som nazister av ryssland.

Varför flytta till mångkulturella, kriminella, neddrogade, korrupta skitlandet ryssland när Polen, baltiska staterna eller Tjeckien finns nära till hands?

Du vet, länder som faktiskt är funktionella?

Nej, inte ens människorna i de länder som sägs vara trötta på västvärldens dominans i världen vill till Ryssland. De 80% av mänskligheten som vissa påstår stödjer Ryssland är anmärkningsvärt intresserade av fly till det hatade Väst...
Citera
2023-04-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Kul att peka på Zelenksy. Du vet inte ett skit om honom. Troligen lika mycket(lite) om Ukraina.
För övrigt är dina kommentarer off topic och borde tas bort i sin helhet.

Kan du inte då berätta om det du vet om honom och Ukraina. Det måste ju ändå anses tillhöra trådämnet då det skulle ge klarhet i drivkrafterna bakom det som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in